دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

جزئیات بیشتری از فهرست کالاهــای آسیب‌رســان سلامت که پیش از این اعلام شده بود و به‌صورت محرمانه از سوی وزیر بهداشت به نهاد‌های ذیربط ارسال شده، اعلام شد.

کله پاچه


معاون وزير بهداشت و رئيس سازمان غذا و دارو در توضيح جزئيات جديدي از ليست محرمانه كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت، آن را يك جهت‌گيري تغذيه‌اي توصيف كرد و گفت: كالاهايي نيستند كه ممنوعيت مصرف داشته باشند بلكه وزارت بهداشت به اين قبيل كالاها، نگاه تغذيه‌اي دارد. يعني، كالايي كه در مصرف آن نبايد افراط شود. به‌عنوان مثال، كله پاچه آسيب‌رسان به سلامت است اما، اين به‌معناي آن نيست كه خوردن كله پاچه از فردا ممنوع مي‌شود.

رسول ديناروند از تشكيل كارگروهي در وزارت بهداشت براي پيگيري كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت خبر داد و افزود: تمام كالاهايي كه مصرف بيش از حد آنها براي يك زندگي سالم مضر است، در اين كارگروه احصا شده‌اند.

معاون وزير بهداشت با بيان اينكه كالاهايي كه شوري و چربي بيش از حد دارند و كالاهايي كه اسيد چرب ترانس و شكر بيش از حد دارند، كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت هستند، گفت: نمونه ديگري كه مي‌توان تأكيد كرد، نوشابه است كه مصرف بيش از حد آن براي سلامت فرد مضر است اما دليل نمي‌شود كه خوردن آن ممنوع باشد.

وي با عنوان اين مطلب كه ليست كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت مربوط به برند و توليد‌كننده خاصي نيست، بلكه نوع كالاست، اظهارداشت: خيارشور از نظر ما آسيب‌رسان به سلامت است. اين ليست، يك جهت‌گيري تغذيه‌اي است.

وي در ارتباط با اظهارات وزير بهداشت كه عنوان داشته 20قلم كالاي آسيب‌رسان به سلامت در اين ليست قرار دارد، تأكيد كرد: منظور وزير، 20نوع برند و يا كارخانه نيست. بلكه 20نوع كالايي است كه هر روز مصرف مي‌كنيم. ديناروند در پاسخ به اين سؤال كه پفك و چيپس هم مي‌تواند شامل اين ليست باشد، گفت: بله! ولي به برند كاري نداريم. ما مي‌گوييم غلات حجيم شده از ديد ما براي سلامت مضر هستند و معتقديم كه در مصرف آنها نبايد افراط شود.

رئيس سازمان غذا و دارو در ارتباط با وضعيت ليست ارائه‌شده از كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت، اظهارداشت: اين ليست را به كارگروهي داده‌ايم كه آنچه بايد جمع‌بندي شود، اين است كه هزينه ارزش افزوده اين كالاها بالاتر برود. مثلا اگر تا ديروز، ماست با چربي 15درصد را 1000تومان مي‌خريدم، حالا بشود 1100تومان. براي اينكه، اين هزينه صرف سلامت جامعه شود.

سابقه يك طرح

موضوع تهيه ليست كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت 3-2‌ماه گذشته براي نخستين‌بار از سوي وزير بهداشت مطرح شد و او اظهار اميدواري كرد اين فهرست محرمانه‌اش مورد توجه مسئولان ذيربط قرار گيرد، چراكه اين محصولات و اقدامات به روح، روان و جسم مردم آسيب وارد مي‌كند. پس از آن نيز دكتر سيدحسن هاشمي در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري مبني بر اعلام جزئيات بيشتري از فهرست محرمانه محصولات آسيب‌رسان گفت:درباره مسائل محرمانه كه نمي‌شود توضيحات بيشتري داد. اما فهرستي تهيه و تقديم سازمان مديريت شده و بايد به دستگاه‌هاي ذيربط داده شود. در عين حال عوارض هر يك از اقلام اين فهرست پيشنهاد شده است. قرار است جزئيات اين كار در كميته مربوطه تصويب شود. البته اميدوارم در آينده فهرست اقدامات آسيب‌رسان را هم تهيه و به مسئولان ذيربط ارائه كنيم. چون براساس سياست‌هاي كلي سلامت، بايد بر تمامي محصولات و خدمات زيان‌آور ماليات وضع شود.

پيش از اين نيز دكتر عبدالرحمان رستميان نايب‌رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي خواستار اعلام اين فهرست از سوي وزارت بهداشت شده و گفته بود: اطلاع‌رساني درمورد كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت، از تكاليف قانوني وزارت بهداشت است.

چرا اين فهرست مهم است

تهيه اين فهرست و اعلام محرمانه آن پس از آن انجام مي‌شود كه در فروردين امسال رهبر معظم انقلاب اسلامي سياست‌هاي كلي «سلامت» را ابلاغ كردند. يكي از موارد بند دهم اين ابلاغيه «وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زيان‌آور سلامت» است كه پيش‌نياز آن تهيه فهرستي از اين موارد است. حالا بايد منتظر ماند و ديد عاقبت اين فهرست چه خواهد شد و آيا وضع عوارض موجب كاهش توجه مردم به آنها خواهد شد يا خير؟ غلات حجيم شده، نوشابه‌هاي گازدار، انواع چيپس، داروهاي فاقد مجوز ورود يا ساخت از وزارت بهداشت، خدمات سمپاشي فاقد مجوز، خدمات آرايشي (برنزه كردن با دستگاه‌هاي سولاريوم، خالكوبي، كاشت مو، ناخن و...)، خدمات مشاوره تغذيه مانند روش‌هاي لاغري و چاقي، داروهاي لاغري و مكمل‌هاي چاقي، خدمات و اقدامات مداخله‌اي براي افزايش قد و خدمات بدنسازي فاقد مجوز وزارت بهداشت و... تعدادي از كالاها و خدماتي هستند كه پيش از اين از سوي وزارت بهداشت به‌عنوان آسيب رسان اعلام شده بودند.

کد خبر 278920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha