سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

سمیرا راهی: اگر منتظر تولد نوزادتان هستید، در کنار ذوق و شوق برای به دنیا آمدنش باید حواستان باشد که به موقع لباس‌ها و وسایل مورد نیازش را هم تهیه کنید.

 قبل از خريد هر وسيله‌اي لازم است چند چيز را خوب بدانيد؛ اينكه مي‌خواهيد چقدر هزينه كنيد، چه چيزهايي بخريد و مهم‌تر از همه از كجا بخريد. لباس نوزاد و كودك هم مثل بسياري از كالا‌ها براي خودش راسته‌هايي دارد. در تهران، يكي از بزرگ‌ترين و پرتنوع‌ترين مراكز خريد لباس و وسايل مورد نياز كودك يا نوزاد دلبندتان را مي‌توانيد در خيابان بهار جنوبي پيدا كنيد؛ خياباني كه قدم به قدم مغازه‌هاي رنگي و جذاب دارد، با ويترين‌هايي كه هر كدام از آنها با دستكش و كلاه و جوراب و البته شيشه شير و پستانك و... مزين شده‌اند!

چه چيزهايي براي خريدن هست؟

جواب اين سؤال با يك ضرب‌المثل قديمي داده مي‌شود؛ از شير مرغ تا جان آدميزاد! بله. هرچيزي كه يك نوزاد يك روزه تا رسيدن به سن نوجواني نياز دارد(يا حتي ندارد) را مي‌توانيد در مغازه‌ها و مراكز خريد بهار پيدا كنيد؛ از لباس و شيشه شير و كلاه و زيورآلات گرفته تا عروسك و بازي‌هاي فكري. درست است كه خيابان بهار به يك راسته خريد لباس بچه معروف است اما در همه مغازه‌ها هر چيزي كه در روند بزرگ شدن نوزاد تا سن نوجواني ممكن است مورد استفاده قرار ‌گيرد به چشم مي‌خورد؛ كالسكه، ننو، روروئك، تاب، وسايل حمام و شنا، بازي‌هاي فكري و عروسك و ماشين در 2 گونه كاملا متفاوت دخترانه و پسرانه. بعضي از مغازه‌ها هم تخت و كمد نوزاد دارند اما بيشتر تمركز اين مغازه‌ها روي لباس و وسايل غيرچوبي كودك است. خلاصه هرچيزي كه فكرش را بكنيد و البته نكنيد و حتي تا به حال به گوشتان هم نخورده است را مي‌توانيد با يك چرخ زدن در مغازه‌هاي رنگ و وارنگ اين خيابان بلند پيدا كنيد.

چه چيزهايي براي نخريدن توصيه مي‌شود؟

خيلي از مامان‌ها دلشان مي‌خواهد سيسموني‌اي كه براي نوزادشان تهيه مي‌كنند كامل باشد و فكر مي‌كنند هرچقدر وسيله‌هاي بيشتري بخرند بهتر است. اما اين اشتباه‌ترين تصوري است كه در خريد وسيله براي نوزاد در ذهن پدرها و مادرهاي جوان هست. در بازار، انواع و اقسام وسيله‌هاي مربوط به نوزادان وجود دارد كه خيلي‌هاي آنها هيچ وقت به‌دردتان نمي‌خورد و فقط براي خريد آنها متحمل هزينه‌هاي اضافي مي‌شويد. پيش پا افتاده‌ترين آنها قنداق است كه از قديم در ليست سيسموني‌ها بوده و تازگي‌ها به شكل يك پارچه كوچك كه با چسب به نوزاد بسته مي‌شود و مارك خارجي و گراني هم به‌حساب مي‌آيد در بازار موجود است؛ همين خريد گران، طبق نظر پزشكان مانع فعاليت‌هاي بدني نوزاد مي‌شود. وسيله‌هاي جديد ديگري در بازار موجود است كه خيلي مرسوم نيست اما در اين مغازه‌ها پيدا مي‌شود. ازجمله استريلايزر كه وسيله‌اي است براي استريل كردن شيشه شير و ساير وسايل‌ نوزاد و تاب برقي كه براي خواباندن نوزاد استفاده مي‌شود و قيمت‌ زيادي دارد و همچنين عروسك‌هاي پشمالو؛ عروسك‌هاي در ظاهر زيبا و اكثرا گراني كه بايد حداقل تا 4 سالگي به‌خاطر پرز‌هايي كه دارند از دسترس كودكان دور باشند. اينها نمونه‌هايي از وسيله‌هايي هستند كه نبودنشان در ليست خريد شما هيچ خللي وارد نمي‌كند.

چه چيزهايي مهم‌ترين خريد‌ها هستند؟

وسايل بازي و وسيله‌هاي تزييني براي اتاق كودك مهم هستند اما نه به اندازه خريدن محصولات بهداشتي. مهم‌ترين محصولاتي كه بايد در خريد براي نوزاد و كودك خود به آن توجه كنيد محصولات بهداشتي است كه اگر براي اين قسمت كمي، فقط كمي بيشتر هزينه كنيد، خيلي بهتر از خريد يك تخت بزرگ گران‌قيمت است كه تا 12-10سالگي فرزندتان بي‌استفاده مي‌ماند. در خريد محصولات حمام و شست‌وشوي نوزادتان بايد به شامپو، پودر بچه و حوله و دستمال مرطوب بسيار توجه كنيد. شامپوي مناسب براي نوزاد شامپويي است كه خنثي باشد و اسيديته آن 7 باشد تا به پوست نوزاد شما آسيب نرسد پودر بچه و دستمال مرطوبي هم كه استفاده مي‌كنيد تا حدامكان بايد اسانس خوشبو‌كننده نداشته باشد چون ممكن است التهاب‌آفرين باشد و استفاده از حوله نرم و بدون پرز براي نوزاد زير يك سال از مهم‌ترين نكته‌هايي است كه بايد هنگام خريد به آن توجه كنيد. تمامي مغازه‌هاي خيابان بهار اين وسايل را در طرح، جنس، مارك و قيمت‌هاي مختلف دارند و الزاما گران بودن اين وسايل ملاك درستي براي خوب بودنشان نيست. به تاريخ‌ انقضاي مواد شوينده بسيار دقت كنيد چون ارتباط مستقيمي با سلامتي كودك شما دارند.

جاهاي خريد

بازار تهران
از اسمش مشخص است كه همه‌‌چيز در آن پيدا مي‌شود. لباس بچه بيشتر از ساير وسايل سيسموني در اين بازار پيدا مي‌شود بورس لباس بچه در بازار، در بازار بين‌الحرمين پاساژ مهتاش است.

سعادت آباد
پاساژ سروستان در ميدان كاج است. در اين پاساژ هم چندين مغازه سيسموني وجود دارد. البته قيمت اين مركز خريد بالاتر از جاهاي ديگر است و عمدتا اجناس خارجي دارد.

خيابان وليعصر روبه‌روي پارك ساعي
چند مغازه بزرگ سيسموني فروشي اينجا هست كه انواع وسايل سيسموني را مي‌توانيد در آنها پيدا كنيد؛ مغازه‌هايي لوكس كه از نظر رنج قيمت گران به‌حساب مي‌آيند.

خيابان شريعتي، بالاتر از ملك
خيابان شريعتي بين ملك تا مطهري هم چند فروشگاه سيسموني به چشم مي‌خورد كه از نظر تنوع و بزرگي، به شما امكان مي‌دهد علاوه بر لباس، اسباب‌بازي و كالسكه، بقيه لوازم مورد نياز فرزندتان را خريداري كنيد.

جمهوري
اگر دنبال لباس بچه با قيمت مناسب مي‌گرديد مي‌توانيد به خيابان وليعصر، تقاطع جمهوري سري بزنيد. در خيابان جمهوري سمت غربي تقاطع وليعصر، درست كنار پاساژ بزرگ شانزه‌ليزه كه پر از لباس‌هاي مجلسي زنانه است لباس‌هاي بچه را مي‌بينيد كه بيشتر ايراني است.

سنايي و قائم‌مقام
به تازگي در خيابان سنايي، دور و بر ميدان، چند مغازه لباس فروشي هم باز شده است. كوچه‌ها را كه به سمت شرق برويد به خيابان قائم‌مقام مي‌رسيد. حوالي ميدان شعاع هم چندين مغازه وجود دارد كه بيشتر لباس بچه دارند تا وسايل سيسموني و قيمت‌هاي بالايي هم دارند.

چقدر بخريم؟

هر ماركي كه بخواهيد، در مغازه‌هاي خيابان بهار پيدا مي‌شود، اما اين را به‌خاطر داشته باشيد كه نوازد شما از روز اول به دنيا آمدنش تا يك سالگي هر روز ممكن است يك سايز داشته باشد و ممكن است لباسي كه روز مرخص‌شدن از بيمارستان بر تن او كرده‌ايد روز پنجم اندازه‌اش نباشد، پس بهتر است براي خريد لباس‌هاي دم‌دستي يا همان لباس‌هايي كه در منزل به تن نوزادتان مي‌كنيد هزينه زيادي ندهيد چون عموما يك‌بار مصرف و بي‌استفاده مي‌شوند. البته لباس‌ها و ساير وسايلي كه براي كودك دلبندتان احتياج داريد در سطح و كيفيت بالا با مارك‌هاي ايراني در تمام مغازه‌ها پيدا مي‌شود و اين بستگي به انتخاب شما دارد. پيشنهاد ما اين است كه لباس‌هاي گران‌تر را حتي اگر بودجه‌اش را داريد، بگذاريد براي بعد از 3سالگي.

حدود قيمت‌ها چقدر است؟

خيابان بهار هم مانند ساير مراكز خريد از رنج قيمت‌هاي مختلفي برخوردار است؛ به‌طور مثال يك كالسكه را مي‌توانيد بين 100تا 600هزارتومان بخريد. مطمئن باشيد از هر چيزي كه در ليست خريد وسايل كودك باشد، هم جنس ايراني در بازار موجود است و هم خارجي كه البته محدوده قيمت متفاوتي دارند. در مجموع وسايل موجود در اين مغازه‌ها نه خيلي گران هستند و نه خيلي ارزان. البته اين را درنظر داشته باشيد كه لباس و ساير وسايل نوزاد و كودك هميشه از نمونه سايز بزرگسالان گران‌تر بوده؛ هر چند با گشتن و بالا و پايين‌كردن بازار مي‌توانيد هر وسيله‌اي را با قيمتي كه مدنظر داريد بخريد. تنوع محصول در اين مغازه‌ها بسيار بالاست و به‌دليل وجود مغازه‌هاي بسيار و رقابت فروشنده‌ها با هم براي جذب مشتري‌ها، دست خالي از خريد برنخواهيد گشت. يك نكته مهم در خريد از خيابان بهار را به‌خاطر داشته باشيد. اينكه فروشنده‌ها به‌دليل سر و كار داشتن با بچه‌ها و پدر و مادرهايي كه منتظر تولد فرزندشان هستند صبر و حوصله و خوشرويي بيشتري دارند و مي‌توانيد با چانه‌زدن كمي از قيمت جنس مورد نظرتان كم كنيد.

خيابان بهار كجاست؟

با وسيله شخصي از ميدان هفتم تير كه به سمت شمال حركت كنيد بعد از مركز خريد بزرگ ياس، تابلوي خيابان بهارشيراز را مي‌بينيد كه در قسمت شمالي محله بهار است، از اين خيابان راحت مي‌توانيد وارد خيابان بهار شويد. البته خيابان بهار از جنوب به خيابان انقلاب مي‌رسد كه يكي ديگر از راه‌هاي رسيدن به آن تقاطع انقلاب - بهار است. نگران جاي پارك هم نباشيد، اين خيابان پاركينگ عمومي هم دارد. اگر هم با وسيله نقليه عمومي قصد رفتن به اين خيابان را داريد، باز هم مترو بهترين راه است. كافي است ايستگاه هفت تير پياده شويد. درست جلوي ايستگاه مي‌توانيد تاكسي‌هاي خيابان بهار را سوار شويد و با هزينه نفري هزار تومان به مغازه‌هايي كه جنس‌هاي جذابي براي كودكتان دارد برسيد. البته از اتوبوس‌هاي خيابان انقلاب هم مي‌توانيد استفاده كنيد و در تقاطع انقلاب- بهار پياده شويد. هرچند كه بخش اصلي مغازه‌ها تا سر خيابان سميه ادامه دارد و تا چشم كار مي‌كند مغازه‌هاي رنگ و وارنگ كودكانه ديده مي‌شود اما در خود خيابان سميه و طالقاني هنوز مغازه‌هاي سيسموني فروشي به چشم مي‌خورد.

 

کد خبر 278272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha