دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

ماه دوم فصل پاییز نشانه‌های پررنگ‌تری از زمستان را به نمایش گذاشته است تا روند معکوس میان میزان مصرف گاز و دمای هوا با سرعت بیشتری پیش برود.

گاز

ركورد مصرف روزانه گاز در آبان‌ماه شكسته شد تا زنگ خطر براي روزهاي سرد زمستان به صدا درآيد. هنوز سرماي زير صفر ماه‌هاي دي و بهمن از راه نرسيده است كه ذخاير زمستاني گاز طبيعي به آسمان دود شده است. بهره‌برداري از برخي فازهاي پارس‌جنوبي در سال‌جاري آغاز شده اما رشد مصرف گاز فراتر از پيش‌بيني‌ها پيش رفته است تا تنها راه جلوگيري از قطع يا افت فشار گاز صرفه‌جويي باشد. بخاري‌ها و شوفاژ‌ها در حالي با شدت در مدار مصرف قرار گرفته كه هنوز حدود 4‌ماه از ماه‌هاي سرد سال باقي مانده است.

طبق گزارش رسمي شركت گاز ايران، مصرف اين فرآورده ركوردي جديد را بر‌جاي گذاشته است؛ هرچند مسئولان وزارت نفت قول عدم‌قطع گاز در سال‌جاري را داده‌اند اما صنايع و نيروگاه‌ها نگرانند تا با اين ميزان مصرف گاز در بخش خانگي، كار به قطع يا افت فشار گاز براي آنها برسد.حجم مصرف گاز كشور در روز دوم هفته جاري با افزايش ١٠٠ ميليون مترمكعبي نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به ٥٢٠ ميليون مترمكعب در روز رسيد. سال گذشته مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري ركورد 420ميليون مترمكعب در يك شبانه‌روز را به ثبت رسانده بود اما در سال‌جاري، پيش از فرارسيدن فصل زمستان اين ركورد به اندازه قابل توجهي ارتقا يافته است.

در ٢٤ ساعت منتهي به روز دوشنبه، ٣٦٢ ميليون مترمكعب گاز به بخش خانگي، بيش از ٨٦ ميليون مترمكعب گاز به صنايع عمده و بيش از ٧٠ ميليون مترمكعب نيز به نيروگاه‌هاي كشور تحويل شده است. در مهر‌ماه سال‌جاري متوسط مصرف گازمشتركان خانگي حدود ۱۲۰ميليون مترمكعب در روز بوده است. در سال‌جاري تعداد مصرف‌كنندگان گاز در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰درصد افزايش يافته است اما ميزان مصرف افزايش 24درصدي را نشان مي‌دهد.

گفته مي‌شود دماي هواي آبان‌ماه امسال مشابه دماي دي‌ماه سال گذشته بوده و براساس پيش‌بيني‌هاي هواشناسي، دماي هوا تا چند روز آينده در استان‌هاي شمال، شمال غرب و غرب كشور به زير صفر مي‌رسد. افزايش مصرف گاز طي روزهاي اخير در حالي صورت گرفته كه شركت گاز پيش‌تر از مشتركان درخواست كرده بود كه در مصرف گاز صرفه جويي كنند. اين شركت همچنين اعلام كرده كه پوشيدن لباس مناسب و گرم در منزل، استفاده از سيستم‌هاي كنترل هوشمند، اصلاح و بهينه‌سازي‌ موتورخانه‌ها، استفاده از پرده‌هاي ضخيم و بسته نگاه داشتن اتاق‌هايي كه از آن استفاده نمي‌شود ازجمله اقداماتي است كه باعث كاهش مصرف گاز در منازل مي‌شود.

همچنين بنا به اعلام شركت ملي گاز مشتركان بايد بخاري‌هاي گازسوز را در حجم و براساس فضاي مورد نياز تهيه و استفاده كنند تا امكان كنترل دماي محيط براساس حجم بخاري فراهم شود.براساس بخشنامه معاون اول رئيس‌جمهور شركت‌هاي دولتي مكلف شده‌اند تا دماي ادارات را در شرايط ١٨ تا ٢١ درجه (دماي رفاه) نگاه دارند و در اين راستا سيستم‌هاي گرمايشي ادارات يك ساعت پيش از آغاز كار روشن مي‌شود و در روزهاي تعطيل نيز به‌صورت كامل خاموش است. از سوي ديگر مسئولان وزارت نفت مهر‌ماه سال‌جاري مصوبه‌اي را ابلاغ كردند كه درصورت قطع گاز واحدهاي پتروشيمي، شركت ملي گاز ايران بايد غرامت قطع گاز را به صنايع و واحدهاي پتروشيمي كشور پرداخت كند.

کد خبر 277376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha