همشهری آنلاین: عبدالعزیز خوجه وزیر سابق فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان در استعفانامه خود به 'ملک عبدالله' پادشاه این کشور، درباره رویکرد و عملکرد جریان وهابیت در عربستان هشدار داد.

 هشدار مقام عربستانی درباره عملکرد وهابیت

به گزارش ايرنا، پس از کشته شدن شماری از شیعیان شهر الاحساء عربستان در مراسم عاشورای حسینی توسط گروهی از تروریست ها، خوجه دستور توقف پخش شبکه وهابی تکفیری 'وصال' را صادر کرد؛ به دنبال آن ملک عبدالله پادشاه عربستان نیز با صدور دستوری وزیر اطلاع رسانی عربستان را از سمتش برکنار کرد و 'بندر بن محمد' وزیر حج این کشور را به جانشینی وی انتخاب کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی العهد، خوجه تاکید کرده است: نهاد دینی در عربستان بطور روزمره مرتکب اشتباه می شود؛ این نهاد بیش از اندازه قدرت گرفته و به یک ابزار سرکوبگر برای ملت عربستان تبدیل شده است.

وی می افزاید: هیات امر به معروف و نهی از منکر (عربستان)اگر بخواهد همچنان به یورش بی امان خود به زندگی شخصی مردم عربستان ادامه دهد، ممکن است این موضوع عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.

خوجه درباره قوه قضائیه عربستان هم گفته است: قوه قضائیه (عربستان) نیز متاسفانه به عنوان پشتیبان نهاد دینی عمل می کند.

وزیر اطلاع رسانی سابق عربستان درخصوص وضعیت هیات دولت این کشور هم گفته است: در نبود ملک عبدالله حالت سرکوبگرایانه نامعقول و غیرقابل قبولی بر جلسات هیات دولت (عربستان) حکمفرما است؛ در گذشته پادشاه (عربستان) به وزرا اطمینان می داد تا بتوانند دیدگاههای خود را به نفع کشور مطرح کنند.

'هیات دولت (عربستان) جای مناسبی برای آنکه وزیران جرات یافته و بتوانند نقطه نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کنند، بشمار نمی رود.'

وزیر سابق اطلاع رسانی عربستان در استعفانامه خود همچنین از مشکل بحرین به عنوان برجسته ترین خطر فراروی کشورهای حوزه خلیج فارس نام برده و خاطرنشان کرده که پس از گذشت چهار سال از بحران بحرین بطور حتم ثابت شده که راه حل امنیتی در این کشور نه تنها به ثمر ننشسته بلکه برعکس بر وخامت اوضاع بحرین افزوده است.

خوجه اذعان کرده که افکار عمومی جهان هم اکنون بیش از پیش با اپوزسیون بحرین همراه شده و آن را پذیرفته است و نیروهای سپر جزیره که به منظور حل و فصل بحران بحرین اعزام شده اند خود به یکی از عوامل بحران در این کشور تبدیل شده اند و متاسفانه روند حوادث بحرین شکل طائفه ای به خود گرفته است.

خوجه همچنین تاکید کرده که در دوران اینترنت و دهکده جهانی هیچ چیزی در دنیا پنهان نمی ماند.

وی در مورد مساله یمن نیز اظهار داشته که، ریاض باید بیش از پیش در یمن نفش فعال و مثبت بازی کند زیرا یمن نزدیک ترین و تاثیرگذارترین کشور بر عربستان بشمار می رود و عربستان باید با تمامی طرفهای سیاسی در یمن ارتباط برقرار کند و با همه آنها به فاصله یکسان قرار گیرد. عربستان باید برجسته ترین نقش در حل و فصل تمامی مسائل یمن را برعهده بگیرد زیرا هر گونه اشکال در یمن فورا در عربستان انعکاس خواهد یافت.

وی همچنین درباره لبنان گفت: تحولات جاری در یمن ممکن است در آینده در لبنان نیز روی دهد و عربستان باید نقش واقعی خود در لبنان را بازیابد و اوضاع این کشور را به دقت و بطور صحیح مورد بررسی قرار دهد.

'من به عنوان سفیر سابق عربستان در لبنان معتقدم که کشور ما در میان تمامی لبنانی ها از جایگاه قابل قبولی برخوردار است و می تواند نقش مثبتی جهت حل و فصل بحران داخلی این کشور بازی کند.'

'وضعیت داخلی لبنان بسیار خطرناک است و ما نباید در برابر واقعیت جاری در این کشور ساکت بمانیم . درست است که موضوع انتخاب رییس جمهور در لبنان مشکل بشمار می رود اما مشکل واقعی این کشور فرآیند تسلیحات و شدت گرفتن نبرد طائفه ای در آن است.'

وی ادامه داد: هر چند برخی در مورد شخصیت میشل عون به عنوان نامزد ریاست جمهوری لبنان محافظه کارانه برخورد می کنند اما سلیمان فرنجیه که به عربستان نزدیک تر است برای برون رفت از بحران کنونی این کشور می تواند گزینه مناسبی باشد.

خوجه درباره بحران سوریه نیز گفت: هم اکنون در این کشور یک نبرد منطقه ای بین المللی در جریان است که بطور حتم بر کشورهای منطقه تاثیر خواهد گذاشت. ما باید در کنار ملت سوریه قرار گرفته و در جهت یافتن راه حل های سیاسی گامهای جدی برداریم . راه حلهایی که بتواند خون ملت سوریه و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند.

وزیر سابق اطلاع رسانی عربستان در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: من معتقدم باید به گفتگو با همسایه خود ایران ادامه دهیم و گفتگو با این کشور را به هیچیک از ائتلافها و قدرتهای منطقه ای و بین المللی ربط ندهیم؛ ما باید بر اساس منافع خود بطور مستقیم با ایران وارد گفتگو شویم به گونه ای که امنیت خود را تضمین کنیم؛ ما نباید فراموش کنیم که ایران همسایه ما است و یک کشور تاثیرگذار است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

 

کد خبر 277898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha