دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

ســــرانجام و پــس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره حقوق و مزایای پرستاران، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد نظام پرداخت به همه گروه‌های غیرپزشکی ازجمله پرستاران از اول آبان‌ماه تغییر کرده و حقوق آنان افزایش یافته است.


دكترسيدحسن هاشمي با اعلام اينكه پرداخت‌ها كاملا متفاوت از گذشته و منوط به عملكرد پرستاران و رفتار آنان با بيماران خواهد بود، گفت:‌ پيش از اين 20درصد درآمد بيمارستان كسر شده و بين نيروها بازتوزيع مي‌شد اما اكنون بايد رقم بيشتري از درآمد بيمارستان براي اين امر‌، كسر شود.

وي با بيان اينكه افزايش درآمد گروه‌هاي پرستاري به كاركرد آنها بستگي خواهد داشت و پرداخت‌ها مبتني بر عملكرد خواهند بود، افزود: هرچه زمان بيشتري براي ارائه خدمت لحاظ شود و همچنين رضايتمندي مردم بهتر باشد، در نوع پرداخت‌ها نيز مؤثر خواهد بود.

وزير بهداشت همچنين در توضيح تعرفه‌هاي خدمات پرستاري گفت: 250خدمت پرستاري داراي تعرفه شدند و اين تعرفه به‌زودي اعلام مي‌شود. 190مورد از اين تعرفه‌ها در كتاب ارزش خدمات نسبي سلامت وجود داشته و برخي خدمات ديگر به آن اضافه شده است. خدمات اضافه شده، خدماتي بودند كه در خارج ايران در قالب پرستاري ارائه نمي‌شد اما در ايران به‌عنوان كار پرستاري شناخته مي‌شود. تعرفه خدمات پرستاران تعيين تكليف شده اما 3تا 5سال طول مي‌كشد كه با رعايت حقوق مردم به‌طور كامل عملياتي شود.

دكتر هاشمي همچنين از اختصاص اعتبار ويژه به معاونت درمان اين وزارتخانه براي بازسازي و نوسازي محل استراحت پرستاران در بيمارستان‌ها خبر داد و درمورد اعطاي پست‌هاي مديريتي به پرستاران گفت: معتقد به كاهش تصدي‌گري وزارت بهداشت هستيم و اگر سازمان پرستاري به‌عنوان نماينده مردم بخواهد بخشي از كار را بپذيرد استقبال مي‌كنيم.

حداقل دريافتي پرستاران

معاون درمان وزير بهداشت نيز با بيان اينكه نظام جديد پرداخت حقوق و مزاياي پرستاران و پيراپزشكان مراكز درمان دولتي از اول آبان محاسبه شده، گفت: اين شيوه پرداختي براساس نظام مبتني بر عملكرد اجرا مي‌شود و حداقل دريافتي پرستاران و كارشناسان پيراپزشك يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است. محاسبات و پرداخت به اين روش نيز از اول آبان خواهد بود و كادر غيرپزشكان معوقه حقوق و مزاياي خود را براساس نظام جديد از اول آبان دريافت خواهند كرد.

دكتر آقاجاني با تأكيد بر اينكه نظام جديد پرداخت به كاركنان غيرپزشك بيمارستان‌ها به‌عنوان نظام مبتني بر عملكرد شناخته مي‌شود، افزود:پرستاران و پيراپزشكان براساس ميزان و حجم خدمات، سختي كار و نوع بخشي كه در آن فعاليت مي‌كنند و كيفيت كارشناسان دريافتي بيشتري خواهند داشت. افزايش دريافتي حقوق پرستاران و پيراپزشكان با توجه به افزايش درآمد بيمارستان‌ها و مراكز درماني دولتي كه ناشي از بهبود كيفيت خدمات آنهاست اعمال مي‌شود. نمي‌توانيم ميانگين يا حداقل و حداكثري براي افزايش حقوق و دريافتي آنان اعلام كنيم؛ چون بيمارستان به بيمارستان فرق مي‌كند و مانند تعرفه‌هاي پزشكي نيست كه بتوانيم براي آن حداقل و حداكثر و ميانگين اعلام كنيم. با وجود اين با توجه به حجم و سختي كار پرستاران و پيراپزشكان ميزان افزايش حقوق و مزاياي ‌آنها برايشان چشمگير خواهد بود و با توجه به برآوردي كه داريم مجموع ميزان دريافتي پرستاران از يك ميليون و 800هزار تومان كمتر نخواهد بود.

سابقه يك طرح

پس از اجراي طرح تحول سلامت و تعيين تعرفه‌هاي جديد پزشكي، حقوق پزشكان به ميزان قابل‌توجهي افزايش يافت. همزمان افزايش اندك حقوق كادر غيرپزشكي اعتراض آنها مخصوصا جامعه پرستاري را به‌دنبال داشت. رئيس سازمان نظام پرستاري كشور در چندين مورد ضمن اعتراض مستقيم به عدم‌افزايش حقوق پرستاران، از طرح تحول سلامت به‌دليل بي‌توجهي به حقوق پرستاران و قائل شدن تبعيض ميان آنها و پزشكان انتقاد كرد. پس از گسترده شدن اين اعتراض‌ها بود كه وزير بهداشت و درمان ضمن تأكيد بر اينكه حتما به حقوق پرستاران نيز رسيدگي مي‌شود، از طرح جنجالي و پر‌هياهوي اين انتقاد‌ها گلايه كرد و گفت:«نيازي به فرياد نيست، مي‌توان آهسته و مؤثر صحبت كرد.‌» دكتر هاشمي البته تأكيد كرد به اين موضوع رسيدگي خواهد كرد. پس از مدت كوتاهي اعلام شد تعرفه‌هاي جديد پرستاري در بيمارستان‌هاي دولتي چند استان به‌صورت آزمايشي اعمال مي‌شود و حالا وزير بهداشت با يك خبر خوش جامعه پرستاري را هم خوشحال كرده است. مهم‌ترين نكته در اعلام اين خبر اعلام افزايش حقوق‌ها براي ماهي است كه گذشته است، افزايش حقوق پرستاران اين بار ابتدا انجام و سپس اعلام شد.

 

کد خبر 279712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha