همشهری آنلاین: کارشناس مسئول انگ فلزات گرانبها اداره کل استاندار استان اصفهان تاکید کرد : در حال حاضر۱۴۲۰ واحد تولید طلا در استان اصفهان کد شناسایی دریافت کرده انداما در سال جاری برنامه اداره کل استاندارد این است که تمامی واحد های طلا نشان استاندارد دریافت کنند.

طلا

کارشناس مسئول انگ فلزات گرانبها اداره کل استاندارد استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در بین دیگر استان های کشور برای اجرای طرح کد شناسایی واحد های تولیدی طلا و نشان استاندارد پیشتاز بوده است است ادامه داد: در حال حاضر1420 واحد تولید طلا در استان اصفهان کد شناسایی دریافت کرده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اصفهان ، فرحنازرجالی، با بیان اینکه در اصفهان 1500 واحد تولید طلا مشغول به فعالیت هستند که 100 واحد تاکنون نیز نشان استاندارد دریافت کرده اند ادامه داد: تمامی واحد های تولیدی طلا موظفند که از زمان شروع به کار کد شناسایی دریافت کنند.

وی اظهار داشت:باید این نکته را مد نظر قرار داد که برای تمامی واحد های تولید طلا نشان استاندارد اجباری است ولی چون کد شناسایی مقدمه ای برای دریافت نشان استاندار است ونشان اعتبار کیفیت طلا محسوب نمی شود لذا در این زمینه کلیه واحد ها موظفند که در زمینه کد شناسایی اقدام کنند.

وی درباره مراحل استاندارد سازی محصولات طلا نیز بیان داشت:بر خلاف سایر محصولات صنعتی و تجاری که مراحل استاندارد سازی در آن ها با پروسه ای طولانی مدت روبه رو هستیم اما در این صنف با این مشکل روبه رو نیستیم.

وی گفت: در سایر محصولات جهت طی مراحل استاندارد سازی به یک مسئول کنترل کیفیت با تحصیلات مرتبط ، ثبت علامت تجاری و مجوز تاسیس پروانه بهره برداری نیاز است ولی دراعطای مجوز به واحد های تولیدی طلا تنها به یک مدیر کنترل کیفیت با مدرک دیپلم ، دریافت نامه یا جواز کسب از واحد تولیدی و ثبت علامت تجاری نیاز است.

کارشناس مسئول انگ فلزات گرانبها اداره کل استاندارد استان اصفهان؛ با اظهار تاسف از اینکه اطلاع رسانی برای دریافت نشان استاندارد به طور کامل انجام نشده است اظهار داشت:به علت اینکه بسیاری از واحد های تولیدی طلا ترس از مالیات دارند و یا ترس از ارائه اطلاعات به دارایی دارند،تاکنون بسیاری از واحدها برای ثبت مشخصات خود و دریافت نشان استاندارد اقدامات جدی انجام نداده اند .

وی بیان داشت: کارمزدی که اداره استاندار از این واحدها دریافت می کند سالانه 108 هزارتومان است وباید واحدهای تولید طلا در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

رجالی تاکید کرد:از سال قبل تاکنون 40 واحد کارگاهی تولید طلا به واحدهای اصفهان اضافه شده است؛ در این در حالی است که متاسفانه یکسری واحدهای تولید طلا با تجربه از مسیر تولید خارج می شوند و به سمت شغل های دیگر می روند.

وی گفت : باید به این مسئله توجه کرد که درقبال اضافه شدن به تعداد کارگاه‌های طلا در اصفهان، برخی قشر متبحر این صنف از رده خارج میشوند و افرادی که نوکار هستند وارد کار طلا سازی شده و باعث میشوند که با ارائه تولیدات نامرغوب بازار را خراب کنند.

وی دلیل خارج شدن برخی افراد با تجربه از ساخت طلا را مشکل مالیات بر ارزش افزوده و ورود مصنوعات قاچاق و خارجی در بازارعنوان کرد و بیان داشت: به عنوان مثال در بهمن ماه سال قبل ورود مصنوعات خارجی طلا در بازار اصفهان به حدی بود که می توان گفت 60 درصد مصنوعات بازارخارجی بود، البته با ورود کارشناسان صنعت و معدن وتجارت،اتحادیه طلا و جواهرو پلیس آگاهی کلیه این مراکزعرضه را تعطیل کردیم.

رجالی؛ با عنوان اینکه بیشتر مصنوعات طلای قاچاق وارد شده به اصفهان از کشور های ترکیه و هند است ادامه داد: اخیرا برخی از تولید کنندگان با ارتقاء تکنولوژی محصولات خوبی را در بخش طلا تولید کرده اند ولی آنچه تولید کنندگان طلا نیاز دارند، ماده اولیه استاندارد در فرایند ساخت طلا است تا بتوان ناخالصی های ان را گرفت ومحصولی با رنگ و آب خوب را تهیه کرد و به مشتریان تحویل داد.

وی ادامه داد: نبود ماده اولیه و تکنولوژی به روزصنعت طلا مهمترین مشکلاتی است که این صنف با آن روبه رو است .

 

کد خبر 273638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha