کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل با اشاره به وقایع شهر فرگوسن در آمریکا، از این کشور خواست ضمن تحقیق کامل درباره تیراندازی به جوانان سیاهپوست توسط پلیس، جلوی خشونت نیروهای پلیس را بگیرد.

پلیس  آمریکا

به گزارش خبرگزاري رويترز، كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل در نخستين گزارش مفصل خود درباره شكنجه و برخورد خشونت‌آميز پليس در آمريكا در يك دهه گذشته، به وضعيت نامناسب زندانيان، اعدام محكومان و همچنين تجاوز به زندانيان در زندان‌هاي آمريكا اشاره كرده و استفاده بيش از حد از زور و حبس‌هاي انفرادي را در اين كشور محكوم كرده‌است. اين كميته سازمان ملل از گزارش‌هاي متعددي كه درباره خشونت پليس آمريكا به دستش رسيده ابراز نگراني كرده و به‌ويژه كاربرد خشونت عليه اقليت‌ها، مهاجران و رنگين‌پوستان را نگران‌كننده خوانده‌است.

اين كميته به تيراندازي پليس به سمت سياهپوستان غيرمسلح به‌عنوان رويدادي كه زياد تكرار مي‌شود اشاره كرده و گفته‌است، بايد درباره همه موارد خشونت پليس و استفاده بيش از حد از زور در آمريكا تحقيق شود و براي اين منظور بايد مكانيسم مستقلي ايجاد شود. كميته مبارزه با شكنجه سازمان‌ملل به گزارش رسمي پليس آمريكا در اين‌باره اشاره كرده و گفته كه براساس اين گزارش، از سال92، بيست مورد تحقيق درباره خشونت‌ها و رفتارهاي سوء پليس آغاز شده و بيش از 330افسر پليس در اين رابطه تحت پيگرد قضايي قرار گرفته‌اند. اما كميته مبارزه با شكنجه سازمان ملل مي‌گويد كه مطمئن نيست اين تحقيق‌ها به‌صورت مستقل صورت گرفته‌باشد و كساني كه از خط قرمزها عبور كرده‌اند واقعا مجازات شده‌باشند يا نه.

در بخش ديگر گزارش سازمان ملل، به نگهداري مهاجران به‌ويژه كودكان مهاجر در كمپ‌هاي به شكل زندان در آمريكا اشاره شده‌ و از اين شرايط نگهداري انتقاد شده‌است. همچنين بخش ديگر اين گزارش به وضعيت زندان گوانتانامو اشاره دارد كه هنوز 148زنداني بلاتكليف در آن نگهداري مي‌شوند. اين گزارش در واكنش به تبرئه افسر پليسي منتشر شده كه تابستان گذشته در شهر فرگوسن ايالت ميسوري آمريكا يك جوان سياهپوست را به ضرب گلوله كشت. تبرئه اين افسر پليس اكنون روزهاست كه سراسر آمريكا را به صحنه اعتراض و تظاهرات عليه خشونت پليس و همچنين تبعيض نژادي تبديل كرده‌است. اين اعتراض‌ها همين ديروز هم ادامه يافت و در شيكاگو و سانفرانسيسكو به خشونت كشيده شد. در فرگوسن هم پليس ده‌ها نفر را به اتهام اخلال در ترافيك بازداشت كرد.

کد خبر 279545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha