شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶
۰ نفر

۲ روز پس از انفجار راکت بدون سرنشین یک شرکت فضایی آمریکا، سقوط مرگبار یک فضاپیمای توریستی ضربه‌ای دیگر را به شرکت‌های فضایی خصوصی این کشور وارد کرد تا کسانی که به فکر گردش فضایی در سال ۲۰۱۵ بودند حالا با نگرانی خبرها را پیگیری کنند.

يك سفينه فضايي متعلق به شركت ويرجين گلكتيك كه براي بردن توريست‌ها به فضا طراحي شده در پروازي آزمايشي منفجر شد و لحظاتي بعد در صحراي موهاوي كاليفرنيا سقوط كرد. در اين سقوط كمك خلبان اين فضاپيما جان خود را از دست داد اما خلبان با استفاده از چتر نجات بيرون پريد؛ هر چند به‌شدت زخمي شد اما از مرگ نجات پيدا كرد. شركت خصوصي ويرجين گلكتيك متعلق به ريچارد برانسون، ميلياردر انگليسي از معدود شركت‌هايي است كه مدت‌هاست در تلاش براي راه انداختن تورهاي فضايي براي بردن گردشگران به فضاست. در پرواز آزمايشي اين فضاپيما، يك هواپيماي جت با نام شواليه سفيد-۲، سفينه را به ارتفاع خيلي زياد برد و‌‌ رها كرد.

شواليه سفيد-۲ يك جت 4موتوره سفيد رنگ است و سفينه زيرمداري كه سفينه فضايي شماره ۲ نام گرفته، زير بال‌هاي آن بسته مي‌شود. گزارش‌ها اما نشان مي‌دهد كه فضاپيما اندكي پس از جدا شدن از جت منفجر شده است. گفته مي‌شود به‌احتمال زياد علت حادثه استفاده از نوعي سوخت جديد براي اين فضاپيما بوده است.

سفينه ويرجين گلكتيك با 6مسافر در ارتفاع حدود ۱۳هزارمتري از هواپيما رها مي‌شود و سپس با موتورهاي موشكي‌اش بايد بتواند از جو زمين بيرون رود و سپس به‌طور مستقل به زمين بازگردد. خروج از جو زمين امكان مشاهده سياره زمين را براي مسافران طي دقايقي فراهم مي‌كند كه تجربه‌اي بي‌نظير به‌حساب مي‌آيد. سفينه فضايي متعلق به اين شركت براي حمل 6مسافر و 2خلبان در يك مسير زيرمداري طراحي‌شده است. مسير زير مداري به مسيري گفته مي‌شود كه سفينه به دور زمين نمي‌گردد و سفر آن فقط با رسيدن به يك ارتفاع اوج در فضا و بازگشت به جو زمين پايان پيدا مي‌كند.

ريچارد برانسون، ميلياردر انگليسي و مؤسس شركت ويرجين در پي وقوع اين حادثه در توئيتر اعلام كرد: براي ملاقات با دست‌اندركاران اين پروژه بلافاصله به كاليفرنيا سفر خواهد كرد. وي با ابراز تأسف از اين حادثه اما اعلام كرده كه طرح‌هاي اين شركت همچنان ادامه خواهد داشت. اين سفينه گردشگري، براساس نمونه اوليه‌اي ساخته شده كه 10سال پيش جايزه 10‌ميليون دلاري بنياد انصاري را در تشويق بخش خصوصي به ساختن سفينه‌هاي فضايي مسافربري، برده بود.

انوشه انصاري، بنيانگذار ايراني اين جايزه، نخستين زن جهانگرد فضا به‌حساب مي‌آيد. او در سال ۲۰۰۳ جايزه ۱۰ميليون‌دلاري سالانه «انصاري اكس-پرايز» (Ansari X-prize) را بنيان نهاد. هدف از اين جايزه تشويق بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري و ورود به بازار سفرهاي فضايي است كه تا پيش از اين در انحصار تعداد انگشت‌شماري از دولت‌ها بوده‌است.

جورج وايت سايدز، مديرعامل ويرجين گلكتيك در واكنش به اين حادثه گفت: «فضا، پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد و امروز هم روز سختي بود. از تشكيل يك تيم تحقيقاتي حمايت مي‌كنيم تا بفهميم دقيقا چه اتفاقي افتاد و به جزئيات پي ببريم. آينده فعاليت‌هاي فضايي، روزهاي خوب و بد زيادي مانند امروز را تجربه خواهد كرد.» تاكنون بيشتر از ۷۰۰ نفر از افراد مشهور و ثروتمند جهان با هزينه ۲۵۰ هزار دلار براي پرواز با اين سفينه و گردش در فضا جا ذخيره كرده‌اند.

کد خبر 276617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha