سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

نیلوفر قدیری: چاک هیگل سومین وزیردفاعی است که در دولت باراک اوباما از سمتش استعفا می‌کند.

اوباما

پيش از او و در 6سالي كه از حضور اوباما در كاخ سفيد مي‌گذرد، رابرت گيتس و لئون پانه‌تا هم پيش از پايان دوره كاري‌شان استعفا كرده و از پنتاگون رفته‌اند. اين استعفاي سوم و حواشي پيرامون آن فرضيه‌اي كه از سال دوم رياست‌جمهوري اوباما مطرح شده‌بود را ثابت كرد: «اين رئيس‌جمهور با نظاميان سرناسازگاري دارد».

2وزيردفاع مستعفي قبلي با نوشتن كتاب خاطرات و بعد هم سخنراني، تندترين انتقادها را عليه اوباما مطرح كردند. پانه‌تا در كتابش كه همين‌ماه گذشته منتشر شد، اوباما را رئيس‌جمهوري بدون تصميم خواند. گيتس هم كه تنها بازمانده دولت بوش در دولت اوباما بود، از ناهماهنگي ميان سياستمداران و نظاميان در دولت اوباما انتقاد كرده‌بود.

هيگل حتي قبل از استعفا و خروج از پنتاگون دست به‌كار انتقاد و اعتراض به سياست‌هاي اوباما شده‌بود. او‌ ماه گذشته در يادداشتي براي كاخ سفيد كه آن را در اختيار رسانه‌ها هم قرار داد، از سياست دولت اوباما در قبال سوريه و گروه داعش انتقاد كرده و گفته‌بود كه اين سياست هدف مشخصي ندارد. هيگل و اوباما حتي هنگام اعلام استعفا در عصر روز دوشنبه و مقابل دوربين‌هاي خبرنگاران هم چندان سعي در حفظ آبرو و نقش بازي كردن نداشتند و با حركات صورت و با لحن نيش‌دار، به همه نشان دادند كه چقدر اختلاف دارند. جان مك‌كين سناتور جمهوريخواه بعد از اعلام استعفاي هيگل گفت: او در اين دولت خيلي اذيت شد و صدمه ديد.

اوباما بعد از 8سال دولت جنگ‌طلب جورج بوش و نومحافظه‌كاران، با شعار پايان دادن به جنگ‌هاي آمريكا و نجات مردم اين كشور از بار سنگين مداخله نظامي در جهان وارد كاخ سفيد شد.او نظاميان آمريكايي را از خاك عراق خارج و جنگ در افغانستان را هم تمام‌شده اعلام كرد. اما پاي مداخله نظامي آمريكا در چهارگوشه جهان هنوز كوتاه نشده‌ و دولت اوباما هم درگير چندين عمليات نظامي است.

همين تناقض در شعار و عمل، اختلافاتي را درون واشنگتن ميان تيم سياسي مشاوران امنيتي و نظاميان پنتاگون ايجاد كرده كه تا‌كنون به استعفاي 3وزيردفاع منجر شده‌است. رسانه‌هاي آمريكايي ديروز نوشتند، استعفاي هيگل، نشانه‌‌اي از سياست جديد واشنگتن در قبال داعش و سوريه و عراق است. اما به‌نظر مي‌رسد اين استعفا، كلاف پيچيده اختلافات درون تيم امنيتي و نظامي آمريكا را پيچيده‌تر مي‌كند و از درون اين كلاف پيچيده، استراتژي جديدي بيرون نخواهد آمد.

کد خبر 279148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha