همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسب نخستین سالگرد پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان تاکید کرد : هدف اصلی جنگ تابستان گذشته نابودی مقاومت بود اما این هدف محقق نشد و پیامدهای آن بیشتر از پیش بینی های دشمن بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، سیدحسن نصرالله که از طریق‌ ویدئو کنفرانس‌ در جمع دهها هزار نفر از مردم بنت‌ جبیل‌ سخنرانی می کرد، افزود: مقاومت بار دیگر ثابت کرد اسرائیل سست تر از تارهای عنکبوت است.

وی تاکید کرد : ‌‌رژیم‌ صهیونیستی‌ همراه‌ امریکا وهم‌ پیمانانش‌ قصد داشت‌‌ برمقاومت‌ چیره‌ شود و آن را از بین‌ ببرد ‌‌اما لبنان‌ با اتحاد ملت‌ و ارتش‌ خود و درکنار مقاومت‌ توانست‌ اسطوره‌ شکست‌ناپذیری‌ ارتش‌ صهیونیستی‌ را از بین‌ ببرد.

سید حسن نصرالله افزود : پس از پایان جنگ، صهیونیست‌ها جنگ ژوئیه سال 2006 را جنگ دوم لبنان نام نهادند این بدان معناست که آنها حمله سال 1982 را جنگ اول لبنان دانستند البته این طبق نامگذاری‌های آنهاست.

دبیر کل حزب الله یادآوری کرد: اسرائیل از سال 1948 که در سرزمین فلسطین ایجاد شده و این سرزمین مقدس را غصب و بخش زیادی از مردم فلسطین را مجبور به مهاجرت کرده در حالت جنگ علیه لبنان است.

وی ادامه داد، از آن روز و از زمان ایجاد این رژیم شیطانی ، متجاوز و غاصب در سال 1948 در حالت جنگ علیه لبنان است و اهالی جنوب لبنان بیشتر می دانند که از سال 1948 جنوب و ساکنان این منطقه به ویژه مناطق مرزی چه چیزهایی را از تجاوزات و خطرهای اسرائیل گرفته تا حمله سال 1978 ، حمله 82  ، جنگ ژوئیه 93 و جنگ آوریل 96 تحمل کرده اند این بدان معناست که از سال 1948 اسرائیل در حالت جنگ است.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد : ما تصمیم این جنگ را اتخاذ نکردیم بلکه این جنگ را اسرائیلی های صهیونیست پیش از اینکه بسیاری از لبنانی ها متولد شوند بر لبنان و مردم لبنان تحمیل کردند و آنها همان کسانی هستند که تصمیم جنگ را علیه لبنان و قبل از ان علیه فلسطین، علیه اعراب و همه امت اسلامی اتخاذ کردند.

سید حسن نصرالله گفت: این جنگ علیه لبنان از ابتدا شکل‌های مختلفی به خود گرفت از ترورها، تهاجم‌ها، اشغال‌ها، بازداشت‌ها و بمباران گرفته تا جنگ‌ها.

وی افزود: بی‌تردید خطرناک ترین چیزی که لبنان در طول چند دهه با آن روبه‌رو شده دو جنگ اول و دوم است که صهیونیست‌ها از آنها سخن می‌گویند جنگ اول لبنان حمله سال 1982 و جنگ دوم جنگ ژوئیه سال 2006 است.

وجه اشتراک مهم حمله 1982 و حمله سال 2006

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه در این سخنرانی برخی وجه اشتراک مهم بین حمله سال 1982 و جنگ ژوئیه سال 2006دو هزار و شش در اهداف صهیونیست ها و نتایج آنها می پردازد ، افزود:در سال 1982 درباره نوع نقش امریکا در این جنگ و چراغ سبزی که دولت امریکا به دولت بیگن داد و مساحت جغرافیایی که به اسرائیل اجازه داده شد به آن حمله و آن را اشغال کند بحث و بررسی وجود داشت اما در جنگ ژوئیه سال 2006 که خطرناک‌ترین، سخت‌ترین و بزرگترین بود چه از نظر اهداف چه از نظر نتایج یا بسیاری از رویدادها و حوادث، تصمیم امریکا علنی و برای همه جهان واضح و آشکار بود.

سید حسن نصرالله به حمایت کامل سیاسی و مادی امریکا از جنگ اسرائیل در ژوئیه دو هزار و شش علیه لبنان اشاره کرد و گفت : امریکا علاوه بر این اسرائیل را به منظور ادامه جنگ خود علیه لبنان تحت فشار قرار داد تا اهداف مورد نظر محقق شود.

دبیرکل حزب الله خاطر نشان کرد : در سال 1982 بحث و بررسی درباره نوع نقش بین المللی و موضع عربی و حقیقت موضع عربی در پوشش این حمله بود اما در ژوئیه سال 2006 حمایت بین المللی و پوشش عربی برای این جنگ وجود داشت یعنی در یک کلمه حمله سال 1982 جنگ امریکا و اسرائیل علیه لبنان بود اما جنگ دوم لبنان جنگ جهانی علیه لبنان بود و لبنان ، مردم ، مقاومت ، ارتش و همه افراد شریف این کشور در این جنگ در مقابل حمایت جامعه بین المللی ایستادند و این حقیقت است حقیقتی که هشت کشور صنعتی در نشستی که در ایام جنگ برگزار شد بیان کردند و این حقیقتی است که هرگز نباید از آن فرار کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود با اشاره به عبارت قرانی حسبنا الله و نعم الوکیل گفت: ما و شما از این اجماع بین المللی و از این ارتش ها و این تهدیدات دچار ترس و وحشت نشدیم.

سیدحسن نصرالله افزود: اما از نظر اهداف، در سال 1982 اسرائیلی‌ها به طور علنی و واضح اهدافی را برای حمله خود به لبنان مطرح کردند هدف نخست نابودی سازمان آزادی‌بخش و خارج کردن سازمان‌های فلسطینی از لبنان و هدف دوم تشکیل قدرت سیاسی لبنانی طرفدار یا تابع اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها بود و هدف سوم امضای توافقنامه صلح با این قدرت سیاسی بود.

وی ادامه داد، اما اهداف جنگ ژوئیه سال 2006 فراتر، خطرناک‌تر و گسترده‌تر از اینها بود و از لبنان فراتر رفت تا از همه منطقه سخن بگوید زمانی که کاندولیزا رایس در روزهای نخست جنگ با تکبر و آشکارا گفت که ما شاهد ولادت خاورمیانه جدید هستیم از این رو از ایجاد خاورمیانه جدید سخن گفت و زمانی که او و امثال او از خاورمیانه جدید سخن می‌گویند باید بدانیم که این خاورمیانه جدید به نفع امریکا و اسرائیل خواهد بود نه به نفع ملت‌های منطقه، در خاورمیانه جدید مکانی برای مقاومت و مبارزان، بازدارندگی و بازدارندگان و کسانی که خواستار حاکمیت واقعی و زندگی با عزت و سربلندی هستند وجود ندارد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: هدف از خاورمیانه جدید بوشی و کاندولیزا رایسی، ایجاد دولت‌های کوچک قومی و درگیر است که هر یک از آنها به امریکا و اسرائیل پناه ببرند تا حامی و ضامن حقوق طایفه‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی باشند بدین ترتیب هدف جنگ ژوئیه سال 2006 از همه اهداف قابل تصور در لبنان فراتر رفت تا از خاورمیانه جدید، منطقه جدید، آینده لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، اردن، مصر، عربستان، کشورهای حوزه خلیج (فارس) و ایران سخن بگوید.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: ‌در این جنگ اهداف مشخصی برای لبنان مطرح شد و هدف نخست نابودی مقاومت لبنان و هدف دوم گسترش نفوذ گروه حاکم کنونی بود و در زمان جنگ اولمرت، وزیر خارجه و وزیر جنگ او بسیار گفتند که می‌خواهند به گسترش نفوذ دولت فواد سنیوره در همه مناطق لبنانی کمک کنند و این شرم‌آور است برای لبنان، مردم لبنان، دولت لبنان و هر گروه سیاسی که ادعا می‌کند گروهی ملی‌است و صرف بیان این سخن حتی اگر بدون هماهنگی باشد امری توهین‌آمیز برای همه لبنانی‌هاست که اولمرت بیاید و بگوید که می‌خواهد نفوذ دولت لبنان را در همه مناطق لبنان با خون کودکان و زنان لبنان، تخریب خانه‌های لبنان و این همه خسارت وارد کردن به لبنان گسترش دهد و همه می‌دانند که دولت نفوذ خود را در همه مناطق به ویژه جنوب لبنان گسترش داده‌است.

دبیرکل‌ حزب‌‌الله‌ لبنان‌ با اشاره‌ به‌ ادعای‌ رایس‌ وزیر امور خارجه‌ آمریکا که‌ در ابتدای‌ جنگ‌ پارسال‌ مدعی‌ شده‌ بود منطقه‌ خاورمیانه‌ منتظر مولود جدیدی‌ به‌ نام‌ خاورمیانه‌ جدید است‌، گفت‌: مقاومت‌ مردم‌ لبنان‌ توانست‌ در 33 روز این‌ ادعا را نقش‌ برآب‌ کند و‌‌ ما این‌ پیروزی‌ را به‌ ملت‌ لبنان‌ و همه‌ مسلمانان‌ و مظلومان‌ جهان‌ اهدا می‌کنیم.

نصرالله گفت: شما اهالی جنوب و ساکنان این منطقه بخوبی می‌دانید که مقاومت هیچ وقت در سرزمین شما و در میان شما اعمال قدرت نکرده است و مقاومت حضور غیر علنی داشت زیرا برای خود فقط یک مأموریت می‌دید و آن دفاع از لبنان، سرزمین، کرامت، خون، حاکمیت و شرف است و مشکلی به نام حاکمیت دولت یا سیطره دولت یا وجود دولت در جنوب یا دیگر مناطق وجود نداشت اما آنها این را در اهداف ذکر کردند و اگر بخواهیم با بد گمانی به آن نگاه کنیم، می‌گوییم که اسرائیلی‌ها به وضوح اعلام می‌کنند قدرت بخشیدن به یک گروه لبنانی برای سیطره بر لبنان به ضرر یک گروه لبنانی دیگر از اهداف این جنگ بود.

دبیرکل حزب الله لبنان باردیگر با بیان اینکه پیروزی حزب‌الله لبنان مغایر آمریکا و اسراییل بود و آنها باید تبعات شکست خود را تحمل کنند، افزود: هدف آمریکا و اسراییل تقویت دولت فؤاد سینیوره، نخست وزیر لبنان بود اما آنها در این زمینه نیز شکست خوردند زیرایک بار یک میلیون و بار دیگر یک میلیون و نیم لبنانی به خیابان‌ها ریختند و خواستار تشکیل یک دولت وحدت ملی شدند.

وی‌ در این حال تکرار کرد، این‌ جنگ‌ تنها جنگ‌ اسرائیل‌ با لبنان‌ نبود بلکه‌ جنگ‌ همه‌ جنایتکاران‌ دنیا به‌ سرکردگی‌ آمریکا و هم‌ پیمانانش‌ با مقاومت‌ برخاسته‌ از مردم‌ فداکار لبنان‌ بود اما ما در این‌ جنگ‌ توانستیم‌ تواناترین‌ نیروی‌ هوایی‌ منطقه‌ و چهارمین‌ ارتش‌ جهان‌ را شکست‌ دهیم. 

دبیرکل همچنین حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش درباره آزادی دو نظامی اسیر صهیونیست گفت: تنها راه آزادی آنان مذاکره غیرمستقیم و مبادله آنها با لبنانی زندانی در اسراییل است.

کد خبر 27659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز