دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم افتتاح نمایش «کالون و قیام کاستلیون» به کارگردانی آرش دادگر با صدای زنگ فریندخت زاهدی، افتتاح شد.

به گزارش ايسنا؛ این مراسم با حضور چهره‌هایی چون محمدعلی ابطحی، فریندخت زاهدی، شیرین یزدانبخش، جمشید گرگین، سیدمحمد محیط طباطبایی، آلبرت بیگجانی، قاسم زارع، کیومرث مرادی، مجید سرسنگی و .... برای گشایش نمایش «کالون و قیام کاستلیون» و «خانه وا ده» با اجرای مسعود فروتن برگزار شد.

در ابتدا آرش دادگر کارگردان نمایش «کالون و قیام کاستلیون» ضمن تشکر از حضار برای شرکت در مراسم، نمایشنامه را اقتباسی خواند و اظهار داشت: این نمایش، برداشتی آزاد از رمان "وجدان بیدار" اشتفان تسوایک است . حمیدرضا نعیمی آن را سال 1385 نوشت که یک اجرا همان سال در مولوی و سال بعد در تالار چهارسو داشتیم.

سرپرست گروه تئاتر کوآنتوم با بیان اینکه تمرین‌های گروه، چه در دو اجرای قبلی و چه در این اجرا، سخت و طاقت فرسا بوده؛ اظهار داشت: رسیدن به کاری منسجم، آسان شکل نگرفت. نیاز به تمرینات جسمی زیاد و طولانی داشت که اعضای گروه از عهده آن به خوبی برآمدند.

وی اجرای مجدد نمایش را آزمونی برای گروه دانست و تصریح کرد: امیدوارم در آزمایش بازتولید نمایش، با حضور تماشاگران، در روزهای آینده، سربلند بیرون بیاییم. گروه کوانتوم درصدد ایجاد شرایط مناسب، در ارایه نمایش باکیفیت است.

این کارگردان و مدرس دانشگاه در تشریح خشونت جاری در نمایش، اظهار داشت: در این متن خشونت را به معنای واقعی کلمه خواهیم دید که از دل موضوع نمایش بیرون می‌آید این نمایش، درباره قیام سباستین کاستلیون علیه نظام خشک و استبدادی اوست.

پس از سخنان دادگر، مسعود فروتن مجری مراسم، در توضیح بیشتر نمایش اظهار داشت:این نمایش هر روز ساعت 18 در تالار استاد سمندریان روی صحنه می‌رود و قرار بود زنگ افتتاح نمایش را مسعود رایگان به صدا درآورد که به دلیل ترافیک زیاد نتوانست به جمع ما بپیوندد به همین دلیل از فریندخت زاهدی می‌خواهیم مسوولیت این کار را به عهده بگیرد.

فریندخت زاهدی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه قبل از نواختن زنگ افتتاح نمایش در مورد اجرای جوانان در مجموعه ایرانشهر، یادآور شد: امشب به نمایندگی از خودم و دانشجویان دانشگاه تهران باید بگویم خوشحالم در خدمت جوانانی هستم که با وجود سختی‌ها، مشکلات مالی، عدم حمایت که گاه هست و گاه نیست، با پشتکار خود همچنان پابرجا هستند و به اجرای خود ادامه می‌دهند. یکی از این جوانان، آرش دادگر است که هر سال با اجرای خود، گلی به سر تئاتر ایران می‌زند. من به عنوان معلم تئاتر، به کسانی که با این شرایط، تئاتر روی صحنه می‌برند، افتخار می‌کنم و آنها را ستایش می‌کنم.

دکتر زاهدی با ذکر این نکته که آرش دادگر دغدغه تئاتر دارد؛ گفت: آرش دادگر کارگردان متفکری است که همه چیز را با زبان تصویر بیان می‌کند. من با ایشان، تابستان امسال در جشنواره ایبسن‌ بودم و شاهد استقبال مردم و هنرمندان سایر کشورها از نمایش ایشان بودم. به او و همه جوانانی که امید تازه به بدنه تئاتر و آینده آن تزریق می‌کنند؛ می‌بالم.

مجید سرسنگی نیز ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تشکر از فریندخت زاهدی در مورد برنامه‌ریزی سال 94 اظهار داشت: قرار بود پس از اجرای فصل جوان ایرانشهر، نمایشی از علیرضا نادری اجرا شود ولی به دلیل سختی اجرا، اثر وی به این زمان نرسید و خواهش کردیم از آرش دادگر که قبلا هم نمایش پرمخاطب "هملت" را در همین سالن اجرا کرده بود؛ نمایش «کالون و ....» را که از آثار درخشان زمان خود در تئاترشهر و مولوی بود؛روی صحنه ببرد.

مدیر تماشاخانه ایران‌شهر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بازتولید نمایش، گفت: به نظر من، تئاتر هم مثل سینما باید برای دیده شدن، عمر طولانی داشته باشد. اگر زمان اجرای یک نمایش کوتاه بود و اشتیاق دیدن در مردم زیاد باشد؛ با به دست آوردن یک فرصت، می‌توان نمایشی را بارها و بارها به صحنه برد. بازتولید نمایش، حتا از سینما هم سخت تر است؛ به این دلیل که تولید فیلم، یکبار تمام می‌شود اما در هر بازتولید نمایش، جمع کردن گروه و تمرین بسیار وقت‌گیر و طاقت‌فرساست اما آرش دادگر این همت و عزم را برای بازتولید داشت.

سرسنگی درخصوص اجرای محمد مساوات هم توضیح داد: مساوات از استعدادهای جوان تئاتر کشور ماست که سومین نمایش از مجموعه اجرای فصل جوان ایرانشهر را روی صحنه می‌برد. این جوان نشان داده که آینده‌دار است. این فصل، مخصوص جوانانی است که شاید در سالن‌های دیگر موفق به عرض اندام نشده‌اند.

این مدرس تئاتر با ذکر این نکته که از استقبال نمایشهای فصل جوان شوکه شده، اظهار داشت: اولین‌بار با نیت فرصت دادن به جوانان مستعد، فصل جوان ایرانشهر را راه انداختیم اما از استقبال و فروش بالای نمایش‌ها شگفت زده و شوکه شدم. امیدوارم مخاطبان این مجموعه، با دیدن نمایش سوم این فصل، محمد مساوات را هم حمایت کنند.

مجید سرسنگی با اعلام اینکه به زودی نمایش‌های سال 94 در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: برنامه نمایشهای سال بعد آماده شده و فقط منتظر عقد قرارداد با کارگردان‌ها هستیم تا بتوانیم در چند روز آینده، اعلان عمومی کنیم. با این رویکرد، هم گروه‌های نمایش می‌توانند برنامه‌ریزی کنند، هم ارتباط با مخاطب محکم‌تر می‌شود.

وی در ادامه اختصاص هرسال تماشاخانه به نمایش‌های موضوعی را جزو برنامه سال‌های آینده دانست و متذکر شد: سال آینده به نمایش‌هایی مرتبط با مدیای دیگر می‌پردازد. اجراهایی که هم در تکنیک و هم اجرا از رسانه‌های دیگر مثل تلویزیون و سینما کمک گرفته‌اند؛ بهره می‌برد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران یکی از مشکلات تئاتر را نبود نمایشنامه‌های غنی برگرفته از ادبیات دانست و توضیح داد: سال 95 مختص نمایشنامه‌هایی مرتبط با ادبیات خواهدبود. نمایشهایی برگرفته از ادبیات و رمان‌های کهن و معاصر که حرفی برای گفتن داشته باشند. شاید این بن بستی که در تئاتر به وجود آمده با ارتباط رسانه‌های دیگر و بهره گیری از ادبیات معاصر و کهن ایران و جهان بتواند رفع شود.

وی در پایان از همه مخاطبان و رسانه‌ها در پوشش اخبار تشکر کرد و گفت: داشتن دو اجرا در یک سالن کاری سخت است که گاهی ممکن است از کیفیت دو اثر نمایشی بکاهد؛ اما در اجراهای گذشته و اکنون با تعامل هنرمندان و گروه‌ها هم کیفیت اثرها حفظ شده و هم خللی به جذب مخاطب وارد نکرده که جای تشکر از مخاطب و رسانه دارد.

کد خبر 279796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha