مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

عباس ثابتی راد: تونلی در امتداد دریاچه شـهدای‌خـلیج‌فـــارس. پنجمین تونل شهری پایتخت و مسیری سبز از دل جنگل‌های چیتگر.

تونل حکیم

تونل شهيد حكيم اين روزها به پيشرفت 90درصدي رسيده است و به وعده شهردار پايتخت مبني بر افتتاح اين پروژه در بهمن سال 93نزديك‌تر مي‌شود.آنگونه كه جانشين مجري طرح‌هاي تونلي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران اعلام كرده‌است تا چند روز آينده عمليات نصب جت فن‌هاي اين تونل نيز به پايان مي‌رسد.مهدي پورهاشمي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: تونل حكيم پنجمين تونل شهري شهر تهران است كه مراحل ساخت آن با سرعت و كيفيت بالايي در حال اجراست.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز چندي پيش با بيان اينكه پروژه ساخت تونل حكيم يكي از پروژه‌هاي مهم شهر تهران به‌حساب مي‌آيد گفته بود: اين پروژه در تابستان سال 92آغاز شد و عمليات حفاري آن با ثبت يك ركورد خوب ظرف 9‌ماه به اتمام رسيد. شهردار تهران در روزهاي پاياني سال گذشته نيز پس از بازديد از پروژه قول داده بود كه اين پروژه تا بهمن سال 93به بهره‌برداري برسد.

مازيار حسيني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز در مورد اين پروژه گفت: عمليات حفاري پروژه تونل حكيم براساس برنامه و شرايط معمول جهاني بايد تا مرداد سال 93به اتمام مي‌رسيد اما با حفظ ايمني و دقت اين عمليات ظرف 8‌ماه به پايان رسيد. به گفته وي تونل شهيد حكيم از نظر ايمني مطابق با استانداردهاي روز دنيا طراحي شده است و يكي از نكات مهم در طراحي اين تونل حفظ محيط‌زيست بوده است به‌طوري كه در طول حفاري 3كيلومتر يك درخت نيز جابه جا نشده و تمامي درختان قديمي و برگ سوزني حفظ شده‌اند. حسيني با بيان اينكه تمام دسترسي‌هاي بين تونل شمالي و جنوبي در فواصل 200متر ماشين‌رو است، گفت: از نظر ايمني و دسترسي به سد و حفظ محيط‌زيست 2تونل به‌عنوان مكمل هم در بحث‌هاي ايمني عمل خواهند كرد.

  • پايان پرونده يك بزرگراه

احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز ضمن مثبت ارزيابي كردن پروژه تونل شهيدحكيم گفت كه با اتصال اين پروژه به كاروانسراي سنگي پرونده پروژه تونل و بزرگراه شهيدحكيم بسته مي‌شود.وي با اشاره به رينگ بزرگراه‌هاي غربي شهر تهران افزود: بزرگراه‌هاي شهيد همت و رسالت ازجمله معابر شرياني مهم غرب پايتخت به‌حساب مي‌آيند كه انتهاي بزرگراه شهيد همت با احداث بزرگراه شهيد خرازي از بن‌بست خارج شد.

در مورد ادامه بزرگراه رسالت نيز قبلاً طرحي موجود بود كه طي آن امتداد اين مسير از ميان درياچه شهداي خليج‌فارس مي‌گذشت اما هزينه سنگين ساخت پل در اين محدوده باعث شد سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران اقدام به جايگزيني طرحي ديگر كند؛ در اين طرح مسير بزرگراه حكيم به سمت محور جنوب متمايل شده و با عبور از زير پارك جنگلي چيتگر، ضمن حفظ محيط‌زيست محلي، منظر درياچه نيز مخدوش نمي‌شود.همچنين پورهاشمي، جانشين مجري طرح‌هاي تونلي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران با اشاره به ورود 26دستگاه جت فن به درون كارگاه تونل گفت: هم‌اكنون عمليات نصب جت‌فن‌ها آغاز شده و ظرف چند روز آينده عمليات نصب به پايان مي‌رسد. وي اضافه كرد: تمامي سيستم‌هاي‌اي تي اس و هوشمند‌سازي‌ يا خريداري شده يا در حال عقد قرارداد و ورود به كشور است.

  • سرعت حفاري در تونل حكيم بيشتر از نيايش

پورهاشمي جانشين مجري طرح‌هاي تونلي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران گفت: ميانگين سرعت حفاري در تونل نيايش حدود 1.2متر در روز بود كه اين عدد در تونل حكيم به9.1متر در روز رسيده است. وي با اشاره به اتمام عمليات لاينينگ تونل حكيم گفت: عمليات لاينينگ و بتن‌ريزي تونل در اواخر اسفند سال گذشته آغاز شد و ظرف 8‌ماه در 9آبان امسال به پايان رسيد. پورهاشمي تصريح كرد: سرعت عمليات حفاري و لاينينگ در تونل حكيم 30درصد بيشتر از تونل نيايش بوده است كه اين امر ركورد خوبي براي تونل‌سازي‌ شهر تهران محسوب مي‌شود. وي با بيان اينكه تونل حكيم تونلي 2قلو با حدود 3016متر طول است، اظهار كرد:

اين تونل تونلي شرقي _غربي است كه در هر 200متر يك دسترسي اضطراري ساخته شده است.پورهاشمي با اشاره به محدوده قرار‌گيري تونل حكيم گفت: تونل شهيد حكيم كه در امتداد بزرگراه رسالت و در محدوده عبور از بوستان جنگلي چيتگر قرار دارد بدون احتساب رمپ‌هاي ورودي و خروجي، معبري 2049متري است كه 1023متر از اين رقم مربوط به تونل شمالي و 1026متر آن مربوط به تونل جنوبي است. طول اين پروژه با احتساب تونل‌هاي ارتباطي و رمپ‌هاي ورودي و خروجي به 3016متر مي‌رسد.

کد خبر 277385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha