شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

اصغر اصغری: ماه‌های سرد سال که از راه می‌رسد نخستین تغییر‌ها در نوع پوشش مردم دیده می‌شود.

بخاری

كم‌كم همه سراغ لباس‌هايي مي‌روند كه بتواند بدنشان را در برابر هجوم سرما درامان بدارد. تغييرات اما به همين جا خلاصه نمي‌شود. حالا وقت آن است كه سراغ نصب بخاري در خانه و محل كارتان برويد اما نصب صحيح اين وسيله گرمازا استانداردهاي خاص خودش را دارد كه رعايت آنها باعث بهره‌مندي از گرماي لذتبخش و مطبوع خواهد شد اما توجه نكردن به آنها خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به همراه خواهد داشت. در اين گزارش همراه محمود غديري، معاون پيشگيري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران شده‌ايم تا مراحل مختلف نصب صحيح بخاري را با هم مرور كنيم و يك زمستان تابستاني، گرم و ايمن داشته باشيم.

نكات ايمني بخاري
همه‌‌چيز استاندارد باشد

اگر براي امسال قصد داريد بخاري جديد بخريد توجه داشته باشيد كه حتما سراغ كالاهاي استاندارد و توليدات شركت‌هاي معتبر برويد. همچنين نوعي بخاري را انتخاب كنيد كه متناسب با منطقه آب و هوايي شما و همينطور فضاي خانه‌تان باشد. خيلي‌ها هم هستند كه سراغ بخاري قديمي‌شان مي‌روند تا فصل سرد سال را با آن سپري كنند. براي راه‌اندازي و نصب بخاري رعايت اين نكات را فراموش نكنيد.
وضعيت ظاهري بخاري را بررسي كنيد. اگر دچار عيب ظاهريو يا مشكلي در بخش‌هاي مختلف شده است، حتما آن را به كمك يك متخصص برطرف كنيد.
استفاده از بخاري‌هايي كه شيشه جلويي آنها شكسته باعث افزايش خطر آتش‌سوزي و يا ورود گاز سمي مونواكسيدكربن به محيط مي‌شود. پس حتما براي اين نوع بخاري‌ها شيشه نو تعبيه كنيد.
هيچ‌گاه از بخاري‌هاي قديمي كه مجهز به ترموكوپل نيستند استفاده نكنيد؛ چراكه همين قطعه كوچك مي‌تواند جان شما را هنگامي كه شعله قطع شده باشد نجات دهد.
گاهي لازم است براي نصب بخاري در محل مورد نظر، دكور خانه‌تان را اندكي تغيير دهيد چرا كه بهتر است به فاصله يك متر، وسيله‌اي نزديك بخاري قرار ندهيد تا احتمال بروز آتش‌سوزي به حداقل برسد.
برخي از شهروندان براي گرم كردن محيط خانه و يا محل كارشان از بخاري‌هايي كه اصطلاحا بدون دودكش هستند استفاده مي‌كنند. اين بخاري‌ها به‌دليل سوخت كاملشان، گاز مونواكسيدكربن كمتري توليد مي‌كنند اما خطر آنها هيچ‌گاه به صفر نمي‌رسد، به همين دليل هرگز نبايد از بخاري‌هاي بدون دودكش در محل‌هايي كه در آن استراحت مي‌كنيد بهره ببريد. اين كار ممكن است به قيمت جانتان تمام شود. استفاده از اين نوع بخاري‌ها در محيط كار يا مكان‌هايي كه داراي جريان ورودي و خروجي هوا هستند اشكالي ندارد.

نكات ايمني شلنگ گاز بخاري
شكل ظاهري مهم است

شلنگ گاز يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اصلي راه‌اندازي و نصب مجدد بخاري براي ورود به فصل سرد سال است. توجه به نكات ايمني اين قطعه مي‌تواند شما را از بروز خطراتي همچون آتش‌سوزي برهاند.
هنگامي كه مي‌خواهيد براي بخاري‌تان شلنگ بخريد، حتما سراغ نمونه‌هاي ويژه گازسوز آن برويد. شلنگ‌هاي معمولي و شلنگ‌هاي آب از مواد نفتي تهيه مي‌شوند و در مجاورت با جريان گاز به‌تدريج كيفيت خود را از دست مي‌دهند. از طرف ديگر، شلنگ‌هاي معمولي در برابر ضربه‌هاي فيزيكي و تغييرات دمايي به راحتي آسيب ديده و يا پوسيده مي‌شود اما مسير داخلي شلنگ‌هاي ويژه گاز با مواد خاص مقاوم‌سازي مي‌شود. همچنين كيفيت آنها به‌گونه‌اي طراحي شده تا در برابر برش و ضربه‌هاي احتمالي مقاومت لازم را داشته باشند. پس استفاده از شلنگ ويژه گاز را براي نصب هر وسيله گازسوز، به‌ويژه بخاري فراموش نكنيد.
نكته مهم بعدي، اندازه و يا طول شلنگ است. شلنگ بخاري مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و ملي نبايد بيشتر از يك ونيم متر طول داشته باشد.
تا آنجا كه ممكن است براي گرفتن گاز و نصب شلنگ از يك خروجي جداگانه گاز بهره ببريد. استفاده از خروجي‌هاي چندسر مي‌تواند مشكلاتي را براي سيستم گازرساني به‌وجود آورد.
پس از نصب كامل شلنگ، بهتر است آن را در جايي به‌صورت ثابت قرار دهيد تا در مقابل ضربه‌هاي احتمالي و يا بريدگي در امان باشد.
امتحان كردن محل خروجي گاز و ورودي شلنگ به بخاري با كف هم جزو ضرورت‌هاي نصب صحيح بخاري است. اين عمل باعث مي‌شود تا درباره عدم‌نشت گاز از ۲ سر شلنگ اطمينان حاصل كنيد.
بهتر است هر هفته يك‌بار وضعيت شلنگ را بررسي كنيد تا درصورت بروز مشكل به سرعت آن را رفع كنيد.

نكات ايمني لوله بخاري
بيشتر مراقب باشيد

رعايت اصول ايمني مربوط به لوله بخاري و مسير خروج گاز سمي مونواكسيدكربن شايد مهم‌ترين بخش راه‌اندازي دوباره بخاري خانه و يا محل كار شما باشد، چرا كه درصورت غفلت در نصب صحيح لوله‌ها لطمات جبران ناپذيري براي شما به‌وجود خواهد آمد.
نكته اول اينكه يادتان باشد، ورودي محل دودكش ديوار بايد از خروجي تنوره بخاري بالا‌تر باشد. در اين وضعيت گازهاي سمي راحت‌تر از بخاري به سمت بالا هدايت و از خانه‌تان خارج مي‌شود. اگر لوله به سمت پايين شيب منفي داشته باشد، احتمال بازگشت بخشي از همين گاز‌ها به محيط افزايش مي‌يابد. در چنين شرايطي بهتر است بخاري را تعويض يا محل خروجي ديوار را اصلاح كنيد. اگر ورودي و خروجي لوله‌هاي بخاري و لوله ديوار مساوي هم باشد مشكل تا حدي كم مي‌شود.
براي نصب لوله به بخاري و سپس به خروجي ديوار به شيوه صحيح قرار دادن اتصالات قطعه‌هاي لوله توجه داشته باشيد. در اين روش بايد اتصالات بعدي نسبت به اتصالات قبلي قطرشان بيشتر باشد. رعايت اين موضوع باعث عدم‌خروج گازهاي سمي و يا ايجاد درز در لوله خواهد شد. لق بودن و يا عدم‌استحكام كافي لوله بخاري در جاي خود مي‌تواند خطرهاي زيادي به همراه داشته باشد.
استاندارد طول لوله يك متر تعريف شده است. استفاده از لوله‌هايي كه طول بيشتري دارند ضريب خطرپذيري را افزايش خواهد داد.
به هيچ عنوان براي خروج گازهاي سمي بخاري از لوله‌هايي كه اصطلاحا به آكاردئوني و يا انعطاف پذير معروف شده‌اند استفاده نكنيد. اين لوله‌ها به مرور دچار افتادگي مي‌شوند و شيب منفي ايجاد مي‌كنند، ضمن اينكه به‌دليل نازك بودن بدنه‌شان احتمال آسيب‌پذيري هم افزايش مي‌يابد. بهترين جنس لوله بخاري‌‌ همان لوله‌هاي گالوانيزه است كه استحكام كافي در برابر ضربه‌هاي احتمالي خواهند داشت.
يكي از مواردي كه باعث ايجاد مسموميت و بروز مشكلات اينچنيني مي‌شود انتقال لوله بخاري از يك اتاق به اتاق ديگر يا به حمام است. در اين روش خطرناك، خود بخاري در جايي ديگر قرار دارد اما خروجي اصلي لوله بخاري به سمت هواي باز از داخل يك اتاق ديگر مي‌گذرد. بار‌ها اتفاق افتاده كه عبور دادن لوله بخاري از مكان‌هاي ديگر و به‌صورت غيرمستقيم باعث شكل‌گيري حوادث و لطمات جبران ناپذيري شده است.
يكي ديگر از مسائل مربوط به لوله بخاري اين است كه‌گاه مشاهده مي‌شود، خروجي لوله داخل ديوار به جاي اينكه مسير مستقيم رو به بالا را طي كند، در بخش‌هايي از ديوار دچار شكستگي و يا شيب مي‌شود. اين اتفاق معمولا درباره خانه‌هاي زيرزميني و يا طبقات همكف رخ مي‌دهد. براي خروج گازهاي سمي بخاري‌هايي كه در چنين موقعيت‌هايي قرار دارند بهتر است از خروجي داخلي ديوار استفاده نشود و لوله مستقيم به هواي باز ديگري منتقل شود.
وقتي لوله بخاري به پشت بام رسيد، بايد چند مورد درخصوص رعايت استانداردهاي لازم مورد توجه قرار بگيرد؛ نخست اينكه لوله بخاري حدود يك متر از سطح كف پشت بام بالا بيايد؛ چرا كه در چنين شرايطي احتمال سقوط اشيا، آشغال‌ها و يا پرنده‌ها به داخل لوله بخاري و مسدود شدن آن به حداقل مي‌رسد.
استفاده از كلاهك لوله بخاري كه شكل اچ (H) دارد هم كاملا ضروري است. اين نوع كلاهك لوله بخاري‌ها موجب عدم‌تأثيرگذاري وزش باد و يا بارش باران و برف مي‌شود و ضمن ممانعت از ورود جسم خارجي به داخل لوله، به خوبي باعث خروج گاز مونواكسيد كربن خواهد شد.

۱۲۵ راهنماي شماست

براي اطمينان از نصب صحيح بخاري و يا جلوگيري از بروز مشكلات احتمالي مي‌توانيد با كار‌شناسان سازمان آتش‌نشاني تماس بگيريد و از راهنمايي‌هاي آنها بهره‌مند شويد. اما يكي از مهم‌ترين توصيه‌هاي ما اين است كه در خانه‌تان حسگرهاي مخصوص مونواكسيدكربن نصب كنيد. اين حسگر‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه هنگام نشت اين گاز خطرناك به شما هشدار خواهند داد. حسگرهاي استاندارد قيمت زيادي ندارند و مي‌توانند جان شما را در مقابل قاتل خاموش يا‌‌ همان گاز مونواكسيد كربن محافظت كنند.

چطور امتحان كنيم؟

براي اينكه مطمئن شويد لوله بخاري را به شكلي صحيح نصب كرده‌ايد و سيستم خروج گازهاي سمي به خوبي كار مي‌كند ۲ راه را به خوبي بيازماييد؛ نخست اينكه هنگام روشن شدن بخاري به نحوه سوختن شعله‌ها و رنگ آنها توجه كنيد. شعله‌هاي آبي و بدون تكان‌هاي شديد نشان از جريان سالم ورودي اكسيژن و خروج مونواكسيد‌كربن دارد و شعله‌هاي زرد رنگ مي‌تواند هشداري براي عدم‌خروج اين نوع گاز‌ها باشد. نكته ديگر اينكه بايد تمام طول لوله بخاري، از محل خروجي كوره بخاري تا خروجي آن در پشت بام گرم و داغ باشد. لوله بخاري سرد نشان از آن دارد كه گازهاي سمي گرم از مسير لوله خارج نمي‌شوند و از جايي ديگر سر درمي‌آورند. اگر با چنين مسئله‌اي مواجه شديد تمام بخش‌ها را دوباره بررسي كنيد يا براي رفع مشكل با شماره ۱۲۵ تماس بگيريد.

کد خبر 277089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha