دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: لبنان به تبع بحران جاری در سوریه،‌ در هفته های گذشته صحنه درگیری های شدید میان ارتش و گروه های تروریستی از جمله جبهه النصره و داعش بوده است.

قاسم قصیر

دراين باره با قاسم قصير، فعال در پژوهشكده انديشه اسلامي معاصر لبنان گفت وگو كرده‌ايم.

  • چرا لبنان هدف حمله داعش و جبهه النصره قرار گرفته است؟

لبنان مجاور سوريه است و گروه‌هاي تروريستي نظير داعش و جبهه النصره در سوريه حضور دارند و در حال جنگ با دولت سوريه و حزب‌الله هستند. آنان همچنين به‌دنبال آن هستند تا اين جنگ و نزاع را از سوريه به لبنان منتقل كنند تا بر حزب‌الله و ارتش لبنان فشار وارد آورند. كما اينكه آنان به‌دنبال تبديل لبنان به مركز حمايتي چه براي انتقال سلاح يا انتقال امكانات و چه براي ورود و نفوذ افراد مسلح به داخل سوريه هستند. همچنين داعش طرح و برنامه‌اي دارد و به‌دنبال آن است تا از طريق لبنان و سوريه به عراق برسد و اين سه كشور را به هم پيوند زند تا از اين طريق نوعي دسترسي ميان عراق و بندر طرابلس و عكار در لبنان ايجاد شود. هدف نهايي داعش از اين اقدام، ايجاد روزنه‌اي دريايي براي كامل كردن حاكميتش است.

  • واكنش افكارعمومي لبنان به اين حملات چيست؟

مي‌توان گفت كه 80درصد افكارعمومي لبنان مخالف داعش و جبهه النصره هستند. اما مجموعه‌هاي اندكي هم هستند كه با داعش و جبهه النصره ابراز همدلي مي‌كنند، حال يا به‌علت اوضاع جاري در سوريه يا به‌علت برخي مسائل كه اهل سنت در معرض آن قرار مي‌گيرند نظير ماجراي زندان روميه يا اقدامات سرويس‌هاي اطلاعاتي ارتش لبنان. شخصيت‌هاي ديني يا گروه‌هايي هستند كه با داعش ابراز همراهي مي‌كنند اما اينها از 20 تا 25درصد افكارعمومي لبنان فراتر نمي‌روند.

  • ارتش لبنان تا چه اندازه در برابر اين حملات آمادگي و قدرت دارد؟

تاكنون ارتش لبنان توانسته است بخش اعظم مين‌هاي كارگذاشته‌شده يا تلاش‌ها براي انجام عمليات‌هاي انتحاري داعش و جبهه النصره را مهار سازد چه در عرسال يا صيدا و چه در طرابلس. ارتش هرچند مورد حمايت بخش اعظم احزاب سياسي است اما نيازمند كمك‌هاي لجستيك و امكانات به‌ويژه سلاح و مهمات است. اما به‌نظر مي‌رسد با وجود شهيد شدن شماري از نظاميان، ارتش توانسته است پيروزي‌هاي مهمي دربرابر اين گروه‌ها به‌دست آورد.

  • گزارش‌هايي وجود دارد درباره آماده شدن نيروهاي مردمي براي دفاع در مقابل حملات داعش و جبهه النصره، وضعيت چگونه است؟

درست است. اخيرا خبرها و اطلاعاتي منتشر شده كه در برخي از مناطق در بقاع، جبل لبنان و يا شمال، نيروهاي مردمي اقدام به آموزش استفاده از سلاح يا به‌دست آوردن سلاح كرده‌اند كه اين اقدام در راستاي نگراني از امكان حملات داعش و جبهه النصره قرار مي‌گيرد.

  • در بعد سياسي، آخرين وضعيت و آرايش سياسي در ارتباط با انتخاب رئيس‌جمهور لبنان الان چگونه است؟

همچنان شكافي ميان 2گروه 14مارس و 8مارس درباره انتخاب رئيس‌جمهور وجود دارد و هيچ توافقي درباره انتخاب رئيس‌جمهور حاصل نشده است. با وجود اين، تحركات و تلاش‌هاي سياسي از جانب رهبران احزاب ازجمله ميشل عون، وليد جنبلاط، ‌سعد حريري، نبيه‌بري و حزب‌الله در حال انجام است اما توافقي علني دراين باره حاصل نشده است.

  • به‌نظر شما تا چه اندازه اين خلأ سياسي و نبود رئيس‌جمهور مي‌تواند بر صحنه امنيتي لبنان تأثيرگذار باشد؟

انتخاب رئيس‌جمهور براي لبنان بازخوردهاي مثبت سياسي و مردمي خواهد داشت و مي‌تواند در كاهش درگيري‌ها اثرگذار باشد. اما با وجود انتخاب نشدن رئيس‌جمهور، ارتش لبنان كارش را در دفاع از كشور و در مقابله با داعش ادامه مي‌دهد و دولت آن را تأييد و حمايت مي‌كند و همگي در يك مسير و به‌صورتي يكپارچه در مقابله با گروه‌هاي تروريستي فعاليت و حركت مي‌كنند.

کد خبر 277374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha