همشهری آنلاین: برپایی ۴ نمایشگاه عکس، مجسمه و نقاشی در گالری‌های تهران از جمله اخبار هنرهای تجسمی روزهای اخیر هستند.

نمایشگاه پرنده های من

به گزارش مهر؛ خانه هنرمندان ایران از روز جمعه 16 آبان‌ماه پذیرای 2 نمایشگاه عکس و یک نمایشگاه از آثار حجمی شده است.

  • برپایی نمایشگاه عکسی به نفع کودکان سرطانی

نمایشگاه عکس‌های هادی نوید با عنوان «پرنده‌های من» به نفع کودکان مبتلا به سرطان، در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

هادی نوید متولد سال 1334 و فارغ التحصیل معماری است که در این نمایشگاه عکس‌هایش با موضوع پرنده را که در نقاط مختلفی از دنیا گرفته به نمایش گذاشته است.

این عکاس با اشاره به آثارش در این نمایشگاه یادآور شد: قرار بود در نمایشگاهم در خانه هنرمندان ایران، مجموعه آثاری را با عنوان «پرسه در پاریس» به نمایش بگذارم که به دلایلی جا به جا شد و مجموعه «پرنده های من» جایگزین آن شد. این مجموعه عکس را به موسسه محک تقدیم کرده ام و تمامی عواید حاصل از فروش این آثار به کودکان مبتلا به سرطان این موسسه تعلق خواهد داشت.

او با بیان این که در این نمایشگاه 30 قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی ارائه شده‌ است، ادامه داد: سال‌ها است که سوژه پرنده را دنبال می‌کنم و عکس‌های این نمایشگاه نیز در کشورهای مختلفی چون فرانسه، آلمان، مالزی، روسیه، آمریکا و ایران گرفته شده است که امیدوارم که یک روز در قالب یک کتاب منتشر شود.

نمایشگاه «پرنده های من» تا 21 آبان در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

  • سردیس‌های سرکش به نمایش درآمدند

سردیس های سرکش

نمایشگاه مجسمه‌های پویا جمالی با عنوان «سردیس های سرکش» جمعه 16 آبان‌ماه در نگارخانه پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

پویا جمالی در افتتاح این نمایشگاه به رابطه نقاشی و مجسمه سازی و تاثیر این دو برهم در آثار خود اشاره کرد و گفت: از نظر من نقاشی، عکاسی و مجسمه در واقع فقط مدیوم هستند و این بیان هنری است که انتخاب می‌کند با چه مدیومی کار کند.

جمالی با اشاره به آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیان کرد: حدود 100 اثر در این نمایشگاه ارائه شده‌اند که حدود 60 اثر مجسمه‌های اصطلاحاً روی میزی و حدود 40 اثر نیز دیواری است. مجسمه‌ها در این نمایشگاه با گل ساخته و پخته شده‌ که  ر واقع ترکیب مواد (‌Mix Media) محسوب می شوند که با پتینه‌های مختلف پوشیده شده‌اند به صورتی که حس برنز، حس مس و چوب را القا می‌کنند.

وی افزود: این مجسمه‌ها با سنگ، فلز، صفحه‌های فلزی، پایه‌های چوبی و زمینه‌های آینه کاری شده ترکیب شده‌اند و بعضی با نخ پوشیده شده‌اند. این آثار مفهومی و به نوعی روایتگر و اکسپرسیو هستند.

قیمت آثار ارائه شده در این نمایشگاه از 150هزار تومان تا 1 میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته شده است. این نمایشگاه تا 20 آبان در نگارخانه پاییز خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود.

  • جایی در تاریکی لحظه‌های ناب ثبت می‌شود

نمایشگاه عکس‌های پریناز آل آقا با عنوان «لحظه‌های ناب تاریکی» جمعه 16 آبان در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

«لحظه‌های ناب تاریکی» حاصل همنشینی هنر عکاسی و تئاتر است. ثبت لحظاتی ناب در صحنه‌های تاریک تئاتر که شاید دیگر هرگز آن گونه که در زمانه خویش دیده شده‌اند تکرار نشود.

پریناز آل آقا در حاشیه افتتاح نمایشگاه «لحظه‌های ناب تاریکی» درباره عکس‌های ارائه شده در نمایشگاه گفت: این نمایشگاه شامل عکس‌های تئاتری است که در طی 3سال اخیر عکاسی شده‌اند. در این مدت حدود 150 نمایش را عکاسی و از بین آنها تعدادی جهت نمایشگاه انتخاب کردم زیرا مسلما در یک نمایشگاه انفرادی بیش از این، ظرفیت انتخاب وجود نداشت.

وی در توضیح چگونگی روایتگر بودن آثار این نمایشگاه بیان کرد: عکس‌های این نمایشگاه سیاه و سفید و تعدادی سیاه و قرمز هستند. ابعاد عکس‌ها نیز بر اساس نوع فیگوراتیو هر اثر متفاوت است. روایت داستانی در این نمایشگاه بدین گونه است که قطعات سیاه و سفید نشان از طلب، خواستن و خواهش و قطعات قرمز (به سبب ماهیت این رنگ) نشان از اعتراض ، هجوم و خشونت دارد. سعی کردم در این نمایشگاه زندگی جریان داشته باشد و با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش به نمایش گذاشته شود.

لحظه های ناب تاریکی

پریناز آل آقا در پایان توضیحاتش با اشاره به تخصیص بخشی از عواید فروش آثار این نمایشگاه برای کمک هزینه درمان هنرمندان مبتلا به سرطان، افزود: سعی بر آن بوده که این سیاه و سپیدی‌ها پاسداشتی باشد برای هنر هنرمندانی که زیر نور پروژکتورهای رنگارنگ سالن‌های دورافتاده و ناشناخته، هنر خود را عرضه کردند، تا بدانند هستند، دیده می‌شوند و تا همیشه ثبت خواهند شد. دوستانی که دورانی با انرژی کامل بر روی صحنه‌های تئاتر می‌درخشیدند اکنون بر روی تخت بیمارستان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و این سهم کوچک و ناچیزی برای من در ادای دین به آنها و هنر جاویدان‌شان است.

این نمایشگاه، تا 22 آبان در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران دائر خواهد بود.

  • انسان هایی در ابعاد واقعی روی دیوار می روند

نقاشى ١٢ انسان در ابعاد واقعى، ره آورد تازه سلمان خوشرو  نقاش جوان است كه از عصر جمعه ٢٣ آبان به روى ديوار نگارخانه طراحان آزاد مى رود.

«پروتگونيست» عنوان دومين نمايشگاه انفرادى سلمان خوشرو محسوب مى شود و در آن ١٢ تابلو از انسان هاى معمولى ارائه مى شود كه با مخاطبان خود حرف هاى بسيار براى گفتن دارند.

سال گذشته فيگورهاى او كه باز هم آدم هاى معمولى را تصوير كرده بودند با تكنيك كاردك و رنگ هاى غليظ با استقبال بسيار روبرو شد و همگى به فروش رسيد ، اما اينك سلمان خوشرو فيگورهايش را به صورت رئال و در ابعاد واقعى به تصوير كشيده تا انسان امروزى را از زاويه اى ديكر روايت كند.  

سلمان خوشرو در سال ۱۳۶۲ در تهران متولد شد. او نقاشی را خودآموز یاد گرفته‌ و پس از سه نمايشگاه عكس ، نخستين نمایشگاه نقاشی را سال گذشته در همين گالرى طراحان آزاد بر پا كرد. اين نقاش جوان روند تجربی‌ را پیگیری می‌کند چنان که در نمایشگاه قبل، ابعاد چهره را بزرگ نقش مى بست و بر رفتار نقاشانه روی سطح بوم تاكيد داشت اما در این نمایشگاه فیگور ایستاده را با پرداخت ظریفتری ارائه داده و بیشتر درگیر درون بوم است.

اين هنرمند در يادداشتى در كاتالوگ نمايشگاه با تعريف «پروتگونیست» به  روايت نقش اول مى نويسد: «ما همواره در پی‌ این هستیم که در داستان زندگیمان نقش اصلی‌ را ایفا کنیم، ولی‌ معمولا زندگی‌ داستان تلخی‌ را تحمیل می‌کند و ما از واقعیت به تخیل عقب نشینی می‌کنیم تا  در آنجا شخصیت اصلی‌ رویاهایمان باشیم. این روایت های درونی‌ هویت ما را شکل می دهند و از طریق ظواهر ما هم قابل برداشت هستند...»

نمايشگاه آثار سلمان خوشرو  عصر جمعه ٢٣ آبان افتتاح مى شود و تا چهارم آذر ماه هر روز از ساعت ١٦ تا ٢٠ در نگارخانه طراحان آزاد واقع در مـیدان فاطـمی، مـیـدان گل‌ها، مــیدان سلمــاس، پـلاک ۵ دایر خواهد بود.

کد خبر 277168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha