همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی گفت: شورا باید نماد ادب همکاری و مشارکت گروهی بدون توجه به گرایش‌های سیاسی باشد.

احمد مسجدجامعی

مسجد جامعی یکشنبه 11 آبان در جلسه غیرعلنی شورای اسلامی‌‌شهر تهران با تاکید بر حفظ وحدت در شورا گفت: نوع ادبیاتی که برخی از اعضای شورا استفاده می‌کنند هماهنگ و همگام با شان شورا نیست‌. اگر بخواهیم بدون رعایت ادب همکاری با یکدیگر حرف بزنیم شان و شخصیت شورا زیر سوال خواهد رفت.

رئیس سابق شورای اسلامی‌‌شهر تهران در ادامه با تاکید بر این که من خودم طی سال‌های اخیر یک سوزن به خودم زده‌ام گفت: وقتی می‌‌گویم یک سوزن به خودم زده‌ام یعنی درمواقعی برخی از اعضای شورا خارج از عرف و ادب شورا و نمایندگی صحبت می‌‌کردند، حتی به من گفته می‌شد که برخورد متقابل کنم‌، اما من هیچ گاه مشابه آنان جواب نمی‌‌دادم و شان شورا‌، اعضای شورا و ادب همکاری را رعایت می‌‌کردم. چون آن چیزی که مهم است، کلیت شورا است، انسجام شورا است و نباید به سمتی برویم که اعضا به واسطه حق نمایندگی شان در شورا سبک شوند.

مسجد جامعی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری که بر حفظ همدلی تاکید داشته‌اند اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به حضور سلایق و دیدگاه‌های سیاسی مختلف در شورای اسلامی‌‌شهر تهران، خاطرنشان کردند: شما تلاش کنید با همت بر کار و خدمت، تجربه خوبی به یادگار بگذارید.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه همه ما در یک سطح هستیم و تفاوتی با هم نداریم اظهار کرد: حتی اگر کسی این ادبیات را رعایت نکرد، ما و شما و باید بیشتر از پیش این ادبیات را رعایت کنیم. این جور می‌‌شود که مدیران شهرداری نیز حریم شورا را رعایت خواهند کرد.

مسجد جامعی ادامه داد : نباید جوری رفتار کنیم که شورا بی اثر شود. را بی‌اثر نکنید. در واقع باید الگوی ادب همکاری و مشارکت گروهی بدون توجه به گرایش‌های سیاسی را حتما مورد توجه قرار دهیم. چرا که اگر بر خلاف این امر عمل کنیم و از یک ادبیات نادرست استفاده کنیم قطعا ادب همکاری نیز خدشه دار خواهد شد.

او در ادامه با تاکید بر این که صحیح نیست که در سوابق کسی که سؤالی را مطرح کرده است کنکاش کنیم و به جای پاسخگویی‌، و توضیح مسائلی که نماینده پیگیری کرده است‌، بیان کنیم که مثلا شخصی که سوال کرده در همان دوره ای که مسئولیت داشته درخت قطع کرده و به مسائلی جز پاسخ دادن به اصل سوال بپردازیم. با این روش زمینه سوال در شورای شهر تهران باقی نمی‌‌ماند، در حالی که تنها وجه نظارت قانونی اعضای شورا بر عملکرد شهرداری همین سوال است.

او در ادامه به تشریح روند نظارت مجلس بردستگاه اجرایی پرداخت و گفت: مجلس ابزارهای مختلفی برای نظارت بر دولت دارد، به همین علت اگر تخلفی را هم مشاهد کند در قالب عملکرد نظارتی خودش و براساس ابزارهایی که در اختیار دارد برخورد می‌‌کند، اما شورا فاقد ابزارهایی است که مجلس در اختیار دارد، بنابراین سوال و تذکر یکی از مهم ترین ابزارهای نظارتی شورا به حساب می‌‌آید، از این رو اگر به نحوی در مواجهه با بحث سوال مدیریت بشود که امکان سوال را از نماینده مردم در شورا بگیرد این مسئله نه به نفع شورا و شهرداری است و نه به نفع مردم.

رئیس سابق شورای اسلامی‌‌شهر تهران گفت: بنابر این باید طوری عمل کنیم که حرمت پرسشگری و حق نمایندگی حفظ شود.

او ادامه داد: همین مسئله در بحث صحبت کردن با یگدیگر و حتی سوال کردن در باره سایر نمایندگان شورا نیز صدق می‌‌کند.اگر فضا صمیمانه تر باشد می‌‌توانیم بهتر مسائل را با کمک یکدیگر پیش ببریم.

مسجد جامعی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نامگذاری خیابان‌های تهران به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: تهران قدیم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سنت‌هایی داشته که یکی از آنها در خیابان فرهنگ اجرا می‌‌شده است. در این دو روز هیات‌های عزاداری در کوچه ای در خیابان فرهنگ جمع می‌‌شدند و مناسکی را اجرا می‌‌کردند. در این کوچه آب قنات «فرمان فرما» جاری بود. هیات عزاداری مسجد قندی و نیز سایر هیات‌های عزاداری پیرامون خیابان فرهنگ جمع می‌‌شند و وقتی به این قنات می‌‌رسیدند‌، دستی به آب می‌بردند و آب را تا دهان بالا می‌‌آوردند اما آن را نمی‌‌نوشیدند و دوباره آب را می‌‌ریختند.

او به سنت دیگری اشاره کرد که به روزعاشورا و تاسوعا بر می‌‌گردد، روز عاشورا آب را قطع کردند و به جنگ با امام حسین (ع) و یارانش پرداختند تا این که آن حضرت و یارانش به شهادت می‌‌رسند. عصر روز عاشورا و پس از شهادت سید الشهدا و یارانش‌، آب را آزاد می‌‌کنند تا اگر کسی خواست آب بنوشد، در تهران قدیم نیزبسیاری از عزاداران ابا عبدالله الحسین در روز عاشورا آب نمی‌‌نوشیدند تا بعد از ظهر که با کاسه‌های سفالی به همان کوچه بر می‌‌گشتند و از آب قنات می‌‌نوشیدند، به همین علت اسم آن کوچه را لب تشنه گذاشتند.

مسجد جامعی با اشاره به این که نام کوچه لب تشنه تغییر کرده است از اعضای شورا خواست که برخی از سنت هایی که در رابطه با حضرت سید الشهدا در تهران وجود داشته است را حفظ کنند که یکی از آنها حفظ نام کوچه لب تشنه است. او در این باره توضیح داد اگر می‌‌خواهید که حتما اسم جدید حفظ بماند کنار اسم حال حاضر اسم قدیم که لب تشنه است نیز اضافه شود. اگر هم نام قدیم را بر می‌‌گردانیم می‌‌توانید ذیل نام قدیم نامی‌‌که اکنون وجود دارد را هم حفظ کنیم.

کد خبر 276799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha