همشهری آنلاین: برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به عنوان گام نخست دولت تدبیر و امید در این عرصه با حضور بیش از ۵۶۰ رسانه، نماد نمایش ظرفیت های رسانه ای را در این رویدا بزرگ به نمایش گذاشت.

نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه ایرنا، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در حالی آغوش خود را به روی علاقه مندان و اصحاب رسانه گشود که وقفه ای یک ساله در برگزاری این رویداد بزرگ، عزم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم را برای کیفیت بخشی هرچه بیشتر نشان داد.

نمایشگاه نوزدهم مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی درآخرین سال استقرار دولت دهم برگزار شد، که بعد از آن اراده ای برای برپایی دوره بیستم آن نبود و این مهم با عزم و اراده مسئولان دولت یازدهم عملیاتی و اینک در پاییز 93 اجرایی و به مرحله عمل درآمد.

  • نمایشگاه بیستم در یک نگاه

بی شک بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در این دوره با استفاده از تجربه و سیاست های دولت جدید، متفاوت از دوره های پیش برگزار کرده است.

رئیس بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: امسال به منظور تسهیل در امور اجرایی و غرفه سازی، محل برگزاری نمایشگاه از چند روز پیش از برگزاری در اختیار رسانه ها قرار گرفت تا نسبت به غرفه آرایی و آماده سازی اقدام کنند.

به گفته حسین انتظامی، دست اندرکاران نمایشگاه بیشتر فعالیت های این دوره را با حضور و مشورت و همراهی تشکل های صنفی و مطبوعاتی و صاحبنظران بخش مطبوعات و اطلاع رسانی کشور انجام دادند.

وی می افزاید: ضوابط حضور رسانه ها، تعرفه واگذاری غرفه ها، متراژ اختصاصی رسانه ها و برخی مسائل جزئی اجرایی و برنامه های جنبی تدوین شده، همچنین در برگزاری این دوره نمایشگاه کارگروه های متعدد و متنوعی راه اندازی شد که تشکیل کمیته های مطبوعات و خبرگزاری ها، رسانه های خارجی، اطلاع رسانی و تبلیغات و کمیته نشست های تخصصی و جانبی و ...از جمله آنها است.

حضور جوانان و دانشجویان علاقه مند به حوزه مطبوعات و رسانه به خصوص از شهرستان ها و همچنین اساتید ارتباطات و پیشکسوتان مطبوعاتی، نویسندگان و سردبیران مطرح کشور در این دوره چشمگیر است.

مشاور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایرنا گفت: در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها تلاش شد از کارهای نمادین و پرهزینه فاصله گرفته و از تمامی ظرفیت های محتوایی و تأثیرگذار در این رویداد رسانه ای بهره مند شویم.

مهران عباسی انارکی، به تفاوت این دوره نمایشگاه نسبت به دوره های گذشته هم اشاره ای کرد و گفت: یکی از برنامه ها در این دوره، حضور دوایر روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه های دولتی است؛ بطوریکه با ایجاد یک مثلث گردش اطلاعات که متشکل از بخش ارتباطات دستگاه ها، مردم و مطبوعات و رسانه است به جریان آزاد گردش اطلاعات در جامعه کمک شود.

به گفته وی، برای تنویر افکار عمومی و شفافیت در عرصه اطلاع رسانی کشور به همکاری مؤثر سه طرف نیاز داشتیم و نمایشگاه مطبوعات فرصتی در این فرآیند کارآمد و تأثیرگذار است.

قائم مقام بیستمین نمایشگاه مطبوعات به استفاده از خدمات و ظرفیت تشکل های مدیریتی و صنفی مطبوعات در تصمیمات و اجرای فعالیت ها هم اشاره کرد و گفت: نمایندگان چهار تشکل مدیریتی از ابتدای سال در شورا و ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه فعال بوده و تا آخرین روز نیز همراه ما خواهند بود.

عباسی انارکی افزود: بارها اعلام کرده ایم که از همکاری و همفکری سایر انجمن ها و تشکل ها و حتی اشخاص صاحبنظر در بخش اطلاع رسانی نمایشگاه استقبال می کنیم که در این خصوص به فراخوان ما لبیک گفته و همکاری هایی نیز به عمل آوردند.

مشاور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، در ادامه ایجاد بخش کسب و کار مرتبط با مطبوعات را یکی دیگر از اقدامات متفاوت در این دوره نمایشگاه برشمرد و گفت: معتقدیم مطبوعات و رسانه ها زمانی می توانند پایدار و ماندگار باشند که منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین و وضعیت اقتصادی مطلوب داشته باشند.

به گفته عباسی انارکی، گروه های شرکت کننده در این بخش شامل مراکز و مؤسسات دست اندرکار تهیه کاغذ، توزیع، و سایر ملزومات مطبوعات، فناوری اطلاعات، شرکت های دست اندرکار بخش آگهی مطبوعات و غیره هستند.

وی افزود: هدف این است که بتوانیم با معرفی مستقیم و حذف دلالان، قیمت تمام شده محصولات رسانه ای را کاهش و از سویی منابع درآمدی آنان را افزایش دهیم.

قائم مقام بیستمین نمایشگاه مطبوعات گفت: دراین دوره نمایشگاه برگزاری اکثر بخش های جنبی نمایشگاه مثل عکس، آثار تاریخی، سرای پیشکسوتان، مناظرات، نظرسنجی و غیره به تشکل ها و صنوف و اشخاص حرفه ای واگذار شده است.

در نمایشگاه امسال مشارکت نشریات استانی به دو شکل پیش بینی شده به طوریکه آن دسته از نشریاتی که توان اجرایی متناسبی دارند، با غرفه ای مستقل در نمایشگاه شرکت کرده و دسته دیگر با همکاری ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت متمرکز، در نمایشگاه فعال هستند.

شفاف سازی عملکرد معاونت مطبوعاتی دیگر نکته ای بود که در این دوره برگزاری نمایشگاه به چشم می خورد به طوری که از همان آغاز تعرفه واگذاری غرفه ها در سایت این معاونت اعلام شد تا سیاست شفاف سازی دولت و وزارت ارشاد در این عرصه هم شکل بگیرد.

علاوه بر این اضافه شدن بخش ویژه ای با عنوان «صنایع، خدمات و تجهیزات مرتبط مطبوعاتی» اعم از چاپ، کاغذ، توزیع، فناوری شبکه و اطلاعات، موسسات بازرگانی و دست اندرکار در زمینه آگهی های رسانه ای و ... یکی دیگر از خصوصیات نمایشگاه بیستم مطبوعات است.

از سوی دیگر امسال رسانه ها از طریق سامانه مخصوصی که معاونت مطبوعاتی طراحی کرده بود به صورت الکترونیک در نمایشگاه ثبت نام کردند.

نکته دیگری که نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم را متفاوت می کند، برگزاری این نمایشگاه توسط شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی رسانه است.

خصوصیتی که حسین انتظامی آن را مقدمه ای برای واگذاری نمایشگاه مطبوعات به صنف رسانه می داند.

از سوی دیگر امسال بولتن هر روزه نمایشگاه را نه ارشاد، که هر روز یکی از روزنامه ها بر عهده دارند.

در واقع امسال معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تلاش کرد که از تصدی گری دولت در برگزاری این نمایشگاه بکاهد. به همین دلیل از همان آغاز اگرچه قرار بود که برگزاری نمایشگاه بر عهده شورای تشکل های صنفی باشد، اما به دلیل عدم آمادگی این تشکل برای برگزاری نمایشگاه، معاونت مطبوعاتی پذیرفت در بخشی از امور به خصوص در ابعاد حاکمیتی در کنار این تشکل باشد.

یکی دیگر از نکاتی که در نمایشگاه امسال به چشم می خورد، بخش درست نویسی و تاکید بر این موضوع است.

حسین انتظامی در نشست رسانه ای نمایشگاه بیستم در این باره گفته بود: «سال گذشته در بیستمین جشنواره مطبوعات بخش درست نویسی به این جشنواره اضافه شد و در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز با همت و کمک فرهنگستان زبان و ادب فارسی تغییراتی در نمایشگاه مطبوعات اتفاق می افتد.»

بدین ترتیب در نمایشگاه امسال فرهنگستان زبان و ادب فارسی کمیته ای برای شاخص سازی در این زمینه تعیین کرده است که طبق اعلام این کمیته، رعایت درست نویسی در دو حوزه ویرایش فنی که شامل نشانه گذاری، دستور خط، املاء و ... است.

همچنین حوزه ویرایش زبانی که دارای شاخص هایی چون کاربرد برابرهای فارسی مصوب فرهنگستان، کاربرد درست زبان فارسی معیار، رعایت کوتاهی جمله ها و رسایی، سادگی و انسجام جمله ها مورد داوری قرار گرفته و در نهایت رسانه ای که بیشترین امتیاز را کسب کند طی مراسمی اعلام و مورد تجلیل قرار می گیرد.

حضور نشریات غیر فارسی زبان که دارای مجوز هستند و بخش رسانه های خارجی که در تهران دفتر دارند، از دیگر خصوصیات نمایشگاه بیستم است.

امسال همچنین رسانه های دولتی یا آن ها که متکی بر درآمدهای عمومی هستند باید تقریبا دو برابر رسانه های بخش خصوصی اجاره غرفه پرداخت کنند که این حرکت، در راستای تقویت بخش خصوصی و سیاستی است که حسین انتظامی از زمان تصدی خود در معاونت مطبوعاتی پی گرفته است.

سیاستی که بر مبنای آن نشریات دولتی و عمومی، یارانه و رانت های کمتری نسبت نشریات خصوصی را به خود اختصاص می دهند.

یک کارشناس روابط عمومی بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به ایرنا گفت: غرفه های نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته از نظر دسته بندی و طبقه بندی از شرایط بهتری برخوردارند.

محسن حدادی افزود: غرفه ها در نمایشگاه به گونه ای قرار گرفته اند که در ابتدای ورود، غرفه های خانوادگی و عمومی قرار دارد و به ترتیب غرفه های فرهنگی، ماهنامه ها، خبرگزاری ها و روزنامه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارند.

وی ادامه داد: غرفه ها به گونه ای ترتیب داده شده اند که بازدیدکنندگان در بدو ورود به سالن اصلی شبستان مصلای امام خمینی(ره) دچار سردرگمی و مشکل نمی شوند.

حدادی درمورد دیگر ویژگی غرفه های نمایشگاه امسال هم گفت: سال های گذشته نشریات دانشگاهی هرکدام دارای یک غرفه بودند، اما در نمایشگاه امسال به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی 230 نشریه دارد که در غرفه این دانشگاه به نمایش عمومی گذاشته شده است.

به گفته وی، نشریاتی هم که دارای نشریه های جانبی هستند در همان غرفه نخست همه نشریات وابسته را به نمایش خواهند گذاشت.

به گفته این کارشناس روابط عمومی،باتوجه به اینکه نظم غرفه ها نسبت به سالهای گذشته بهبود یافته، از فضای نمایشگاه نیز استفاده بهتری شده است.

  • استقبال چشمگیر از نمایشگاه مطبوعات

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از اولین روزهای آغاز خود با اقبال عمومی مردم و مسئولان کشور در رده های مختلف قرار گرفت این در حالی است که این رویداد بزرگ رسانه ای با اقبال عمومی اصحاب رسانه نیز روبرو است که این استقبال نشان از تفاوت این دوره نمایشگاه با دوره های قبل دارد.

از اولین ساعات آغاز بکار همه روزه نمایشگاه سیل مشتاقان و علاقه مندان اعم از مسئولان کشوری و لشکری و عموم مردم در این رویداد بزرگ رسانه ای کشور مشهود است.

طی روزهای گذشته جمعی از مقامات و مسئولان از قوای سه گانه در نمایشگاه حضور یافته و از بخش های مختلف آن بازدید کردند.

شماری از وزرای دولت یازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسنی اژه ای معاون و سخنگوی قوه قضائیه،محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهوری، معاونین برخی وزرا، مسئولان ورزشی و ورزشکاران، اهالی فرهنگ و هنر و هنرمندان، پیشکسوتان علوم ارتباطات، اساتید دانشگاه، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان و مسئولان ومدیران عامل دستگاههای مختلف اجرایی کشور و همچنین برخی بانک ها و بخش های خصوصی و... از جمله آنها بودند.

غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز با قرار گرفتن در اواسط سالن شبستان مصلی امام خمینی(ره) ابتدای راهروی 19 همه روزه از نخستین ساعات آغاز بکار کرد.

این رویداد بزرگ رسانه ای با شعار ' رسانه؛ آزادی مسئولانه' 17 آبان ماه 93 با حضور علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه گشایش یافت.

نمایشگاه بیستم مطبوعات و خبرگزاری‌ها بيست و سوم آبان طی مراسمی پایان می‌یابد.

کد خبر 277720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha