چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

فتانه انفرادی: پس از انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها در مورد احتمال افزایش قیمت داروهای داخلی تا پایان سال با هدف حمایت از تولید داخلی، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را تکذیب کرد.


دكتر رسول ديناروند با تأكيد بر اينكه سياست ثبات قيمت دارو همچنان با جديت از سوي وزارت بهداشت، دنبال مي‌شود، گفت: قيمت داروهاي داخلي و خارجي تا پايان سال افزايش نخواهد يافت. وزارت بهداشت همواره تلاش مي‌كند تا نه‌تنها قيمت دارو‌ها افزايش نيابد كه كاهش هم پيدا كند. البته همواره اميدواريم كه سهم پوشش بيمه‌ها در مورد داروها نيز روزبه روز بيشتر و بيشتر شود و بيمه‌ها حمايت خود را افزايش دهند چرا كه كاهش سهم بيمه‌ها، سبب افزايش قيمت‌ها خواهد شد و اين مسئله نيز نارضايتي مردم را به‌دنبال خواهد داشت.

اطمينان خاطر دكتر ديناروند در مورد عدم‌تغييرنكردن سياست كنترل و ثبات داروها از سوي وزارت بهداشت در حالي است كه برخي خبرگزاري‌ها به نقل از وي اعلام كرده بودند قيمت داروي خارجي به‌دليل كم شدن سهم پوشش توسط بيمه‌ها افزايش يافته و قيمت داروي داخلي نيز با هدف حمايت توليد داروي ايراني تا پايان سال با شيب ملايمي بيشتر خواهد شد.

رئيس سازمان غذا و دارو همچنين از اختصاص280ميليارد تومان اعتبار براي بيماران پيوندي و دياليزي خبر داد و گفت:يارانه دارويي بيماران خاص و صعب‌العلاج نسبت به سال 92افزايش داشته است چراكه حمايت‌ها ي خود را براي بيماران پيوندي و دياليزي افزايش داده‌ايم. اين حمايت‌ها ازطرف سازمان‌هاي بيمه‌گر انجام مي‌شود البته اعتبار اين يارانه‌ها را سازمان غذا و دارو به سازمان‌هاي بيمه گر پرداخت كرده و اين پرداخت‌ها نيز ادامه دارد.

همزمان مديركل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر وزارت بهداشت هم از كاهش قيمت 206قلم داروي وارداتي خبر داد و گفت: كاهش قيمت داروهاي وارداتي كه از نيمه دوم امسال آغاز شده همچنان ادامه دارد.

پيرصالحي با بيان اينكه اين كاهش قيمت مربوط به داروهايي است كه از لحاظ ريالي بيشترين مصرف را داشته‌اند، گفت:در اين زمينه سقفي تعيين كرده‌ايم كه از سقف مورد نظر به بالا، مشمول واردات موازي مي‌شوند. در برنامه داريم قيمت آن دسته از داروهايي هم كه كمتر از سال قبل فروش داشتند را در مذاكرات با شركت‌ها كاهش دهيم. وي همچنين درباره اقدامات انجام شده در جهت اصلاح قيمت داروهاي توليد داخل نيز توضيح داد: با توجه به هزينه‌هاي تورم كه متوجه شركت‌هاي داروسازي است و همچنين متناسب با داروهايي كه به لحاظ اقتصادي زيان‌ده شده باشند، قيمت‌ها اصلاح مي‌شوند.

پيرصالحي همچنين درباره تدابير اتخاذ شده براي واردات واكسن پنتاوالان گفت: طبق اعلام معاونت بهداشت، نياز كشور به اين واكسن براي يكسال، 5ميليون دوز است كه 2ميليون دوز آن‌ وارد و در سراسر مراكز بهداشتي كشور توزيع شده است. 3ميليون دوز مابقي نيز به‌تدريج تا پايان سال وارد شده و كل نياز كشور را پوشش خواهد داد.

وي با بيان اينكه برنامه‌هايمان براي واردات اين واكسن در سال آينده نيز مشخص است، تأكيد كرد: اين واكسن در پروسه‌اي 2ساله بايد به توليد داخلي برسد؛ به اين معني كه واردات آن همزمان با انتقال دانش فني خواهد بود. به اين ترتيب 6ماهه اول تنها واردات آن انجام خواهد شد. 6ماهه دوم انتقال دانش فرمولاسيون و پس از آن بحث پايداري‌ها و آزمايش‌هاست. در مجموع دانش فني اين واكسن بايد طي 2سال به‌طور كامل به داخل منتقل شود.

 

کد خبر 279174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha