مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی انتقاد و تأکید کرد که با اجرای چنین طرحی،کیفیت بخشی مدارس محقق نخواهد شد.


ابراهيم سحرخيز در واكنش به اظهارات مسئولان آموزش و پرورش مبني بر افزايش كيفيت مدارس دولتي با واگذاري آنها به بخش خصوصي گفت: كيفيت بخشي در آموزش و پرورش معلم محور و حاصل به كارگيري نيروهاي توانمند و با صلاحيت است. اگر صلاحيت‌هاي حرفه‌اي را ارتقا داديم و معلم انگيزه داشت و از طرفي امكانات را هم افزايش داديم، در كنار آن با مشاركت اوليا مي‌توان كيفيت را به ارمغان ‌آورد. بحث كنوني مربوط به تمام كشور است و در گزارش‌ها مشاهده مي‌كنيم معلمي كه در مدارس واگذار شده حضور دارد مي‌گويد تجربه ندارم. وي با بيان اينكه در برخي استان‌ها به معلمان اين مدارس حقوق ناچيزي داده مي‌شود، افزود: در خراسان شمالي و گلستان به اين معلمان 250هزار تومان حقوق مي‌دهند و از طرفي هم امنيت شغلي ندارند؛ با اين وضعيت چطور مي‌شود كيفيت بخشي انجام داد، زيرا آموزش تدريس كتاب‌هاي جديد را نديده‌اند و اگر دوره نبينند كلاس‌‍‌ها هم كيفيت ندارد. در استان البرز با وجود اينكه مهر شروع شده، هنوز كلاس‌هاي آموزشي تمام نشده است.

با يك سي دي كه به معلم داده مي‌شود و مي‌گويند در منزل اين سي‌دي را مطالعه كن و سر كلاس برو كه نمي‌شود كيفيت بخشي انجام داد. سحرخيز با طرح پرسشي مبني بر اينكه چرا مدارس غيردولتي فقط در چند منطقه شمالي تهران رونق دارد و در استان‌هاي ديگر مدارس غيردولتي پا نمي‌گيرد، گفت: در برخي مدارس غيردولتي مدرك جعلي، فروش نمره و فروش كارنامه اتفاق افتاده است. اكنون وضعيت نسبت به قبل بهتر شده است زيرا در گذشته كه سيستم ترمي واحدي وجود داشت فردي چند واحد درسي را مي‌گرفت و راحت نمره قبولي مي‌گرفت. گفته مي‌شود در مدارس دولتي واگذار شده از معلمان بازنشسته استفاده شده است. البته يك دسته معلمان بازنشسته علاقه‌مند هستند و مي‌خواهند كار كنند كه كار آنها كيفي است، اما يك دسته ديگر از روي ناعلاجي است كه مي‌خواهند تدريس كنند و كار‌شان كيفي نيست.

وي با اشاره به مكان اجراي واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي گفت: در تهران، گلستان و برخي استان‌ها اين طرح در روستاها و حاشيه شهرها اجرا شده كه نيروي قوي و كارآمد به آنجاها نخواهد رفت. براي شغل خطير تعليم و تربيت كه معلم بايد صلاحيت داشته باشد چرا در آخر شهريور‌ماه كه هنگام ورود به مهر است به هر دري بزنيم و نيرو بياوريم؟

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش راه‌حل برون رفت از اين مشكلات را چنين توضيح داد: هر سال 30هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند كه راحت مي‌توانستند در اين دو سال 60هزار نيرو جذب كنند زيرا به آموزش و پرورش حاكميتي نگاه مي‌شود. قبل از آغاز سال تحصيلي عنوان شده بود كه درمقطع ابتدايي 43هزار نيرو كمبود وجود دارد كه يكسري از آنها را با اضافه كار، استفاده از معلمان مقطع راهنمايي و از طريق واگذاري مدارس دولتي قريب به 8هزار نفر را تأمين كردند.

کد خبر 277072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha