همشهری آنلاین: افزایش حدود ۱۶۰ تومانی قیمت دلار، آن هم در کمتر از یک هفته درحالیست که رئیس کل بانک مرکزی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز و طلا پس از عدم حصول توافق نهایی و تمدید مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰ تیرماه سال آینده، گفت: شرایط نرمال است و اتفاق خاصی که باعث ایجاد شوک در بازار شود، به ‌وجود نیامده است.

به گزارش مهر، نرخ دلار که یکشنبه هفته گذشته در بازار آزاد ۳۲۳۶ تومان بود، با روندی افزایشی امروز به حدود 3395 تومان رسیده است. این روند از سه‌شنبه هفته گذشته به صورت تدریجی آغاز شده است؛ به جر نرخ دلار، قیمت سایر ارزهای اصلی مانند یورو و پوند نیز به صورت نامحسوس افزایش را تجربه کردند.

ولي الله سيف، رئیس کل بانک مرکزی با پیش‌بینی وضعیت بازار ارز و طلا پس از اعلام نتایج مذاکرات اخیر هسته‌ای (تمدید مذاکرات تا ۱۰ تیرماه سال آینده) گفته است: شرایط نرمال است و اتفاق خاصی که باعث ایجاد شوک در بازار شود، به‌وجود نیامده است، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌کنم آرامش بیشتری با توجه به نتایج حاصله داشته باشیم.

سیف در مورد تاثیر عوامل داخلی در بازار ارز و طلا اظهار داشته است: عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل وجود دارند، میزان عرضه و تقاضا در بازار تعادل نسبی مطلوب دارد و بانک مرکزی هم بازار را کنترل می کند. اگر برخی مواقع نوسانی در بازار ارز مشاهده می‌شود، بیشتر تحت تاثیر خبرهای موقت زودگذر است.

وی با بیان اینکه اثر این اخبار موقتی است و خنثی می‌شود و دوباره تعادل واقعی به بازار باز می‌گردد، افزوده است: به دلیل غلبه عرضه بر تقاضا به نظر می‌رسد که مقداری کاهش در بازار ارز شاهد باشیم.

اظهارات متفاوت وزیر امور اقتصادي و دارايي و رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته در مورد پیش‌بینی نرخ دلار در بودجه سال ۹۴ کل کشور هم در وضعیت فعلی بازار ارز بی‌تاثیر نبوده است. رئیس کل بانک مرکزی در حالی از پیش‌بینی نرخ ارز ۲۸۵۰ تومانی در بودجه ۹۴ سخن گفت که علي طيب‌نيا وزیر اقتصاد می‌گوید: قیمت دلار در بودجه سال آینده همچون بودجه ۹۳ خواهد بود و تغییری نخواهد کرد.

بع گزارش فارس، در بازار تهران دلار با 50 تومان رشد 3385 تومان، یورو با 40 تومان افزایش 4200 تومان و درهم با 10 تومان افزایش 915 تومان به فروش رسید.

  • دولت، دست‌هاي پشت پرده افزايش نرخ ارز را مشخص كند

سید حسین ذوالانوار، نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر به فارس گفت: دولت باید مشخص کند چه دست‌هایی پشت پرده باعث افزایش نرخ ارز شده‌اند و با تمدید مذاکرات و دریافتی‌های دیگر نباید قیمت ارز افزایش پیدا می‌کرد.

ذوالانوار با بیان اینکه صاحب‌نظران اقتصادی عقیده دارند تغییرات نرخ ارز و روند صعودی قیمت آن بر تمام کالاها و خدمات تأثیرگذار است، گفت: به اعتقاد صاحب‌نظران علم اقتصاد، گران شدن ارز هر چند کل اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما این دهک‌های پایین درآمدی هستند که باید همانند گذشته بار سنگین تبعات منفی آن را به دوش بکشند.

وی با اشاره به تأثیر نرخ ارز و تورم بالا بر گرایش فعالیت‌های اقتصادی از تولید به سمت واسطه‌گری و دلالی،‌ خاطرنشان کرد: با حاکم شدن شرایط دلالی، هیچ‌کس قادر نیست برای آینده برنامه‌ریزی کند. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد و موجب نابسامانی در بازار شود، مانند گذشته مردم عادی نیز در کنار دلالان حرفه‌ای، با جمع‌آوری نقدینگی و حتی تبدیل اموال غیرمنقول به پول نقد، دارایی‌های خود را وارد بازار ارز کرده و کسب سود را برای جبران هزینه‌ها، دنبال می‌کنند.

  • ۴ دلیل افزایش نرخ ارز در بازار؛ سودجویان به تب قیمت‌ها دامن می‌زنند

محمدمهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران افزایش نرخ ارز رسمی در بودجه سال آینده، منفعت‌طلبی فعالان بازار ارز، ‌کاهش قیمت نفت و کاهش تولید ارز و افزایش تقاضا را از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در بازار عنوان کرد و گفت: وقتی در مفروضات بودجه سال آینده نرخ روزانه اعلامی بانک مرکزی (نرخ مبادله‌ای) 2850 تومان ذکر شده و از آن طرف طی 2 روز گذشته با کاهش قیمت نفت تا 64 دلار مواجه بوده‌ایم، نمی‌توان توقع داشت که قیمت ارز در بازار آزاد افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده 75 تا 80 دلار پیش‌بینی شده است، افزود: این در حالی است که برخی‌ها قیمت نفت را تا 60 دلار هم پیش‌بینی کرده‌اند که طبیعتا درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت را کاهش می‌دهد و نباید فراموش کرد که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم هر چقدر دلمان می‌خواهد نفت بفروشیم.

به گفته رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با محاسبه سرانگشتی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و کاهش 20 دلاری در هر بشکه تقریبا بودجه کشور روزانه با 20 میلیون دلار کسری بودجه مواجه می‌شود، چرا که درآمدهای ما وابسته به نفت است.

وی فعالیت سودجویان و آنهایی که در بازار ارز فعالیت می‌کنند، را یکی دیگر از عوامل دامن زدن به افزایش نرخ ارز دانست و گفت: طبیعتا آنهایی که مقدار زیادی ارز خریده‌اند، تمایل دارند تا بازار ارز نوسان بیشتری داشته تا سود بیشتری هم عایدشان شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین تورم 20 درصد سال آینده، کاهش تولید ارز و بالا رفتن مصرف آن را منجر به ایجاد جو روانی دانست که نتیجه آن این می‌شود که امروز نرخ ارز به 3350 تومان برسد.

وی گفت: طی 8 سال اخیر 800 میلیارد دلار درآمد نفتی دولت بود که متأسفانه به جای آنکه صرف اصلاح زیرساخت‌های کشور شود، برای کنترل تورم و پائین نگه داشتن قیمت ارز به صورت تصنعی هزینه شد.

کد خبر 279506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha