سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹
۰ نفر

با تصویب نمایندگان، شرکت‌های سرمایه پذیر مکلف شدند سود سهام عدالت را تا تسویه حساب کامل اقساط به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کنند.

سهام عدالت

به گزارش همشهري، نمايندگان مردم در نشست علني  مجلس شوراي اسلامي، در جريان بررسي طرح الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت ماده 3 آن را با 202 رأي موافق، 4‌رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از مجموع 237‌نماينده حاضر در جلسه به تصويب رساندند.

براساس ماده 3، شركت‌هاي سرمايه‌پذير مكلف‌ هستند سود سهام عدالت تقسيم‌شده مصوب مجامع عمومي موضوع فصل ششم قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي را تا تسويه حساب كامل اقساط از زمان تصويب قانون يادشده به سازمان خصوصي‌سازي پرداخت كنند. سازمان مذكور مي‌تواند براي وصول سود سهام موضوع اين ماده و ساير اقساط معوق شركت‌هاي واگذارشده اقدام كند. اجرائيات سازمان امور مالياتي كشور موظف است خارج از نوبت درخصوص وصول اين اقساط با سازمان خصوصي‌سازي همكاري كند.

نمايندگان در ادامه نشست علني  بر مديريت سهام عدالت توسط مردم و آزادسازي هرچه سريع‌تر آن تأكيد و علاوه بر اين اعلام كردند كه دولت نبايد در شركت‌هاي مشمول سهام عدالت عضو هيأت مديره تعيين كند. در نشست صبح ديروز پيشنهاد آزادسازي سهام عدالت 2دهك پايين درآمدي جامعه توسط حسن كامران، حميد‌رضا فولادگر و برخي ديگر از نمايندگان مجلس ارائه شد، اما مجلس به‌دليل ناقص بودن آن پيشنهاد رأي موافق نداد.

براساس اين گزارش، كامران نماينده پيشنهاد‌دهنده طرح آزادسازي سهام عدالت معتقد بود كه به واسطه پرداخت اقساط سهام عدالت طي 10سال و به ميزان آزادشدن آن، سهام عدالت در اختيار مردم قرار گيرد. او با اشاره به اينكه تصويب آزادسازي سهام عدالت براي 2دهك پايين جامعه به نفع محرومان خواهد بود، گفت: اين طرح موجب مي‌شود كه دولت براي آزادسازي سهام عدالت برنامه‌ريزي داشته باشد.

در ادامه، نادر قاضي‌پور درباره پيشنهاد آزادسازي سهام عدالت 2دهك پايين جامعه تأكيد كرد: اين دهك‌ها هنوز مشخص نبوده و دولت به جاي كارگران و كشاورزان به مديران كل سهام عدالت خواهد داد. او افزود: من يكي از طرفداران سرسخت كارگران و كشاورزان هستم و از اين مي‌ترسيم كه دولت پس از تصويب اين قانون فقط كارگران و كشاورزان را حذف كند و پيشنهاد مي‌كنم نسبت به اين طرح رأي مخالف بدهند. عليرضا سليمي ديگر نماينده مجلس در اين‌باره به‌عنوان موافق طرح آزادسازي سهام عدالت براي 2دهك پايين جامعه گفت: قرار بود طبق قانون 50درصد به اين دهك‌ها تخفيف داده شود و 50درصد مابقي طي 10سال از محل بازپرداخت اقساط مستهلك شود.

او گفت: برگه‌هاي سهام عدالتي كه در دست مردم است ارزشي ندارد و مشكلي را حل نكرده، مشكل اصلي معلق بودن و بلاتكليفي سهام عدالت است.رضا عبداللهي، نماينده‌ ماه‌نشان نيز در اين‌باره گفت: ديوان محاسبات در اجراي اين حكم هم بايد كمك كند تا آزادسازي سهام عدالت انجام شود؛ اينجا بحث 2دهك پايين نيست، چرا كه هم در سياست ابلاغي رهبر معظم انقلاب اسلامي و هم در اصل44 تأكيد شده كه به 6دهك سهام عدالت تعلق بگيرد و اين پيشنهاد مغاير با سياست‌هاست.

علاوه بر اين، اكنون در كميسيون تخصصي طرحي توسط دولت و نمايندگان مجلس در حال تكميل شدن است كه بايد اجازه دهيم كميسيون تخصصي نسبت به آن نظر دهد. ابوترابي‌فرد رئيس جلسه نيز با اين پيشنهاد عبداللهي موافق بود و با رأي نمايندگان، رسيدگي به اين پيشنهاد براي بررسي تخصصي به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع شد.

کد خبر 278374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha