سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه شهری: احتکار بیش از 200 هزار واحد مسکونی خالی در تهران، تعادل عرضه و تقاضا را به هم زده است.

رئیس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران در این‌باره گفت: مشکل مسکن در تهران متمایز از سایر شهرها، ساختمان‌های احتکارشده‌ای است که به رغم اعلام اولیه از سوی کارشناسان، انکار برخی مسئولین را در پی داشت ولی به تدریج آنها نیز به وجود این پدیده اعتراف کردند.

مهدی مؤذن افزود: در حال حاضر عده‌ای محتکر و تاثیر گذار در بازار مسکن، تعداد قابل توجهی ساختمان در اختیار دارند و همواره منتظر شرایط بحرانی بازار برای فروش به نرخ‌های بالاتر هستند.

وی در این باره گفت: حدود 200 تا 300 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد و چنانچه شرایطی فراهم گردد که افراد ناگزیر به عرضه شوند، در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و تعدیل قیمت مسکن نقش بسزایی خواهد داشت.

به گفته این کارشناس مسکن آنچه در حال حاضر شهر تهران را رنج می‌دهد، کمبود مسکن، تولید و تعداد آنها نیست بلکه مشکل اصلی، التهاب و عدم ثبات بازار مسکن و بلاتکلیفی فروشنده و خریدار است و با ایجاد ثبات در بازار، خرید و فروش رونق خواهد گرفت.

رئیس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران همچنین گفت: عدم ثبات بازار موجب تشویش و سردرگمی‌شده و از این رو فروشنده و خریدار رغبتی به خرید و فروش ندارند.

وی مشکل عمده در زمینه ساخت و ساز را عدم سیاست گذاری اصولی و منطقی در سطح تهران و بی توجهی برخی دستگاههای اجرایی دانست و گفت: برای نمونه بافت‌های فرسوده تهران پهنه وسیعی از شهر را تشکیل می‌دهد که هرلحظه امکان آوار شدن بر سر ساکنان آن وجود دارد و به رغم هشدار کارشناسان مبنی بر ضرورت نوسازی،‌ تنها اقدام موثر و اجرایی که صورت گرفته از سوی شهرداری تهران بوده است و سایر دستگاهها، فعالیت چندانی در این زمینه نداشته‌اند.

وی افزود: نوسازی بافت‌ها ی فرسوده می‌تواند بناهای غیر اصولی کنونی را به مجتمع‌های مسکونی استاندارد با پذیرش تعداد خانوار بیشتر و سرانه‌های خدماتی مناسب تر تبدیل کند.

کد خبر 27924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز