پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معترضان طرفدار دموکراسی با نقاب‌های «گای فاکس» روز چهارشنبه ۵ نوامبر (۱۴ آبان) ۲۰۱۴ یک قطار متروی هنگ‌کنگ را به عنوان مکانی برای اعتراض اشغال کرده‌اند.

 

Guy Fawkes

این اعتراض بخشی از اقدامات جنبش نافرمانی مدنی «مرکز شهر را اشغال کن» (Occupy Central) است که در «شب گای فاکس» (Guy Fawkes Night) در هنگ‌کنگ انجام می‌شود.

دانشجویان هنگ‌کنگی که خواستار دموکراسی کامل در این شهر تحت حاکمیت چین هستند و امیدوارند این اعتراضات صدای‌شان را به گوش حاکمان حزب کمونیست در پکن برساند، قرار است روز پنجشنبه جزئیات کارزار جدیدشان را اعلام کنند.

پنجم نوامبر موعد روز یا شب گای فاکس است، مراسمی سالانه که عمدتا بریتانیا برگزار می‌شود و با آتش‌بازی شبانه همراه است.

سابقه این مراسم به اوايل قرن هفدم در انگلیس باز می‌گردد. در آن هنگام در دوره پادشاهی جیمز اول، کاتولیک‌ها به شدت تحت فشار بودند، گروهی از آنان از جمله مردی به نام گای فاکس قصد داشتند با انفجار بشکه‌های باروت در زیر پارلمان در روز ۵ نوامبر هنگام حضور پادشاه او را بکشند. اما با لو رفتن این طرح، گای فاکس دستگیر شد و زیر شکنجه به جزئیات آن اعتراف کرد و بعدا اعدام شد.

از آن هنگام این روز در بریتانیا با آتش‌بازی شبانه گرامی می‌شده است.

در سال‌های اخیر روز گای فاکس از محدوده بریتانیا خارج شده، اهمیت جهانی پیدا کرده و معنای آن هم دگرگون شده است و این گسترش تا حدی مدیون رشته رمان‌های تصویری آلن مور و دیوید لوید و اقتباس سینمایی بعدی آنها با نام V for Vendetta در سال ۲۰۰۶ است که قهرمان آن با نام V در یک دیستوپیا (کابوس‌آباد) نزدیک به زمان حال برای سرنگونی یک حکومت توتالیتر تلاش می‌کند.

 این قهرمان همیشه ماسکی نمادین با چشم‌های باریک و سبیلی سیاه و شاخص (اقتباس‌شده تصاویر مقوایی مراسم روز گای فاکس) بر چهره دارد.

کد خبر 276949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha