همشهری آنلاین: دومین نشست از فصل اول برنامه‌های باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران پنجشنبه ۲۹ آبان در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار می‌شود.

کامبوزیا پرتوی

به گزارش ايسنا؛ "ایده" موضوع نخستین فصل نشست‌های باشگاه است که در سلسله جلسات فصل پاییز از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته می‌شود.

در اولین بخش از این نشست سیدسعید رحمانی درباره "از ایده تا ساختار" به پرسش‌های زیر پاسخ خواهد داد: یک ایده خوب چیست؟ نسبتش با ظرفیت دراماتیک چیست؟ چگونه یک ایده در مسیر بسط و گسترش، از یک موقعیت دراماتیک به ساختار دراماتیک تبدیل می شود؟ آیا برای این مسیر فرمولی وجود دارد؟

رحمانی فیلمنامه‌های سینمایی "ازدواج صورتی" و "سربلند" و مجموعه‌هایی چون "سایه آفتاب"، "همراز"، "رسم عاشقی"، "زخم"، "روز رفتن"، "سی امین روز"، "گمگشته"، "دریایی‌ها"، "معما" و چند تله فیلم را در کارنامه دارد.

وی همچنین مدرس دروس تخصصی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی در دانشگاه صدا و سیمای قم و نیز مدرس فیلمنامه نویسی در انجمن سینمای جوانان ایران و چند مرکز آموزشی دیگر است. رحمانی هم اکنون عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران است.

در بخش دوم این نشست، هادی مقدم دوست درباره "از ایده تا ساختار با مطالعه موردی (آرایش غلیظ)" به این مباحث اشاره خواهد کرد: مشکلات و سردرگمی‌های نویسنده برای ساخت و بسط داستان (بعد از کشف ایده) از کجا آب می‌خورد؟ چاره ها و راه های خروج از این سردرگمی ها را چگونه با طرق شخصی و تجربی پیدا کنیم؟ کسی می داند ایده‌ای که پیدا کرده خوب است یا نه؟

مقدم دوست فیلمنامه‌های سینمایی "بی پولی"، "سربه مهر" و "آرایش غلیظ" و مجموعه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی "کاشانه"، "این یک دادگاه نیست"، "گل من گلی"، "سوانح العشاق"، "لب دریا"، "فریدون مهربان است" و "وضعیت سفید" را به طور مشترک با حمید نعمت الله به نگارش درآورده است. فیلم سینمایی "سر به مهر" نخستین تجربه کارگردانی در کارنامه او است.

در آخرین بخش از این نشست، کامبوزیا پرتوی میهمان ویژه بخش "انتقال تجربه" خواهد بود تا به پرسش‌های حاضرین پاسخ دهد. او فیلمنامه‌های سینمایی "شیرک"، "خانه در انتظار"، "برخورد"، "دایره"، "قطعه ناتمام"، "علی و دنی"، "من ترانه 15 سال دارم"، "ایستگاه متروک"، "دیشب باباتو دیدم آیدا"، "هر شب تنهایی"، "شب"، "خیابان های آرام"، "پرده" و "محمد (ص)" را به نگارش درآورده است.

پرتوی همچنین فیلم‌های "ماهی"، "گلنار"، "گربه آوازه خوان"، "بازی بزرگان"، "افسانه دو خواهر"، "ننه لالا و فرزندانش" و "کافه ترانزیت" را نوشته و کارگردانی کرده است. کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلمنامه های "من ترانه 15 سال دارم" و "کافه ترانزیت" از دوره بیستم و بیست و سوم جشنواره فجر و خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه به طور مشترک با جعفر پناهی برای فیلم "پرده" از جشنواره برلین در سال 2013 از جمله افتخارات او است.

دومین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با موضوع "ایده" پنجشنبه 29 آبان ساعت 15 با حضور اعضای باشگاه، اعضای کانون فیلمنامه نویسان، میهمانان ویژه و نمایندگان رسانه ای در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 278244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha