با بهره‌برداری از کارخانه طلای زرشوران تکاب که با ظرفیت ۳ تن، بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه به شمار می‌رود، میزان تولید سالانه طلای کشور از رقم بیش از ۲تن کنونی به بیش از ۵تن افزایش می‌یابد.

ذخایر کشف‌شده فعلی قادر به تولید سالانه  ۶تن طلا تا ۱۹سال آینده است.

اين مجتمع كه با سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي 170ميليارد توماني و حضور معاون اول رئيس‌جمهور به بهره‌برداري رسيد، موجب اشتغال مستقيم 250 تا 300نفر و غيرمستقيم بيش از يك هزار نفر مي‌شود. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، سهم سرمايه‌گذاري ارزي اين پروژه را 17.5ميليون يورو قلمداد و اعلام كرد: اين مبلغ صرف تأمين ماشين‌آلات مورد نياز شده و بيش از 70درصد اين مجتمع با استفاده از توانمندي داخلي آماده شده است.

مهدي كرباسيان از افزايش ظرفيت اين كارخانه به 6تن طلا با اجراي طرح توسعه خبر داد و افزود: براساس پيش‌بيني‌هاي اوليه ذخيره معدني اين مجتمع 55تن بود كه با بررسي‌هاي جديد اين رقم به 110تن افزايش يافته است. توليد يك هزار و 250كيلوگرم نقره و 500كيلوگرم جيوه از ديگر مواد معدني همراه است كه در اين مجتمع استخراج مي‌شود.

همچنين ذخاير كشف‌شده فعلي قادر به توليدسالانه 6تن طلا تا 19سال آينده بوده و اجراي طرح توسعه اين كارخانه نيازمند يك ميليون يورو سرمايه‌گذاري و 900ميليارد ريال هزينه است. اكنون اكتشافات و مناقصه حفاري‌هاي تكميلي براي انتخاب پيمانكار آغاز شده و به‌زودي عمليات حفاري اكتشافي 10هزار متر در اين معدن اجرا مي‌شود. معدن طلاي زرشوران كه در 35كيلومتري شهر تكاب در استان آذربايجان غربي و در 15كيلومتري مجموعه جهاني باستاني تخت سليمان قرار گرفته، داراي ذخاير كانسنگ طلاي 20ميليون تن با ميانگين عيار5.5 گرم در هر تن است.

کد خبر 277959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha