دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

سمیرا راهی: حتما تا به حال برای مهمانی‌های بزرگ، سفره‌های نذری، مناسبت‌های مذهبی و از این دست برنامه‌ها از ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده کرده‌اید.

ظروف یکبارمصرف

 استفاده از اين ظروف بار سنگيني از روي دوش خانم‌ها برداشته و تنوع در رنگ و شكل آنها در نگاه اول تشخيص يك‌بار مصرف بودن آنها را سخت كرده است. بسياري از خانم‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي استفاده از ظروف چيني در بعضي از مهماني‌ها و مجالس (به دليل احتمال شكسته‌شدن يا لب‌پر شدن آنها) از ظروف يك‌بار مصرف استفاده كنند كه نه نگران ظروف چيني‌شان باشند و نه سختي شستن يك عالمه ظرف كثيف را به جان بخرند. در روزهاي محرم و صفر كه روزهاي نذري دادن است، بازار اين كالا حسابي داغ است. اگر براي يك ضيافت يا نذري نياز به خريد ظروف يك‌بار مصرف با كيفيت و قيمت مناسب داريد كافي است سري به خيابان كارگرجنوبي در حوالي ميدان انقلاب و راه‌آهن تهران بزنيد.

چه چيزهايي هست ؟

يكي‌- دو سالي مي‌شود كه در مهماني‌ها و ضيافت‌ها ظروف يك‌بار مصرفي را مي‌بينيم كه با آن ليوان‌هاي تپل كوچك طلقي كه در آبخوري‌ها و بعضي از رستوران‌ها وجود داشت زمين تا آسمان فرق مي‌كنند؛ ظرف‌هاي بسيار شيك با رنگ‌ها و طرح‌ها و اندازه‌هاي مختلف كه گاهي انتخاب را براي شما سخت مي‌كنند. تقاضاي مشتريان و علاقه آنها براي خريدن اين ظروف در مراسم، توليد‌كنندگان اين كالا- كه امروز به يكي از كالاهاي پرمصرف در زندگي مردم تبديل شده است- را به خلاقيت و طراحي واداشته، به همين‌خاطر وقتي وارد راسته يكبارمصرف فروش‌ها مي‌شويد، مغازه‌هايي را مي‌بينيد كه انواع و اقسام ظروف را در رنگ‌هاي متنوع در ويترين‌ها براي فروش گذاشته‌اند؛ از ديس‌هاي بزرگ و بشقاب و پيش‌دستي گرفته تا قاشق و كارد و چنگال و نمكدان؛ يعني خيلي راحت مي‌توانيد براي يك ميز يا سفره تمام چيزي‌هايي كه براي صرف غذا لازم است تهيه كنيد؛ حتي همان سفره غذا را.

به چه چيز‌هايي توجه كنيم؟

دراين خيابان، بيشتر عمده‌فروش‌ها هستند و جلوي هر كدام از مغازه‌ها يك وانت يا حتي يك خاور بزرگ براي بارزدن ظروف يك‌بار مصرف به چشم مي‌خورد. بيشتر مشتري‌هاي آنها شركت‌ها و كارخانه‌ها هستند كه به‌صورت كلي از آنها خريد مي‌كنند اما اين به اين معنا نيست كه خرده‌فروشي نداشته باشند، اتفاقا اين روزها، روزهاي سكه‌بودن كار و كاسبي فروشندگان اين راسته است اما بايد قبل از هرچيزي حواستان باشد كه دقيقا همان چيزهاي لازم و مهم‌تر از آن همان تعدادي را كه مدنظرتان است خريداري كنيد. فروشندگان اين راسته چون اكثرا با خريداراني سرو كار دارند كه تعداد ظروفي كه مي‌خواهند بالاست، عادت دارند كه 100 تا را 150 بشنوند و يك دفعه مي‌بينيد كه در خريد 4 قلم جنس از هركدام 40-30تا اضافه داريد كه علاوه بر سنگين‌شدن فاكتورتان بايد بي‌استفاده در گوشه آشپزخانه‌تان خاك بخورد. علاوه بر اين، ظروف را با توجه به مصرفي كه داريد بخريد.
طرح‌هاي بسياري روي اين ظرف‌هاي يك‌بار مصرف هست كه در موارد مختلفي مثل تولد، مراسم مذهبي و يك مهماني معمولي خانوادگي مي‌شود از آنها استفاده كرد. پس به طرحي كه خريداري مي‌كنيد هم بايد توجه كنيد.

گياهي، پلاستيكي يا آلومينيومي؟

ظروف پلاستيكي مشكلات زيادي براي محيط زيست ايجاد مي‌كنند اما فروشندگان از بعضي ظروف گياهي هم چندان دل‌خوشي ندارند و حتما هنگام خريد شما را راهنمايي خواهند كرد كه به‌دليل استفاده از ساقه گياهان، چوب و در بعضي موارد استفاده از نئوپان وقتي موادغذايي داغ را داخل آن مي‌ريزيد غذاي شما بو مي‌گيرد. با توجه به اينكه ظروف گياهي گران‌تر از ظروف پلاستيكي هم هست اما اين انصاف فروشندگان را نشان مي‌دهد كه بين تمام شلوغي‌ها و رفت‌وآمد‌هاي مغازه اين اطلاعات را در اختيارتان قرارمي دهند تا با آگاهي بيشتر ظرفي را كه مي‌خواهيد تهيه كنيد و در مراسم خود دچار مشكل نشويد. بهترين نوع ظروف يك‌بار مصرف ظرف‌هاي آلومينيومي هستند. با اينكه نسبت به ظروف گياهي و پلاستيكي قيمت بالاتري دارند، كيفيت آنها بهتر است و غذا را مدت زمان بيشتري گرم نگه مي‌دارند و نسبت به ساير ظروف مجلسي‌تر هستند. اگر براي نذري دادن مي‌خواهيد ظروف يك‌بار مصرف تهيه كنيد بهتر است انتخابتان ظرف‌هاي آلومينيومي باشد، البته اگر در مورد هزينه آن مشكل نداريد.

قيمت‌ها چگونه است؟

بشقاب‌هاي معمولي يا همان پلاستيكي بيشتر در بسته‌هاي 50تايي با قيمت 3500تومان در مغازه‌ها وجود دارد، به همين دليل شايد كمتر فروشنده‌اي را بتوانيد پيدا كنيد كه حاضر بشود كمتر از اين تعداد را به شما بفروشد؛ چون فروش در تعداد پايين‌تر از اين برايشان صرف نمي‌كند. البته اگر قصد خريد بشقاب گياهي داريد با همين مبلغ فقط مي‌توانيد 12عدد خريداري كنيد كه نشانه اختلاف قيمت بسيار بالاي آن با ظروف پلاستيكي است. همين اختلاف قيمت در چاقو و چنگال هم به چشم مي‌خورد؛ شما با 1500تومان مي‌توانيد يك بسته 50تايي تهيه كنيد، درصورتي كه قيمت بسته 12عددي قاشق و چنگال گياهي 1000تومان است. با توجه به اين مقايسه با يك حساب سر انگشتي مي‌توانيد به اين نتيجه برسيد كه خريدن ظروف پلاستيكي برايتان به صرفه‌تر است و البته ضرر آن براي خودتان و محيط زيست هم بيشتر.

ظرف‌هاي سفيد براي غذاهاي گرم

ظروف يك‌بار مصرف سفيد و فوم‌دار براي خوراكي‌هاي گرم و مرطوب مناسب است اما براي نوشيدني‌هاي داغ نبايد از آنها استفاده كرد. ظرف‌هاي يك‌بار مصرف شفاف و بي‌رنگ هم براي غذاهاي سرد مناسب است و از آنها نبايد براي نوشيدني‌هاي داغ كه نقطه جوش بالا دارند استفاده كرد.

رنگي‌هاي زيبا و خطرناك

ظروف يك‌بار مصرف طرح‌دار چندان خطر بهداشتي ندارند اما ظروفي كه رنگ شده هستند با اينكه ممكن است زيبا‌تر به‌نظر برسند اما ممكن است خطراتي براي سلامتي مواد غذايي شما به‌وجود بياورند. اين رنگ‌ها در مقابل گرما مقاوم نيستند و هنگام ريختن نوشيدني‌هاي گرم در آنها حل مي‌شوند و ممكن است خطر‌آفرين باشند.

فقط يك‌بار

از اسمشان پيداست؛ يك‌بار مصرف! استفاده چندين و چند باره از اين ظروف مخصوصا وقتي موادغذايي گرم در آنها ريخته مي‌شود يا در مايكروويو گرم مي‌شود بسيار خطرناك است. گرماي شديد مايكروويو باعث آزاد‌سازي‌ مولكول‌هاي پليمري اين ظرف‌ها مي‌شود كه خطرات جدي‌اي براي انسان به‌وجود مي‌آورد.

علامت‌هاي روي ظروف

در كف ظرف‌هاي يك‌بار مصرف علامت‌هاي اختصاري نوشته شده است كه دانستن آنها به انتخاب شما كمك زيادي مي‌كند؛ علامت‌هايي كه نشان مي‌دهند چه مواد غذايي‌اي را در چه ظرف‌هايي استفاده كنيد تا سلامت خودتان و مواد غذايي‌تان به خطر نيفتد. علامت «pp» براي مواد غذايي از قبيل آش و حليم كه در دماي بالاي 70درجه سانتي‌گراد مي‌تواند گرم شود و علامت «ps» براي مواد غذايي كمتر از 70درجه استفاده مي‌شود كه نمي‌توان از آنها براي نوشيدني‌هاي داغ مثل چاي، قهوه و شير استفاده كرد.

چطور برويم؟

خيابان كارگرجنوبي يكي از خوش‌مسيرترين خيابان‌هاي تهران است و پيدا كردن و رسيدن به آن كار سختي نيست. براي رسيدن به اين خيابان، مترو، تاكسي و اتوبوس مي‌تواند يكي از انتخاب‌هاي شما باشد. ايستگاه متروي انقلاب در دو طرف ميدان ورودي و خروجي دارد و همچنين مي‌توانيد از بي‌آر‌تي‌هاي خط آزادي براي رسيدن به ميدان انقلاب استفاده كنيد. به ميدان انقلاب كه رسيديد درست جنوب ميدان، خيابان كارگرجنوبي است. پيشنهاد ما اين است كه با ماشين شخصي خود به اين خيابان نرويد. هرچند كه اين خيابان جزو طرح ترافيك محسوب نمي‌شود اما در محدوده طرح زوج يا فرد قرار دارد. ضمن آنكه شلوغي‌هاي خيابان كارگر و رفت‌وآمد ماشين‌هاي باربري ممكن است شما را براي پارك خودرويتان به دردسر بيندازد.از اين حوالي كافي است سوار اتوبوس‌هاي ميدان راه‌آهن شويد تابه راسته ديگري از اين دست برسيد.

کد خبر 278931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha