همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی امروز (سه شنبه) در صدر هیاتی به منظور عقد قرارداد احداث نیروگاههای جدید اتمی عازم مسکو پایتخت روسیه شد.

به گزارش ایرنا، صالحی را در این سفر یک روزه «بهروز کمالوندی» معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی، محمد احمدیان معاون نیروگاهی و مدیر کل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

صالحی ضمن دیدار با سرگئی کرینکو همتای روسی خود و امضای اسناد همکاری، قرار است در نشستی خبری شرکت کند.

پیش از این، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه از سفر خود به مسکو خبر داده و گفته بود: برای عقد قرارداد احداث نیروگاه‌های جدید اتمی به مسکو سفر می کنم.

صالحی در جمع خبرنگاران گفته بود: برای عقد قراردادهای جدید به روسیه سفر خواهم کرد.

«بهروز کمالوندی» معاون سازمان انرژی اتمی نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا از امضای اسناد ساخت دو نیروگاه با مشارکت روسیه طی روزهای آینده خبر داده بود.

کمالوندی درباره وضعیت نهایی قرارداد ساخت نیروگاه اتمی با روسیه گفته بود: طی چند روز آینده توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه نهایی خواهد شد و به امضا دو طرف خواهد رسید.

«مهدی سنایی» سفیر کشورمان در روسیه در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک خود از سفر رییس سازمان انرژی اتمی در روز سه شنبه هفته جاری (بیستم آبان ماه) برای دیدار و گفت و گو با سرگئی کرینکو مدیر عامل سازمان دولتی انرژی اتمی روسیه به مسکو خبر داده بود.

سنایی گفته بود که در این سفر یک روزه اسنادی در زمینه گسترش همکاری های ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای صلح آمیز به امضا خواهد رسید.

 

به گفته سفیر ایران در مسکو، ایران و روسیه تجربه ساخت نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را دارند که به رغم تاخیری که در ساخت آن شد، هم اکنون با ظرفیت کامل به شبکه برق کشور وصل است و بخشی از نیازهای ایران را برطرف می‌کند.

ایران و روسیه بنا دارند همکاری‌های خود را در عرصه هسته‌ای و همچنین نیروگاه های حرارتی افزایش دهند.

به گفته سفیر کشورمان در روسیه، در بخش دوم نیز اخیرا مذاکراتی بین وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه صورت گرفته است.همکاری های ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز و در چارچوب قوانین بین المللی صورت می پذیرد.

کمالوندی شهریور ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا پیش بینی کرده بود که کلنگ احداث دو نیروگاه جدید اتمی امسال زده شود.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی که آن زمان به روسیه سفر کرده بود، درباره امضای توافقنامه با روسیه برای احداث نیروگاه جدید اتمی گفته بود: در حال نهایی کردن توافقاتی هستیم که جنبه های حقوقی، تجاری و فنی دارد. هریک از اینها بحث های مفصلی را دارد. توافقات می بایست کامل و نهایی شود و به همین دلیل، هم آقای اسپاسکی همتای روسی من اخیرا در ایران بود و در سفر من به مسکو و دیدار با ایشان نیز مذاکرات خوبی انجام شد.

کمالوندی افزود: با آقای کرینکو رئیس روس اتم نیز صحبت شد؛ و در ارتباط با احداث دو نیروگاه حداقل با قدرت یک هزار مگاوات مجهز به آب شیرین کن در جوار همین سایت نیروگاه اول بوشهر، نزدیک به تفاهمات قطعی هستیم.

وی اظهار داشت: ملاحظات تجاری تمام شده و ملاحظات فنی هم درحال تمام شدن است و یک یا دو نکته حقوقی وجود دارد که فکر می‌کنم ظرف هفته های آینده به نتیجه قطعی برسیم.

کمالوندی ادامه داد: پیش بینی ما این است که بتوانیم در طول همین سال میلادی، قرارداد مربوطه - پروتکل- و یادداشت تفاهم را در این زمینه و قراردادهای جنبی متعددی که دارد، امضا کنیم و کار کلنگ زنی دو نیروگاه را در طول امسال داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین هزینه ساخت این دو نیروگاه و تشابه یا اختلاف آنها با نیروگاه فعلی بوشهر گفت: به لحاظ قیمت، مذاکرات ما تقریبا تمام شده است. از نظر مشخصات فنی تقریبا مشابه همین نیروگاه فعلی بوشهر البته با جنبه‌های تکمیلی بیشتر و پیشرفته تر و مجهز به آب شیرین کن خواهد بود.

وی تصریح کرد: این امر کمک می‌کند که ما بتوانیم بخش مهمی از آب شرب و کشاورزی را در منطقه جنوب کشور، تامین کنیم. به نظرم، ظرف یک یا دو هفته آینده بتوانیم مذاکرات تجاری را نیز تمام کنیم.

کمالوندی درپاسخ به سوالی درباره زمان بری احداث این نیروگاه‌ها نیز گفت: ما بین پنج تا هفت سال را پیش بینی می‌کنیم و به طور کلی، این نوع نیروگاه ها در دنیا معدلی بین پنج سال تا هفت سال دارند. به طور معمول، کمتر از پنج سال طول نمی‌کشد.

کد خبر 277439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha