مدیرعامل فرابورس از انتشار اسناد خزانه اسلامی تا پایان سال خبر داد.

بورس

قرار است اين اسناد به‌منظورتسويه بدهي مطالبات دولت به پيمانكاران منتشر شود. رئيس اداره نظارت بر بازار فرابورس هم از انجام مذاكرات چند جانبه براي انتشار هر چه سريع‌تر اين اوراق خبرداد.به گزارش همشهري، بدهي‌هاي انباشته دولت به پيمانكاران به گره بزرگي تبديل شده است. از مدت‌ها پيش بحث انتشار اسناد خزانه اسلامي براي تسويه بدهي‌هاي دولت مطرح شده بود حتي براساس قانون بودجه93 دولت موظف بود تا پايان سال 3هزار ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي از طريق بازار سرمايه منتشر كند تا از اين طريق بخشي از بدهي‌هايش را پرداخت كند، اماهنوز خبري از انتشار اين اوراق در دست نيست.

امير هاموني مديرعامل فرابورس از انتشار اين اوراق تا پايان سال خبر داد در عين حال عليرضا توكلي رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس هم از انجام مذاكرات براي انتشار اين اوراق خبر داد اما زمان دقيقي براي اينكه اين اوراق چه زماني منتشر خواهد شد اعلام نكرد. مشكل اينجاست كه در حال حاضر كسي از رقم بدهي‌هاي دولت خبر ندارد اما فعاليت‌هايي براي محاسبه رقم دقيق بدهي‌هاي دولت آغاز شده است.

از توكلي پرسيديم اسناد خزانه اسلامي به‌طور دقيق در چه تاريخي منتشر مي‌شود؟ او توضيح داد: موضوع اين است كه در حال حاضر پيمانكاران زيادي به‌ويژه در حوزه وزارت نيرو در انتظار انتشار اين اوراق هستند اما هنوز نمي‌توان به‌طور دقيق تاريخي براي آغاز معاملات اين اوراق مشخص كرد اما ما در تلاشيم اين كار هرچه سريع‌تر انجام شود.

او با بيان اينكه مذاكرات در اين‌باره با بانك مركزي و وزارت اقتصاد و بانك ملي به‌عنوان بانك عامل در جريان است، تأكيد كرد:براساس قانون بودجه دولت بايد تا پايان سال بخشي از بدهي‌هاي خود را با پيمانكاران تسويه كند. واقعيت اين است كه دولت به دستگاه‌ها و ارگان‌ها رقم زيادي بدهكار است اما رقم دقيق آن مشخص نيست براي همين موضوع از 2‌ماه پيش واحدي براي مديريت بدهي‌هاي دولت در خزانه داري كل تشكيل شد تا ميزان كل بدهي‌هايي كه دولت به دستگاه‌ها دارد را محاسبه كند.

اما در عين حال مديرعامل فرابورس ايران به‌طور صريح تري در اين‌باره سخن گفت و اعلام كرد:يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي فرابورس تا پايان سال راه‌اندازي معاملات ثانويه اسناد خزانه اسلامي براي تأمين مالي پيمانكاران و طلبكاران دولت است. وي توضيح داد:پيمانكاران وزارت نيرو و راه پروژه‌هايي براي دولت انجام داده‌اند كه دولت نتوانسته طلب آنها را پرداخت كند لذا قرار است اين تسويه در قالب اسناد خزانه اسلامي صورت گيرد و در بازار فرابورس معاملات ثانويه آن انجام شود.

کد خبر 277920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha