پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- سید ابوالحسن مختاباد: رصد کردن رفتار علی دایی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص عرصه ورزش ایران، آموزه هایی دارد که تامل در آن می‌تواند آب لطفی باشد بر پاگرفتن نهالی تازه در این عرصه.

نگارنده چند سال قبل که علی دایی از سرمربی گری پرسپولیس استعفا داد یادداشتی در همشهری آنلاین نوشت و از کارش ستایش کرد که شکست را پذیرفت و مسئولیت آن را بر عهده گرفت و نامه کناره گیری نوشت تا فردی دیگر جایش را بگیرد.

آن ستایش و این تایید به معنای تایید تمامی رفتارهای آقای دایی نیست، بلکه انگشت تاکیدی است بر آن بخشی از رفتارهایش که می‌تواند برای ما درس آموز باشد. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که چهره‌هایی چون آقای دایی الگوهایی هستند برای جوانان این مرز و بوم. رفتار درست یا نادرست آنها می‌تواند کثیری از افراد را از پیر تا جوان (به خصوص جوانان) تحت تاثیر قرار دهد. همین که سخنان و رفتار او در یک هفته اخیر به یکی از پربحث‌ترین خبرها در حوزه عمومی تبدیل شده است و همه درباره آن صحبت می‌کنند، نمونه ای از این تاثیرگذاری است.

شخصا بر این باورم که شکایت آقای دایی از آقای مایلی کهن و گذشتش در دوره‌های قبل و پا پس نکشیدنش در این مرحله از قبل و طراحی شده بود تا فضایی را در افکار عمومی ایجاد کند و به همه نشان دهد که عاقبت بی سند و مدرک حرف زدن چیست؟

ما روزنامه نگاران می‌دانیم که سخن بی‌پایه و اساس و مدرک چیست؟ و چرا هر خبری و نظری که در رسانه‌ای منتشر می‌شود، به خصوص آنجا که بحث حقوق و حریم شخصی افراد مطرح است، تا چه پایه دقت و ظرافت می‌طلبد و یک روزنامه نگار باید چقدر منابع و اسناد را بکاود که به یقین و اتقان کافی از صحت و دقت یک متن یا گفته برسد.

نامه دایی هم نشان داد که او با آقای مایلی کهن مسئله شخصی ندارد، چرا که اگر کینه شخصی بود این نامه نوشته نمی‌شد و رضایت هم داده نمی‌شد تا او حداقل یک ماه و حداکثر سه ماه در زندان بماند. اما او بخشید تا هم ابزار مظلوم نمایی را از یک متهمی که جرمش ثابت شده است بگیرد و هم به جامعه پیغام دهد که او متنبه نشده است اما من از حق شخصی‌ام گذشتم و داوری را به شما شهروندان سپردم که داوری کنید. تجربه‌های آقای دایی از حضور در غرب و سفت و سخت و بی‌گذشت بودن قوانین در آن دیار و این که به ریزترین جزییات توجه و تا آخرین مرحله آن را پی‌گیری می‌کنند ، اینجا به کارش آمده است.

فرهنگ سازی و نهادینه ساختن یک رفتار در جامعه امری پیچیده است و به گمان من آقای دایی چه در شکایت دور قبلش و چه در شکایت این دوره و نبخشیدنش تا مرحله آخر ِو بخشیدنش در یک روز بعد از زندان رفتن آقای مایلی کهن پیام‌های روشنی به آحاد جامعه وشهروندان و به خصوص اهالی ورزش داد که قطعا برکت خیزی‌هایش اندک نخواهد بود.

کد خبر 277673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha