جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

به موازات موفقیت ارتش عراق در به‌دست گرفتن کنترل کامل شهر بیجی در شمال کشور، یگان‌هایی از ارتش عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی مناطقی در استان انبار آغاز کردند و همزمان با آن، داعش ضمن عقب نشینی دربرابر این عملیات‌ها، توافقنامه آشتی با گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه امضا کرد.

جنگ -داعش

به اين ترتيب داعش و تروريست‌هاي متحدش، از عراق به سمت سوريه عقب‌نشيني مي‌كنند.به گزارش شبكه خبري السومريه، فرمانده نيروهاي استان صلاح‌الدين عراق اعلام كرد كه ارتش توانسته است شهر نفتي بيجي را به‌طور كامل از گروه تروريستي داعش بازپس گيرد. ارتش عراق در هفته‌هاي گذشته عمليات گسترده‌اي را در اين شهر آغاز كرده بود و در روزهاي گذشته توانسته بود محاصره اعمال شده داعش بر پالايشگاه بيجي، بزرگ‌ترين پالايشگاه كشور را درهم‌بشكند.

به موازات اين رويداد و در جنوب غرب عراق، شيخ عشيره آلبونمر از مهم‌ترين عشيره‌ها و قبايل سني عراق اعلام كرد كه اين عشيره توانسته است زمينه ورود 150نظامي عراقي به داخل شهرستان حديثه در استان انبار را فراهم سازد. عشيره آلبونمر در هفته‌هاي گذشته هدف حملات خونين داعش بود و بيش از 300نفر از اين عشيره به‌دست داعش اعدام شدند. در پي اين رويداد خونين، ارتش عراق‌ اين عشيره و ديگر عشاير انبار را براي آزادسازي شهر هيت در انبار و مقابله با حملات احتمالي داعش مسلح كرد.

همزمان، شاكر محمود رئيس شوراي شهر عامريه از آغاز عمليات نظامي گسترده‌اي در مناطق واقع ميان 2 استان انبار و كربلا خبر داد و گفت: بخش عظيمي از نيروهاي داعش از مناطقي در استان انبار و جرف‌الصخر گريخته و در 2منطقه وسيع آبار و رزازه پناه گرفته‌اند. وي افزود: عمليات يادشده با مشاركت نيروهاي ارتش، پليس، نيروهاي عشاير و نيروي هوايي از روز پنجشنبه آغاز شده و هدف از آن پاكسازي 2منطقه يادشده است.

موفقيت‌هاي ارتش عراق در روزها و هفته‌هاي گذشته در مناطق مختلف نظير جرف الصخر، بيجي و انبار و انتشار اخبار گسترده درباره زخمي شدن ابوبكر بغدادي سركرده گروه تروريستي داعش باعث شده تا پيشروي‌هاي اين گروه متوقف شده، دچار نوعي پسروي دربرابر ارتش عراق گردد و به همان ميزان هم به سمت سوريه عقب نشيني كند.

  • ائتلاف تروريست‌ها در سوريه

به موازات اين رويدادها، روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نوشت كه 2گروه تروريستي داعش و جبهه النصره درباره توقف درگيري ميان همديگر و يكپارچه‌سازي نيروهاي خود در برخي از مناطق شمالي سوريه به توافق رسيده‌اند. به نوشته تلگراف درصورت صحت چنين خبري، اين توافق ضربه‌اي واقعي به استراتژي ائتلاف بين‌المللي عليه داعش به رهبري آمريكاست.

اين روزنامه انگليسي به نقل از منابع مخالفان سوريه اين خبر را منتشر كرده و نوشته است كه توافق يادشده طي جلسه‌اي 4ساعته در شهر الاتارب در غرب حلب در دوم نوامبر جاري حاصل شده است و براساس آن، دوطرف متعهد به همكاري با همديگر براي نابودسازي گروهي موسوم به جبهه انقلابيون سوريه شده‌اند كه مجموعه‌اي از گروه‌هاي مسلحي را دربرمي‌گيرد كه آمريكا آنها را آموزش‌دهي و مسلح مي‌كند و براساس برخي آمارها، شمار آنها 10 تا 12هزار نفر است.

ديلي تلگراف افزوده است كه داعش ظاهرا اعزام نيروهايي را براي كمك به جبهه النصره در حمله هفته گذشته به جبهه انقلابيون سوريه يا همان گروه موسوم به حزم در نزديكي خان‌السنبل در شمال سوريه پيشنهاد كرده است.

  • توافق اوليه ميان كردستان عراق و بغداد

به موازات تلاش گروه‌هاي مسلح براي آشتي و ائتلاف، جبهه مقابل آنان يعني مقام‌هاي دولتي عراق هم در تلاش براي كنار گذاشتن اختلافات و ايجاد نوعي صف‌بندي جديد در سطح سياسي هستند. 2روز پيش مقام‌هاي منطقه كردستان در شمال عراق اعلام كردند كه با دولت مركزي در بغداد به توافقي عادلانه و جامع به‌منظور حل اختلافات دست يافته‌اند. مقام‌هاي اربيل افزودند كه دولت فدرال بغداد با پرداخت 500ميليون دلار به كردستان موافقت كرده و در مقابل دولت كردستان هم پذيرفته كه روزانه 150هزار بشكه نفت يعني معادل حدودا نيمي از نفت استخراج شده خود را در اختيار دولت فدرال بگذارد.

اين توافق در ديدار عادل عبدالمهدي وزير نفت عراق، نيچروان بارزاني نخست‌وزير دولت كردستان عراق و معاونش قباد طالباني حاصل شده است. با وجود اين، ديروز وزارت نفت عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين توافق نهايي نيست و گام نخستي براي حل و فصل عادلانه، جامع و قانونمدارانه مشكلات موجود ميان دوطرف تلقي مي‌گردد.

  • سازماندهي ارتش عراق توسط نخست‌وزير

تحولات مثبت در عراق با هدف يكپارچه‌كردن اين كشور در مقاومت عليه تروريست‌هاي داعش، با سازماندهي ارتش و نيروهاي نظامي اين كشور توسط نخست‌وزير ادامه دارد. روز چهارشنبه، حيدرالعبادي نخست‌وزير عراق در فرماني 26فرمانده نظامي ارتش را به‌دليل فساد بركنار كرد. همچنين چند فرمانده ديگر تنزل رتبه يافته‌اند. يكي از دلايل اصلي پيشروي داعش در غرب و شمال عراق، ناكارآمدي فرماندهان ارتش عنوان شده بود به همين دليل برخي دولت‌هاي غربي و عربي به بهانه ناتواني ارتش عراق، خواستار استقرار نيروي نظامي خارجي در خاك عراق شده‌بودند. اكنون اما با سازماندهي نظاميان عراقي توسط نخست‌وزير، ارتش با توان تازه‌اي در كنار نيروهاي مقاومت مردمي و قبائل سني، درحال عقب راندن داعش از خاك عراق است.

  • تروريست‌ها در رقه متحد مي‌شوند

در روزهاي گذشته هم برخي سايت‌هاي وابسته به گروه‌هاي مسلح صدا و تصوير صلاح‌الدين چچني سركرده جبهه انصارالدين را منتشر كردند كه در آن اعلام كرده كه به حوزه نفوذ داعش در رقه رفته تا نوعي آشتي ميان داعش و جبهه النصره و جبهه اسلامي برقرار سازد. چچني اما اعلام كرد كه تلاش‌هايش به شكست منجر شده و نمايندگان داعش معتقد به كافر بودن جبهه النصره و جبهه اسلامي هستند و اينكه نمي‌توان با كافران و مرتدان آشتي كرد. همزمان، ابوعمر چچني از فرماندهان ارشد گروه تروريستي داعش در سوريه كشته شد. اين خبر را نخست‌وزير چچن اعلام و تأييد كرد.

کد خبر 277803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha