مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: دستگاه پیدا کردن وریدها یا ورید یاب برای آسان کردن تزریقات و رگ‌گیری آسان به کمک پرستاران آمد. نام این دستگاه "تکنولوژی نزدیک به مادون قرمز" است.

ورید یاب

حتما براي نمونه‌گيري يا آزمايش خون خود يا خانواده به آزمايشگاه‌ها رفته‌‌ايد. شايد تا انجام نمونه‌گيري كلي استرس هم تحمل كرده‌ايد؛ بخصوص اگر متوجه شويد فرد تزريقاتي يا نمونه‌گير يك تازه‌كار است... تزریق وریدی، کار ساده‌اي نیست. بخصوص اگر به دست يك تازه‌كار انجام شود يا اينكه شما فردي بد رگ باشيد و يا حتي در مورد كودكان اين كار سخت‌تر هم مي‌شود. شايد خاطره اين تزريق تا آخر عمر همراه فرد باقي بماند.

ولي به شما مژده مي‌دهيم كه به تازگي دستگاهي به بازار آمده است كه در پيدا كردن وريد به پرستاران كمك مي‌كند و كار به راحتي انجام مي‌شود.

نام اين دستگاه تكنولوژي نزديك به مادون قرمز (Near infrared technology)  است كه با نشانه گرفتن آن در منطقه تزريق به پيدا كردن وريد تزريقي به پرستار كمك مي‌كند.

از اين دستگاه و فن‌آوري اولين بار توسط صلیب سرخ استرالیا استفاده کرده است. وتحقيقات در اين زمينه نيز در مركز يعني محل خونگيري صلیب سرخ در سيدني بر روي 600 اهدا كننده خون آزمايش شده است. البته پیش از این هم از اين فناوري برای کارهایی مثل تعیین میزان اکسیژن خون استفاده شده است.

نحوه كار اين دستگاه اين گونه است كه ابتدا نوری با طیف نزدیک به پرتو مادون قرمز به منطقه مورد نظر تابانده می‌شود و بعد هموگلوبین خون موجود در رگ‌ها این پرتوها را جذب می‌کنند و در نهايت دستگاه هم بر اساس میزان جذب، مسير و جايگاه رگ‌ها را با نور مرئی در روي منطقه مورد نظر نشان مي‌دهد.

ورید یاب

دستگاه وريد ياب

ورید یاب

مادون قرمز براي يافتن نقشه رگ‌ها

محقق ارشد اين فناوري دکتر دن والر در اين زمينه مي‌گويد: کارکنان و پرسنل خون‌گيري به ویژه در مواردی که رگ يك فرد با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، اين فناوري را مفید ارزیابی کردند، چرا كه اين فناوري در کاهش اضطراب اهدا كنندگان موثر بوده و در نتیجه افزایش میزان اهدا کنندگان به دنبال خواهد داشت.
به اعتقاد دكتر والر اين تكنولوژي با ايجاد تغييراتي مي‌تواند در جراحي‌هاي بسته نيز مورد استفاده قرار گيرد.

ديگر مشكلي براي تزريق يا پيدا كردن وريد وجود ندارد. با اين فناوري پرستارها و پرسنل آزمایشگاه‌ها می‌توانند به صورت آشكارا، نقشه رگ‌ها را در سطح بدن ببینند. با اين دستگاه کار رگ‌گیری بسیار ساده‌تر از پیش می‌شود. از سوی دیگر تأثیر روانی استفاده از این وسیله بسیار مثبت خواهد بود و شايد هم میزان مراجعه اهداکنندگان خون به مراكز اهداي خون بیشتر از پیش شود.

  • برگرفته از: sciencealert
کد خبر 277574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha