دانشگاهی در ایتالیا با تحلیل محتوای مطالب کاربران شبکه‌های اجتماعی در اروپا و خاورمیانه چنین نتیجه‌گیری کرده‌ که میزان حمایت از گروه داعش در میان کاربران عرب‌زبان در کشورهای اروپایی چون بلژیک، انگلیس، فرانسه و همچنین در آمریکا بسیار بیشتر از کاربران در سوریه و عراق است.

در اين تحقيق بيش از 2ميليون پست كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به زبان عربي، مورد بررسي و تحليل محتوا قرار گرفته‌است. اين نخستين تحقيق مفصل در اين‌باره است. محتواي اين مطالب از نظر حمايت يا مخالفت با داعش بررسي شده‌اند. محتواي اين مطالب در يك بازه زماني 3.5ماهه بررسي شده‌اند.

اين تحقيق نشان مي‌دهد كه در سوريه، داعش نتوانسته حمايت مردمي به‌دست آورد. محتواي 92درصد از مطالب كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در سوريه، در مخالفت با داعش است. اين در حالي است كه در كشورهاي اروپايي روند حمايتي از داعش رو به افزايش است.

براساس نتايج اين تحقيق، 47درصد از محتواي مطالب آنلاين در قطر، 35درصد در پاكستان، 31درصد در بلژيك و 24درصد در انگليس و 21درصد در آمريكا، در حمايت از داعش است. اين در حالي است كه محتواي مطالب در حمايت از داعش، در اردن 20درصد و در عربستان و عراق اندكي بيش از 19درصد است.

نكته ديگر اين گزارش، بحث درباره منشأ ساختگي ايدئولوژي داعش در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي است. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي ادعاي اسلامي‌بودن اين گروه را زيرسؤال مي‌برند و درباره اين موضوع با هم بحث مي‌كنند. آنها اعتقاد دارند كه داعش از نام اسلام سوءاستفاده كرده است. تهيه‌كنندگان اين گزارش و تحليلگران آن، از اين موضوع ابراز خشنودي كرده‌اند و آن را نشانه‌اي از ريشه نداشتن اين گروه در ميان مسلمانان خوانده‌اند.

نكته جالب توجه ديگري كه اين تحقيق نشان مي‌دهد، اين است كه تنها 8درصد از حاميان داعش در شبكه‌هاي اجتماعي از اين گروه به‌خاطر ضدغربي‌بودنش حمايت مي‌كنند. نكته مهم ديگر، روند تغيير پرشتاب در شمار حاميان و مخالفان داعش است به‌طوري‌كه موضعگيري‌هاي آنها در حمايت يا مخالفت از داعش مدام تغيير مي‌كند. اين تغيير سريع از نظر تحليلگران به اين معني است كه اين گروه پايگاه حمايتي باثبات و قابل توجهي ندارد.

همچنين با انتشار تصاوير و گزارش‌هايي درباره خشونت گسترده داعش عليه شهروندان شهرهايي كه آنها را اشغال مي‌كند مثلا خشونت عليه ايزدي‌ها در عراق يا انتشار فيلم سربريدن گروگان‌ها، از شمار اظهارنظرات در حمايت از اين گروه كاسته‌است.

کد خبر 279398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha