همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: جهالت و دنیاپرستی دانه‌درشتان و کسب جاه و مقام علت اصلی بروز واقعه عاشورا بود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در آیین عزاداری سالار شهیدان افزود: سه دسته در کربلا حضور داشتند، برخی از آنها جاهل و بی‌خبر بودند و بر پایه تبلیغات مسموم یزید و یزیدان در مقابل امام حسین (ع) قرار گرفتند.

وی افزود: آنها بر اساس این تبلیغات که حسین (ع) از دین جدش خروج کرده و در مقابل حکومت اسلامی قیام کرده و تلاش دارد میان مسلمانان اختلاف بیاندازد، در صف مقابل آن حضرت قرار گرفته و به دشمن پیوستند.

قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد که این افراد به واسطه نادانی به حکومت یزید پیوسته بودند و هرگاه که در جنگ ضربه‌ای به آن حضرت و یارانش می‌زدند قربه الی الله می‌گفتند که این نشان از جهالت محض دارد.

آیت‌الله موحدی کرمانی در مورد گروه دوم گفت: این افراد از سر ترس به حکومت پیوسته بودند، یزید آنچنان این افراد را ترسانده بود که جرأت کناره‌گیری از حکومت یزید را نداشتند، دسته سوم دنیاپرستان دانه درشتی بودند که تنها برای رسیدن به مقام، پول و ثروت همچون عمر سعد در زمره یاران یزید قرار داشتند.

وی با یادآوری اینکه این افراد امام حسین (ع) را به خوبی می‌شناختند و از فضایل وی آگاه بودند، گفت: عمر سعد که در پی ثروت و جلال و گرفتن حکومت بود با خود می‌گفت با کشتن امام حسین (ع) به ثروت می‌رسم و پس از آن توبه می‌کنم.

این اندیشمند مذهبی گفت: امروز آن کسانی که رشوه می‌گیرند، آن فرد اداری که زیر میزی می‌گیرد تا کار مردم را راه بیاندازد، آن فردی که پول می‌دهد و ربا می‌خورد، همه و همه اسیر لذایذ دنیوی و پول‌پرستی هستند. باید دانست که امام حسین (ع) را در کربلا همین پول‌پرستان و دنیاپرستان به شهادت رساندند و واقعه‌ عاشورا را رقم زدند.

وی همچنین خطاب به حاضران به ویژه جوانان در مورد راهکارهای گناه نکردن، اظهار داشت: یاد خدا و عذاب دردناک ناشی از انجام گناه و آتش جهنم خود نکته‌ای بازدارنده برای ارتکاب به گناه است، اگر کسی بداند در مقابل غیبت و دروغگویی چه عذابی در انتظار وی است به طور یقین از انجام گناه پرهیز می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به «یاد مرگ» و اینکه باید در آن دنیا جوابگوی تک تک اعمال‌مان باشیم، گفت: ما باید با اعمال خود نشان دهیم که امام ما حسین (ع) یا حضرت علی (ع) است، باید نشان دهیم برای دین‌مان، انقلاب‌مان و برای دفاع از ارزش‌ها و در مسیر حق قرار گرفتن چه کرده‌ایم، با این اعمال است که می‌توانیم در آن دنیا جوابگو باشیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه نباید فریب وسوسه‌های شیطان را خورد، افزود: شیطان کار زشت و گناه را زینت می‌دهد و از این طریق انسان را وادار به گناه می‌کند، شیطان خود گفته من کارهای زشت را زینت می‌دهم تا انسان‌ها را جهنمی کنم، ما نباید فریب شیطان را بخوریم و تنها به ظواهر توجه کنیم.

وی به پنهان بودن غضب و رضای خدا در میان گناهان و عبادات اشاره کرد و گفت: وای بر انسانی که مورد غضب خداوند قرار گیرد، خداوند غضب خود را در میان برخی گناهان پنهان کرده بنابراین باید مراقب بود که گناهی مرتکب نشویم چراکه میزان عقوبت آن را نمی‌دانیم، همچنین خداوند رضای خود را در میان عبادات قرار داده و آن را هم نمی‌دانیم.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اجابت نیز در بین دعا پنهان است، تاکید کرد: باید از هر فرصتی برای دعا کردن استفاده کرد چراکه ممکن است در پس هر دعایی اجابتی باشد.

وی با یادآوری اینکه امام حسین (ع) توانست حکومت یزید را ساقط کند، افزود: مهمترین درسی که از این حادثه عظیم تاریخی می‌توان گرفت این است که وقتی یک گناه در جامعه شکل گرفت، نگویید نمی‌توان کاری کرد و یا نمی‌توان آن را تغییر داد، این تصور غلطی است.

آیت‌الله موحدی کرمانی تاکید کرد: اگر گناه آشکاری در جامعه صورت گیرد، دامن همه از مسئول تا مردم عادی را در بر خواهد گرفت، همه باید در مقابل گناهی که دامنه جامعه را می‌گیرد ظاهر شده و با آن مقابله کنند.

وی یکی از گناهان بسیار خطرناک در جامعه را برنامه‌های شهوت‌برانگیز شبکه‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و گفت: این برنامه آهسته آهسته جوانان را در گرداب گناه قرار می‌دهد و آنان را از مسجد و دین جدا می‌سازد.

آیت‌الله موحدی کرمانی خطاب به خانواده‌ها گفت: اگر پدران و مادران‌می بینند فرزندشان گرفتار چنین برنامه‌هایی شده به داد فرزند خود برسد قبل از آنکه آنها کاملاً از دست برود.

وی با اشاره به سخنان حضرت امیر المومنین (ع) گفت: ایشان در بستر شهادت فرمودند امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر آن را ترک کردید حکومت از دست شما خارج می‌شود.

کد خبر 276708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha