یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رطیل‌ها و بیوه‌های سیاه(نوعی عنکبوت سمی) می‌توانند برای انسان‌ها خطر‌آفرین باشند، اما مطالعات جدید نشان می‌دهند بسیاری از عنکبوت‌ها خود از گونه‌ای خاص از عنکبوت‌های جهنده فراریند.

عنکبوت

براساس گزارش ديسكاوري،‌ دانشمندان دانشگاه كانتربري دريافته‌اند عنكبوت‌ها در مواجهه با گونه‌اي عنكبوت جهنده با نام Myrmarachne Melanotrsa كه تظاهر مي‌كند مورچه‌است، پا به فرار مي‌گذارند.

تنها اين جانوران جهنده نيستند كه تظاهر مي‌كنند مورچه‌اند. دانشمندان به تازگي دريافته‌اند بيش از 300 گونه عنكبوت وجود دارند كه ظاهر مورچه‌ها را تقليد مي‌كنند.

عنكبوت جهنده علاوه بر اينكه به مورچه شباهت دارد، رفتاري مانند مورچه‌ها از خود نشان داده و با مورچه‌ها همراه مي‌شود و حتي گروه‌هاي كوچك كلوني مانندي را ايجاد مي‌كند تا خود را از دسترس شكارچيان دور نگه دارد. بيشتر عنكبوت‌ها از مورچه‌ها مي‌ترسند، از اين رو ظاهر مورچه‌اي اين عنكوت‌ها نيز مي‌تواند گونه‌هاي ديگر اين حشرات را فراري دهد. مورچه‌ها علاوه بر اتحاد و يكپارچگي و واكنش يكدستي كه نسبت به خطر از خود نشان مي‌دهند، براي بسياري از عنكبوت‌ها مرگبار هستند و وجود اسيد فرميك در بدن برخي از آنها مي‌تواند به شكارچيان آسيب‌هاي جدي وارد آورد.

همچنين ديده شده عنكبوت‌هايي كه به اشتباه مورچه‌اي را به دهان مي‌برند،‌به سرعت آن را به بيرون پرتاب مي‌كنند كه نشان مي‌دهد مورچه‌ها طعم خوبي نيز ندارند.

بسياري از حيوانات در جهان وجود دارند كه خصوصيات حيوانات ديگر را با هدف‌هاي مختلف تقليد مي‌كنند، براي مثال برخي از پرنده‌ها آوازهايي را مي‌خوانند كه به آنها تعلق ندارد، و يا گربه‌ها صداي پرنده‌ها را تقليد مي‌كنند تا شكارهاي خود را فريب دهند. با اين همه داشتن بدني كه تقليد از حيواني ديگر را آسانتر سازد، پديده‌اي كاملا متفاوت است.

محققان مي‌گويند بدن عنكبوت‌هاي جهنده در دوره‌اي طولاني از تكامل به شكل مورچه‌ها تغيير شكل است، دوره‌اي كه در آن انتخاب طبيعي عنكبوت‌هايي را برمي‌گزيد كه بدن آنها شباهت بيشتري به مورچه‌ها داشته و رفتار آنها نيز شبيه به مورچه‌ها بوده‌است. در نهايت عنكبوتي به‌جا مانده كه شباهت كاملي به مورچه‌ها دارد، اما مورچه نيست.

به گفته جانورشناسان حشرات و عنكبوت‌هايي كه به مورچه‌ها شباهت دارند، در برابر شكارچيان گونه خود به خوبي محافظت مي‌شوند زيرا مورچه‌ها معمولا براي بند‌پايان شكارچي طعمه‌اي بسيار بد‌طعم هستند و يا ظاهر و رفتار پرخاشگر آنها مانع از نزديك‌شدن شكارچي خواهد‌شد و همچنين توانايي آنها در چسبيدن و گزيدن شكارچي آنها را به غيرجذاب‌ترين شكار براي بند‌پايان تبديل مي‌كند.

شباهت به مورچه‌ها براي عنكبوت جهنده مزيت ديگري نيز دارد. شباهت اين حشره به مورچه‌ها به اندازه‌اي زياد است كه عنكبوت‌هاي ماده از شدت ترس، حتي فرزندان خود را رها كرده و مي‌گريزند و غذايي حاضر و آماده را براي عنكبوت مورچه‌نما به جا مي‌گذارند.

کد خبر 278036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha