تا پایان امسال حدود ۲۵۰هزار هکتار از زمین‌های آبی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود.

کشاورزی

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهادكشاورزي در نشست خبري روز گذشته خود با بيان اين مطلب، ازآمارهاي غلط ارائه شده مبني بر سهم 92درصدي بخش كشاورزي از منابع آبي انتقاد و اين سهم را 70 تا 75درصد قلمداد كرد.عبدالمهدي بخشنده افزايش بهره‌وري آب در بخش كشاورزي با اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت‌فشار را از برنامه‌هاي اين وزارتخانه دانست و اعلام كرد كه تاكنون در 110هزار هكتار از اراضي تجهيزات نوين آبياري نصب شده و طي 2 تا 3‌ماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد.

تاكنون بخشي از منابع مورد نياز اين طرح تأمين و ابلاغ شده و بخشي از آن طي چند‌ماه آينده تخصيص مي‌يابد. به گفته وي مجموع اراضي كشاورزي كشور 8.6 ميليون هكتار است كه 4ميليون‌و500 هزار هكتار از اراضي آبي قابليت اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار و كم فشار را دارد. همچنين طي 2دهه گذشته 1.3ميليون هكتار از اراضي به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار مجهز و پيش‌بيني مي‌شود با افزايش حدود 250هزار هكتار ديگر طي سال‌جاري اين ميزان به يك ميليون و 550هزار هكتار برسد.

بخشنده از دستور اخير رئيس‌جمهور براي ارائه طرح جامع فني و تجهيز اراضي كشاورزي به سيستم‌هاي نوين آبياري به دولت خبر داد و اعلام كرد: طي يك‌ماه گذشته اين طرح جامع براي 4ميليون‌و100 هزار هكتار تهيه و چند روز قبل به رئيس‌جمهور تقديم شد.
بخشنده تأكيد كرد؛ براساس برنامه زمانبندي شده، مي‌توانيم سالانه 400هزار هكتار از اراضي را به سيستم‌هاي نوين آبياري (آبياري تحت فشار و كم‌فشار) مجهز كنيم كه اجراي آن حداقل سالانه 30درصد صرفه‌جويي در مصرف آب را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 277510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha