چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بعد از نوشتن آیین‌نامه جدید برای انتخابات فدراسیون‌ها بود که خیلی از نامزدها در رشته‌های مختلف از جمله اسکی، هندبال و چند فدراسیون دیگر اجازه ثبت نام پیدا نکردند.

وزیرورزش

بعد از نوشتن آیین‌نامه جدید برای انتخابات فدراسیون‌ها بود که خیلی از نامزدها در رشته‌های مختلف از جمله اسکی، هندبال و چند فدراسیون دیگر اجازه ثبت نام پیدا نکردند. همین موضوع اعتراض برخی از نامزدها را درباره شایعاتی که وجود داشت -وزارت ورزش فقط می‌خواهد دوستانش رئیس شوند- برانگیخت.

نصرا... سجادی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش با اعلام چند بند از آیین‌نامه جدید شرایط ثبت‌نام را برای نامزدها مشخص کرد، اما همین موضوع نارضایتی خیلی‌ها را در پی داشت به طوری که بعدها این اعتراضات باعث شد تا امیررضا خادم معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش مغایرت‌های آیین‌نامه جدید را با اساسنامه وزارت ورزش اعلام کند.

در حالی که سجادی در یکی از نشست‌های خبری خود اعلام کرده بود آیین‌نامه جدید به تصویب رسیده و قرار است از تیرماه اعمال شود، روز شنبه در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون انجمن‌های ورزشی درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها گفت: تمامی مجامع بر اساس آيین‌نامه قدیم برگزار شده و ما آيین‌نامه جدید را به صورت آزمایشی نوشته‌ايم و با توجه به این‌که اساسنامه تغییر کرده آيین‌نامه باید به تصویب دولت برسد. به همین دلیل مجامع فدراسیون‌ها را فعلا با آيین‌نامه قدیم برگزار می‌کنیم.

از طرفی سجادی در تاریخ25 مرداد در نشست خبری درباره آیین‌نامه جدید گفته بود: گفته بودم مطابق اساسنامه باید آيین‌نامه‌ای نوشته و اصلاح شود. این آيین‌نامه اواخر فروردین نوشته شده و بعد در شورای معاونین و همچنین توسط وزیر تصویب شد.

همچنین آيین‌نامه از تاریخ 8تیرماه قابل اجراست و ما می‌توانستیم آن را حتی در قایقرانی هم اعمال کنیم اما به ثبت‌نام‌ها احترام گذاشتیم و گفتیم ثبت‌نام مجدد نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا انتخابات اسکی با این آيین‌نامه انجام می‌شود یا خیر گفت: اگر 4ماه از فرصت ثبت‌نام بگذرد و به هر دلیلی جواب استعلام نیاید باید ثبت‌نام مجدد صورت بگیرد. در آيین‌نامه قبلی این مدت3 ماه بود.

اگرچه بر اساس صحبت‌های سجادی در حال حاضر تمامی ثبت‌نام و انتخابات بر اساس آیین‌نامه قدیم است، اما مرتضی ساوه‌شمشکی کارشناس امور مجامع که مسئولیت برگزاری انتخابات هندبال را نیز بر عهده داشت در پاسخ به این سوال که شما بر اساس چه آیین‌نامه‌ای ثبت‌نام‌ها را انجام داده‌اید، اظهار داشت: ما بر اساس آیین‌نامه جدید که از شهریور به ما ابلاغ شده از نامزدها ثبت‌نام کردیم.

با توجه به این توضیحات نکته دیگری هم مبهم باقی مانده که در اساسنامه وزارت ورزش و آیین‌نامه جدید متفاوت است.

در تبصره17 ماده21 آیین‌نامه جدید آمده است: چنانچه در مجمع فوق‌العاده اکثریت نسبی اعضا حاصل نشود یا ریاست فدراسیون نتواند دو سوم آراي اعضا را کسب کند، وزیر ورزش طبق تبصره ذیل ماده10 اساسنامه، فردی را به عنوان سرپرست تا حصول شرایط انتخابات منصوب می‌نماید و کلیه مراحل انتخابات مجددا برگزار خواهد شد.

تبصره18 می‌گوید: چنانچه به هر دلیلی انتخابات ریاست فدراسیون برگزار نشود و 4ماه از ثبت‌نام مرحله اول گذشته باشد لازم است ثبت‌نام مجددا صورت بگیرد.

اما تبصره2 ماده10 اساسنامه می‌گوید: رئیس سازمان بلافاصله پس از عزل و یا قبول استعفای رئیس فدراسیون، فردی را به عنوان سرپرست منصوب خواهد نمود. مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف مدت 6ماه در مورد انتخاب رئیس جدید فدراسیون با رعایت مقررات اقدام نماید.

با توجه به این تبصره‌ها به نظر می‌رسد تمدید حکم سرپرستی ناصر طالبی بعد از پایان زمان 6ماه سرپرستی غیرقانونی باشد. چراکه در اساسنامه مکلف شده وزارت ورزش باید بعد از پایان 6ماه، انتخابات را برگزار کند در حالی که در حکم طالبی که مطابق با آیین‌نامه بوده وی تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون اسکی به عنوان سرپرست حضور خواهد داشت و این خلاف اساسنامه است.

نکته دیگری هم درباره نوشتن این آیین‌نامه جدید که به نظر می‌رسد حالا اعمال هم شده وجود دارد که امیررضا خادم در خصوص این آیین‌نامه، نامه‌ای 4صفحه‌ای به وزیر ورزش نوشته و مغایرت‌های آیین‌نامه جدید را با اساسنامه گوشزد کرده است. اين، یکی از موردهای مهم درباره زمان ریاست در فدراسیون است.

در حالی که اساسنامه محدودیتی برای روسا در هر چند دوره‌ای که می‌خواهند نامزد شوند قائل نشده، اما آیین‌نامه جدید اجازه 3دوره ریاست را شرط کرده است.

تناقض‌های دیگری هم وجود دارد که مربوط به سن و تحصیلات نامزدهاست، به طوری که با شرایطی که وزارت ورزش در نظر گرفته خیلی از افراد اجازه ثبت نام پیدا نکردند و حتی تهدید به شکایت به دیوان عدالت اداری کرده‌اند.

باید دید با این شرایط انتخابات دیگر فدراسیون‌ها از جمله تیراندازی، اسکی و سایر فدراسیون‌ها چگونه برگزار خواهد شد و وزارت ورزش واقعا می‌تواند نامزدهای مورد نظرش را وارد فدراسیون‌ها کند؟

باید دید عکس‌العمل سجادی در خصوص صحبت‌های مطرح‌شده چیست؟ مردی که اوایل حضورش به‌شدت به دنبال اجرای قانون بود و حالا مورد اعتراض خیلی از افراد است؛ آن هم به خاطر دور زدن قانون!

منبع:همشهري‌تماشاگر

کد خبر 278452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha