سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

نگار شهیددخت: این روز‌ها عضویت در شبکه‌های اجتماعی چه در فضای مجازی و چه در گوشی تلفن همراه ‌ فراگیر شده است.

شبکه اجتماعی

 با اين همه بسياري از كاربران نمي‌دانند كه چه تنظيماتي را بايد براي پروفايل يا مشخصات شخصي خود انجام دهند تا مثلا اطلاعات شخصي يا عكس‌هاي خصوصي‌شان در دسترس عموم قرار نگيرد. از طرف ديگر بسياري از كاربران اصلا در جريان روند ذخيره‌سازي‌ اطلاعات خود در اين شبكه‌ها نيستند؛ چراكه تمامي شبكه‌هاي خارجي اطلاعات شخصي افراد را در سرورهايي خارج از مرزهاي ايران ذخيره مي‌كنند و درصورتي كه هرگونه سوءاستفاده‌اي از آنها صورت بگيرد معمولا كاري از دست كاربر ايراني ساخته نيست.اين همه باعث شده تا برخي كم‌‌كم متوجه ظرفيت موجود در شبكه‌هاي مشابه داخلي شده و رفته رفته به استفاده از اين شبكه‌ها علاقه‌مند شوند.

كاربران زيادي مايلند با شبكه‌هاي داخلي آشنا شوند تا بلكه با جايگزيني آنها به جاي مشابه‌هاي خارجي، هم تسلط بيشتري بر نرم‌افزارها داشته باشند و هم از پشتيباني قانون از حريم شخصي‌شان مطمئن باشند.

قاعدتا عجيب نيست كه شبكه‌هاي اجتماعي فارسي‌زبان كه در ابتداي مسير خود هستند از لحاظ امكانات فني يا مخاطب، نقاط ضعفي در مقايسه با غول‌هاي جهاني داشته باشند اما با درنظر گرفتن مزيت‌هاي خاص و منحصر به‌فرد فني در برخي از آنها بايد اين همت و تلاش آنها را ستود و با عضويت در آنها، هم محيطي امن و ايراني را تجربه كرد هم زمينه رشد اين محصولات داخلي را فراهم كرد.

هم‌ميهن: شبكه اجتماعي هم‌ميهن به‌منظور ايجاد محيطي امن و سالم براي كاربراني كه تمايلي به حضور در شبكه‌هاي اجتماعي بيگانه ندارند تاسيس شده است. نقطه قوت هم‌ميهن را مي‌توان هماهنگ بودن با فرهنگ ايراني و اسلامي، كنترل محتوا و سالم‌سازي‌ محيط عنوان كرد كه مي‌تواند جايگزيني براي شبكه‌هاي اجتماعي خارجي باشد.

فارس توييتر: همانطور كه از نامش پيداست به شبكه اجتماعي معروف توييتر بسيار نزديك است. يكي از نقاط قوت اين شبكه نسبت به ديگر شبكه‌هاي اجتماعي داخلي به روز كردن صفحه با ارسال پيامك توسط كاربران است.

برنامه Dialog يا «گفت‌وگو»: توليد اين برنامه همزمان با فراگيري گوشي‌هاي هوشمند در ايران و آغاز استفاده از برنامه‌هاي ارتباطي رايگان، انجام شد‌. مزيت اين برنامه نسبت به برنامه‌هاي مشابه خارجي، قرار داشتن شركت توليدكننده در داخل كشور و اطمينان از عدم‌خروج اطلاعات از كشور است. اما مشابهت اين برنامه با نمونه‌هاي رقيب مانند وي‌چت، برخورداري از امكان پيدا كردن دوستان و افراد نزديك (از نظر مكان جغرافيايي) در ويژگي Nearby است كه البته اين ويژگي مي‌تواند توسط تنظيمات كاربر در بخش location Service غيرفعال شود. با غيرفعال شدن اين گزينه امكان رديابي مختصات جغرافيايي لغو مي‌شود كه در نتيجه امكان shake و People Nearby غيرفعال خواهد شد.

ساينا : ساينا، كلمه‌اي با ريشه فارسي، به معني سيمرغ است. سيمرغ در زبان فارسي نماد دانايي و خرد و پرنده پيروزي و خوشبختي است. ساينا، يك نرم‌افزار رايگان موبايل براي برقراري تماس و پيام‌رساني از طريق اينترنت ‌ و‌جايگزين مناسبي رومينگ در تماس‌هاي بين‌المللي است. شما مي‌توانيد با ساير كاربران ساينا، رايگان تماس بگيريد و پيام متني، عكس و فيلم به اشتراك بگذاريد. همچنين مي‌توانيد با تمامي شماره‌ها در سراسر دنيا تماس ارزان برقرار كنيد و هزينه‌هاي سنگين رومينگ را نپردازيد.

قاصدك: نرم‌افزار «قاصدك» امكان گفت‌وگوي اينترنتي و ارسال پيامك با اينترنت را به كاربران مي‌دهد. از امكانات اين برنامه يكپارچگي برنامه با ليست مخاطبان موجود در دستگاه شماست كه باعث مي‌شود بتوانيد افرادي را كه در سيستم قاصدك عضو هستند به راحتي پيدا كنيد. قابليت درخورتوجه بعدي، امكان بازيابي پيام‌هاي از دست رفته و حذف شده براساس تاريخ، نام مخاطب و كلمه‌اي خاص است. با استفاده از اين امكان، شما مي‌توانيد پيام‌هايي كه در تاريخ مشخصي به شما يا توسط شما ارسال شده را بازيابي كنيد. در ضمن، اگر پيامي را به‌دليل عدم‌امكان اتصال به اينترنت از دست داده‌ايد، مي‌توانيد در هر زمان ديگري مشاهده كنيد. البته توجه داشته باشيد كه سيستم قاصدك، پيام‌هاي مربوط به يك روز قبل از اتصال به اينترنت را براي شما ارسال خواهد كرد.

گپ و گپ: ‌اپليكيشن پيام‌‌رسان موبايل در ايران است كه توسط متخصصين داخلي و مطابق با نيازهاي كاربران ايراني طراحي و پياده‌سازي شده است. هدف از ساخت اين برنامه ‌ سهولت ارتباط فارسي زبانان در محيطي امن و مطمئن است كه قادر به پاسخگويي به نيازهاي روزمره همه افراد باشد. گپ و گپ مي‌تواند جايگزين مناسبي براي اپ‌هاي ارتباطي خارجي باشد. سرعت قابل توجه براي ارسال پيام، عكس و ساير فايل‌ها، چت 2 نفره و يا گروهي، قابليت مكالمه صوتي و تصويري، ارسال انواع فايل اعم از ويدئو و عكس، امكان ارسال دعوت به دوستان، افزودن دوستان به ليست مخاطبان و امكان تشكيل چت روم گروهي از ويژگي‌هاي اين اپ است.

انار: انار با استفاده از قابليت مكان‌ياب موبايل و امكاناتي ديگر مثل دوربين و سيستم اعلان آني، يك فضاي اجتماعي جذاب براي كاربران و دوستان آنها به‌وجود آورده. با انار، دوستان شما پست‌هايي مي‌گذارند كه ديگران را در جريان كار‌هاي روزمره خود قرار مي‌دهند. مثلا با يك يا 2 كليك لمسي مي‌توانيد به دوستانتان بگوييد كه الان در پارك داريد فوتبال بازي مي‌كنيد يا بيرون داريد غذا مي‌خوريد و يا حتي رفته‌ايد شمال، مسافرت!

فارسي گپ: با فارسي گپ شما امكان‌گفت‌وگو به‌صورت گروهي ‌يا خصوصي را داريد، همچنين مي‌توانيد براي خودتان گروهي ايجاد و گروه را خصوصي يا عمومي اعلام كنيد تا اعضا با اجازه ‌ يا بدون اجازه شما وارد گروه شما شوند و با هم به‌صورت گروهي گفت‌وگو كنيد. مي‌توانيد دوستاني كه در دفترتلفن گوشي‌تان ذخيره هستند را در فارسي گپ بيابيد و درخواست دوستي در فارسي گپ بدهيد و با آنها خصوصي گفت‌وگو كنيد. مي‌توانيد در فارسي گپ اعضا را براساس قسمتي از شماره تلفن آنها يا نام كاربري آنها جست‌وجو كنيد، اما براي حفظ امنيت و محرمانگي نمي‌توانيد شماره آنها را مشاهده كنيد.

صرف‌نظر از اينكه از شبكه‌هاي داخلي يا خارجي استفاده مي‌كنيد اين پرسش‌ها را هميشه از خود بپرسيد:
چه‌كسي مي‌تواند به اطلاعاتي كه در تارنما مي‌گذارم، دسترسي داشته باشد؟
چه‌كسي مي‌تواند روي اطلاعاتي كه در شبكه اجتماعي مي‌گذارم، كنترل داشته باشد و مالكيت آنها با كيست؟
چه اطلاعاتي مي‌تواند از طريق افراد طرف تماس من، به افراد ديگر انتقال پيدا كند؟
آيا اهميت دارد كه افراد طرف تماسم چه اطلاعاتي در مورد من را با ديگران به اشتراك بگذارند؟
آيا همه افرادي كه با آنها در ارتباط هستم، مورد اعتماد من هستند؟

در شبكه‌هاي اجتماعي حتما به اين موارد توجه داشته باشيد:

پاك كردن حساب كاربري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي: همه ما عضو تعداد زيادي از سايت‌ها و سرويس‌هاي آنلاين و شبكه‌هاي اجتماعي هستيم و گاهي همه اينها كمي طاقت‌فرسا و دردسرساز مي‌شوند. گاهي اوقات، چه براي ساده كردن زندگي‌مان يا چون از سايت يا سرويس خاصي خسته شده‌ايم، لازم است كه عضويت‌مان در برخي سايت‌ها را حذف كنيم. چيزي كه اغلب موقع ثبت‌نام در اينگونه سايت‌ها توجهي به آن نداريم، اين است كه ‌پاك كردن دائمي حساب كاربري‌مان مشكل و گاهي غيرممكن‌ است.

سرقت هويت و جعل هويت:‌سرقت هويت از ايميل‌‌ها يا وب‌سايت‌هاي خرابكاري كه ظاهرا به يك سازمان قابل اطمينان تعلق دارند، براي به‌دست آوردن اطلاعات از افراد سوءاستفاده مي‌كنندبسيارمرسوم است. حساب‌هاي كاربري افراد مشهور زيادي در شبكه‌هاي اجتماعي تاكنون هك شده است. علاوه بر اين، افراد زيادي با جعل هويت افراد مشهور، صدها و هزاران طرفدار در شبكه‌هاي اجتماعي جمع كرده‌اند و سپس باعث شرمساري فردي كه هويت او را جعل كرده‌اند شده‌اند.

در مورد ميزان اطلاعات‌ شخصي‌اي كه از خود مي‌گذاريد- حتي اگر افراد شبكه خود را مي‌شناسيد- احتياط به خرج دهيد چرا كه كپي‌كردن اطلاعات شما براي افراد بسيار ساده است.

مواظب باشيد كه چه چيزي را به اشتراك مي‌گذاريد: هميشه در زندگي آنلاين‌تان همانند زندگي واقعي حد و مرزي براي ارتباطات‌تان قائل شويد. به‌عنوان يك اصل، هميشه چيزي را منتشر كنيد كه كسي در آينده نتواند آن را دستمايه سوءاستفاده از شما قرار دهد.

کد خبر 279071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha