چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۴
۰ نفر

هوای پایتخت با توقف شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای پنجمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، روی عدد ۱۱۷قرار گرفت.

آلودگی

ديروز ايستگاه فرمانداري شهرري با ثبت عدد 200، آلوده‌ترين هواي پاييز93را به نام خود به ثبت رساند.براساس اعلام سازمان هواشناسي، پيش‌بيني‌ها براي پايتخت حاكي از هواي ابري، به‌تدريج افزايش ابر و بارش پراكنده و وزش باد براي امروز است. به اين ترتيب انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس باقي بماند. همچنين اورژانس تهران هم توصيه‌هايي را براي اين روزها منتشر كرد.

به گفته وحيد حسيني، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران از ميزان غلظت كليه آلاينده‌ها نسبت به روز دوشنبه كاسته شد اما همچنان 14ايستگاه در رده ناسالم قرار گرفتند. به اين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 2.5 ميكرون فراتر از حد مجاز بود و شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس بود. ايستگاه‌هاي شهرري، پارك قائم و فرمانداري شهرري به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2ميكرون در شرايط ناسالم قرار گرفتند.

  • يك بار ديگر آلودگي هوا

وزير بهداشت كه 2روز قبل نيز با ورود به موضوع آلودگي هوا از سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌دليل بيمار‌سازي‌ براي وزارت بهداشت انتقاد كرده بود، در مراسم رونمايي از واكسن پنجگانه نيز آلودگي هوا را فراموش نكرد و گفت:بايد رودر بايستي را كنار بگذاريم و يك نفر بايد در اين مورد تصميم نهايي را بگيرد.

دكتر هاشمي با تأكيد بر اينكه در اين موضوع نبايد مشكلات را به‌گردن هم بيندازيم، افزود:كنترل آلودگي هوا در شهري به گستردگي تهران نياز به مديريت يكپارچه دارد. در اين ميان اگرچه دستگاه‌هاي مختلف ازجمله شهرداري و شوراي شهر برنامه‌هاي خوبي براي كنترل آلودگي هوا دارند، ولي مديريت شهري در اين حوزه بايد توليت واحدي داشته باشد.

در عين حال فرهاد رضواني، رئيس اداره آموزش اورژانس كشور با بيان اينكه افراد مسن، بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي، عروقي، ريوي، تنفسي، كودكان و زنان باردار بيشتر در معرض آسيب آلودگي هوا قرار دارند، به اين افراد و خانواده‌ها توصيه كرد درصورتي كه كار ضروري در شهر ندارند از منزل خارج نشوند و از حضور در مناطقي كه آلودگي هوا بيشتر است، بپرهيزند و درصورت خروج از منزل سريع‌تر به منزل بازگردند.وي با تأكيد بر اينكه بيشترين آلاينده‌هاي موجود در محيط را ذرات معلق و سرب تشكيل مي‌دهد، گفت:‌

به همين دليل به شهروندان توصيه مي‌كنيم از تركيبات داراي ويتامين«اي» و «ب» بيشتر استفاده كنند، از خوردن فست فود و غذاهايي مانند ساندويچ، چيپس و پيتزا كه ماندگاري بيشتر در دستگاه گوارش دارند، خودداري كنند، روزانه بين يك تا 2ليوان شير بنوشند، روزانه 400گرم ميوه و سبزيجات تازه مصرف كنند، روزانه يك عدد سيب بخورند زيرا سيب حاوي ماد‌ه‌اي به نام پكتين است كه سرب موجود در بدن ناشي از آلودگي هوا را جذب و سپس از بدن دفع مي‌كند و با اين روش، آلودگي با سرب كمتر مي‌شود.وي با تأكيد بر اينكه ماسك‌هاي پارچه‌اي و دندانپزشكي موجود در سطح جامعه براي جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي مؤثر نيست، افزود: شهروندان حتما از ماسك‌هايي با تركيبات فيبري استفاده كنند تا جلوي ذرات معلق را بگيرد.

کد خبر 278390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha