همشهری آنلاین: رئیس وقت ستاد مشترک سپاه گفت: گاهی اوقات شاهد این هستیم که بنا به دلایل سیاسی سعی می‌کنند نقش افرادی که در جنگ بسیار اثرگذار بوده‌اند را تخفیف دهند.

حسین علایی

سردار حسین علایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از عملکرد رسانه‌ها در رابطه با بازتاب مباحث مرتبط با دفاع مقدس چیست؟ توضیح داد: خوشبختانه بیشتر رسانه‌ها راجع به جنگ تحمیلی عنایت دارند و مطالبی را در همین خصوص منتشر می‌کنند و شاهد این هستیم که در حوزه حماسه‌آفرینی‌های دفاع مقدس و بخش عاطفی جنگ نیز مطالب بسیاری به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: اما مسئله مهمی که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند این است که در نگاه‌شان به جنگ به عنوان یک موضوعی که بخشی از تاریخ ایران را به خودش اختصاص داده است کمتر دقت می‌شود و این به‌دلیل آن است که یک برداشت نادرستی در بازگو کردن موضوعات دفاع مقدس رخ داده است، چون «دفاع» را مقدس می‌دانیم تمامی حرف‌ها را درباره دفاع مقدس نیز «مقدس» تلقی می‌کنیم اگر چه دفاع همواره مقدس بوده و خواهد بود اما این مسأله نباید مانع از این شود که مسائل مرتبط با جنگ تحمیلی در سه بازه زمانی قبل از آغاز جنگ، پایان جنگ و بعد از آن به‌عنوان یک تجربه تاریخی مورد کنکاش قرار نگرفته و در اختیار نسل فعلی و آینده نباشد.

بنیانگذار نیروی دریایی سپاه در پایان سخنانش یادآور شد: موضوع جنگ که در عین حال آن را دفاع مقدس می‌نامیم مهم است اما همه افرادی که راجع به جنگ اظهارنظر می‌کنند مقدس نیستند و بسیاری از مطالب نیز که مربوط به جنگ است نیز، مقدس به‌شمار نمی‌آید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با تأکید بر این موضوع که نگاه ما به جنگ باید به‌ عنوان یک تجربه تاریخی باشد، افزود: گاهی اوقات در رابطه با جنگ مسائل و بحث‌های سیاسی پررنگ می‌شود و این موضوع خودش از آفات پرداختن به مبحث جنگ است. به‌عنوان مثال امروز کسانی در رابطه با جنگ و مباحث کلان آن صحبت می‌کنند که در دوران دفاع مقدس نقش بالایی نداشته‌اند. این دسته به‌ گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا آن زمان عناصر بسیار مهمی بوده‌اند و از سوی دیگر در بیان نقش کسانی که بسیار مهم بوده‌اند، بنا به دلایل سیاسی تخفیف می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین گاهی در رابطه با تصمیم‌گیری‌های جنگ از این نگاه به مسئله نگریسته می‌شود که به‌عنوان مثال: چه کسی جام زهر را به امام (ره) نوشاند؟ در رابطه با این مسئله باید بگویم به نظر من طرح این‌چنین موضوعاتی ظلم به امام خمینی (ره) است چرا که ایشان با آن تدبیر حکیمانه‌اش به خوبی توانستند به جنگ خاتمه بدهند.

کد خبر 279805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha