صادرات صنعت خودروسازی ترکیه در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری میلادی به ۱۹ میلیاردو ۷۹ میلیون دلار رسید که ۵۸ درصد این میزان را صادرات خودرو و ۴۲ درصد آن را صنایع جنبی خودرو ترکیه تشکیل می‌دهد.

صادرات

اين در حالي است كه تازه‌ترين گزارش گمرك ايران نشان مي‌دهد كه كل صادرات غيرنفتي ايران در 7‌ماه نخست امسال 8/11ميليارد دلار برآورد شده است؛ آماري قابل تامل كه نشان مي‌دهد صادرات خودروي تركيه از كل صادرات غيرنفتي ايران سبقت مي‌گيرد.
به گزارش ايرنا، انجمن صنايع خودروسازي و اتحاديه صادركنندگان خودروي تركيه اعلام كرد كه در ۱۰ماهه نخست سال‌جاري ميلادي معادل ۱۱ميليارد و يك‌ميليون‌و۳۹۱هزار دلار انواع خودرو صادر شده كه بخش عمده آن به كشورهاي اروپايي صادر شده است.
همچنين در اين مدت 6ميليارد و ۱۰۷ميليون و ۹۵۶هزار دلار از صادرات صنايع مادر خودروسازي تركيه را خودروي سواري تشكيل مي‌دهد كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۸درصد رشد دارد.

در اين دوره صادرات كاميون و كاميونت تركيه با ۱۰درصد افزايش به 3ميلياردو۴۴۶ميليون و ۵۵۹ هزار دلار رسيد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد صنعت خودروسازي تركيه در 4 استان اين كشور متمركز شده كه در راس آن شهر بورسا واقع در ۴۵۰كيلومتري غرب آنكارا قرار دارد. صنعت خودروسازي در تركيه به‌عنوان بخش پيشرو در صادرات تركيه به‌شمار مي‌رود و يكي از مهم‌ترين اقلام صادرات اين كشور را خودرو و توليدات صنايع جنبي خودروسازي تركيه تشكيل مي‌دهد.

  • صادرات 96ميليون دلاري خودرو

به گزارش همشهري، تازه‌ترين گزارش گمرك ايران نشان مي‌دهد كه در 7ماه نخست امسال صنعت خودروسازي ايران حدود 96ميليون دلار خودرو و كالاها و خدمات مرتبط با آن صادرات داشته است. اين ميزان صادرات صنعت خودرو حتي به نيم درصد كل صادرات صنعت خودروي كشور همسايه تركيه هم نمي‌رسد.

اخيرا معاون صادرات و امور بين‌الملل گروه صنعتي ايران‌خودرو اظهار كرد: آمار صادرات ايران خودرو از اول امسال تا اواخر مهر 1400دستگاه است و اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته تنها 600دستگاه صادرات داشتيم. وي عراق، ونزوئلا و آذربايجان را بازارهاي سنتي ايران خودرو ذكر كرد و گفت: بازار روسيه درشرف گشايش مجدد به روي محصولات ايران‌خودرو بوده و توليد در سايت سوريه از سال2015 آغاز مي‌شود.

کد خبر 277656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha