سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: نخستین مرکز تامین منابع مالی خارجی، در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گشایش یافت.

مراسم افتتاح این مرکز که در راستای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی راه‌اندازی شده است، فرصت مناسبی برای خبرنگاران بود تا از وزیر اقتصاد و سرپرست جدید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در 2 سال اخیر سؤال کنند.

به اذعان این 2 مقام دولتی، ایران در 2 سال اخیر با بیشترین میزان تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی مواجه شده و در سال 85 بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در 15 سال گذشته رخ داد و در  4 ماه نخست امسال نیز بالغ بر 10 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری در ایران تصویب شده است.

مرکز تامین مالی خارجی

هدف از ایجاد این مرکز، استفاده سریع و به‌موقع متقاضیان از تسهیلات خارجی در چارچوب مجوزهای قانونی و قراردادها و توافقنامه‌ها اعلام شده است.

بنابر اعلام وزارت اقتصاد، ریاست هیأت راهبری تامین منابع مالی خارجی را رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی کمک‌های فنی و اقتصادی ایران بر عهده خواهد داشت و معاون این سازمان و بانک مرکزی و حسب مورد نمایندگان دستگاه یا دستگاه‌های اجرایی مربوط حداقل در سطح معاون عضو آن هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم  افتتاح این مرکز، ایجاد تعادل در منابع و مصارف منابع مالی خارجی را از اهداف تشکیل مرکز تامین منابع مالی خارجی در این وزارتخانه عنوان کرد.

داوود دانش جعفری افزود: از سال 1376 تاکنون اقتصاد کشور به طور متوسط سالانه 3 میلیارد دلار از منابع مالی خارجی در قالب فاینانس، بیع متقابل و دیگر انواع سرمایه‌گذاری‌ها جذب کرده است.

دانش جعفری با اشاره به روند طولانی و پیچیده دریافت چنین تسهیلاتی تا قبل از تاسیس این مرکز، گفت: مجاری استفاده از منابع فاینانس تا قبل از ایجاد این مرکز طوری طراحی شده بود که متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید فرآیند طولانی را طی می‌کردند و روند تامین منابع مالی خارجی تا قبل از راه‌اندازی این مرکز ممکن بود که فراتر از یک‌سال طول بکشد، اما با راه‌اندازی این مرکز انتظار می‌رود به درخواست‌های متقاضیان در مدت کمتر از 3 ماه پاسخ داده شود.

وزیر اقتصاد افزود: از اواخر سال گذشته که دولت ایجاد مرکز تامین منابع مالی خارجی را تصویب کرد، تاکنون حدود 40 تقاضای تامین مالی فاینانس به ارزش 5/2 میلیارد دلار نیز مورد بررسی قرارگرفته است.

دانش جعفری در ادامه روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را روبه رشد عنوان کرد و گفت: از سال 1370 تاکنون یعنی در طول بیش از 15 سال حدود 31 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ثبت شد که بیشترین آن مربوط به 3 سال اخیر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته حدود 11 میلیارد دلار تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ثبت شد و تقاضای سرمایه‌گذاری در کشور در 3 ماهه اول امسال نیز حاکی از ادامه روند سال گذشته است و با توجه به روند مثبت 3 ماهه اول سال جاری، تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال جاری نسبت به سال قبل از رشد بیشتری برخوردار خواهد شد.

کد خبر 27904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز