شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنان در پی اجرای برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی کلانشهرها هستند.

تهران-تونل توحید

جايگزين‌كردن بنزين پاك به جاي بنزين پتروشيمي ازجمله برنامه‌هايي است كه به اجرا درآمده است. ملزم كردن خودروسازان به توليد خودروهاي استاندارد يورو4 از ديگر برنامه‌هايي است كه در دستور كار اين سازمان قرار دارد. با وجود اين، مردم كلانشهرها به‌ويژه شهروندان تهراني همچنان با معضل آلودگي هوا دست وپنجه نرم مي‌كنند.

مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از اجراي برنامه‌هاي خود براي مقابله با آلودگي هوا سخن مي‌گويند كه اظهارات برخي مسئولان دولتي نشان مي‌دهد هنوز دولتي‌ها براي چگونگي مقابله با آلودگي هوا به اجماع كلي نرسيده‌اند مسئولان نهادهاي خارج از دايره دولت كه جاي خود دارد.

اكنون سال‌هاست كه با فرارسيدن فصل سرما و شدت گرفتن آلودگي هوا، مباحث مربوط به آلودگي هوا به يكي از موضوعات دنباله‌دار رسانه‌اي تبديل مي‌شود. بخش جالب ماجرا اينجاست كه با آنكه معصومه ابتكار 26مهرماه امسال در همايش استاندارد كه در سازمان حفاظت محيط‌زيست برگزار شد درباره توليد خودروهاي يورو4، گفت: ما به‌طور جد از طرف سازمان حفاظت محيط‌زيست پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم تا خروجي خودر‌وها طبق قانون استاندارد يورو4باشد و خطوط فعلي خودروسازي نيز اين امر را رعايت كنند. و هيچ فرجه زماني هم براي خودروسازان دركار نخواهد بود.

با وجود اين، به‌نظر مي‌رسد اين خط ونشان‌ها كاربردي در حد همايش و محافل رسانه‌اي دارد. تا آنجا كه سخنگوي شوراي شهر تهران 14آبان‌ماه امسال با انتقاد از بي‌توجهي نهادهاي مسئول مقابله با آلودگي هوا گفت: «هنگامي كه ما در شوراي شهر درباره استاندارد خودروها ونصب فيلتر روي خودروها كلي بحث و بررسي مي‌كنيم اما فلان وزارتخانه هيچ تكليفي احساس نمي‌كند و اجازه ترخيص خودروهاي غيراستاندارد را صادر مي‌كند يا مصوبه معاينه فني خودرو در مجلس شوراي اسلامي دستخوش تغييراتي مي‌شود كه با نظر شورا هماهنگي ندارد و بايد منتظر آلودگي هوا بود.»

در عين حال مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست همچنان از اجراي طرح‌هاي مختلف براي كاهش آلودگي هوا خبر مي‌دهند. در تازه‌ترين اظهارات، معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست كه به خراسان رضوي سفر كرده است با انتقاد از مصرف سوخت مازوت در نيروگاه‌ها گفته است كه از سال آينده تمام نيروگاه‌هاي كشور گازي مي‌شود تا مازوت كه سهم قابل توجهي در آلودگي هوا داردحذف شود.به گزارش ايسنا، سعيد متصدي در كارگروه ويژه آلودگي هوا كه در استانداري خراسان رضوي برگزارشد با اعلام اين خبر به كمبود گاز در كشور اشاره كرد و يادآورشد: بخش اعظم گاز صرف مصارف خانگي مي‌شود و چنانچه در 20درصد از مصرف گاز خانگي صرفه‌جويي شود، تمامي نيروگاه‌ها مي‌توانند گاز بسوزانند؛ اما به‌طور كلي از سال آينده 100درصد نيروگاه‌هاي كشور گازي خواهند شد.

توزيع بنزين يورو 4در مشهد

متصدي كه تقريبا در هر گفت‌وگويي گريزي به توزيع بنزين پاك مي‌زند در مشهد هم بخشي از گفته‌هاي خود را به اين مقوله اختصاص داد و گفت: تا چند روز آينده در همه جايگاه‌هاي سوخت در مشهد بنزين يورو4توزيع خواهد شد گازوئيل يورو 4هم از اواخر شهريور‌ماه در مشهد در حال توزيع است. اين در حالي است كه پيش از اين حتي مسئولان دولتي از عنوان« بنزين پاك» براي بنزين‌هاي وارداتي استفاده مي‌كردند چون به گفته كارشناسان بنزين وارداتي، بنزين يورو4 نيست و پرونده واردات آن اكنون در مجلس باز است.

به گفته معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، روزهاي پاك در تهران در 8‌ماه اول سال 9روز بوده كه اين تعداد نسبت به سال گذشته 25درصد افزايش داشته و در اين زمينه توزيع بنزين يورو 4تأثيرگذار بوده است كه اميدواريم اين امر در بهبود وضعيت هواي مشهد هم تأثيرگذار باشد. او البته به عوامل ديگر كاهش آلودگي هوا كه مهم‌ترين آن وزش بادهاست و نسبت آن در امسال و سال گذشته اشاره‌اي نكرد.

وي، ضمن تأكيد بر نقش عمده مشاركت‌هاي مردمي در ايجاد و كاهش آلودگي هوا اظهار كرد: آلودگي هوا يك امر جمعي است به اين معنا كه ايجاد و رفع آن به خواست و همت همگاني بستگي دارد بنابراين بايد علم محيط‌زيست را به مردم بياموزيم و از آنان بخواهيم نه‌تنها در كاهش آلودگي بلكه در تصميم‌گيري‌هاي اين حوزه نيز به ما كمك كنند كه در اين زمينه بايد از انجمن‌هاي مردم‌نهاد ياري بطلبيم.

معافيت خودروهاي برقي از سود بازرگاني

متصدي درخصوص حمايت از خودروهاي برقي به‌منظور حفاظت هر چه بيشتر از هواي پاك گفت: خودروهاي برقي امسال از سود بازرگاني معاف بودند و اميدواريم اين حركت شروعي براي ورود خودروهاي برقي به كشور باشد.

 

کد خبر 278646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha