مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۵۱
۰ نفر

حامد فوقانی: این روزها اگر از یک‌ساختمان مرتفع به شهر نگاه کنیم جدا از همه عناصری که می‌تواند نظرمان را به‌خود جلب کند، یک‌عنصر دیگر هم که خیلی به چشم می‌آید و اگر راحت‌تر بگویم توی ذوق می‌زند؛ دکل‌های مخابراتی برفراز ساختمان‌های شهر است.

دکل

البته كه دكل‌هاي اپراتورهاي مختلف مخابراتي و اينترنتي فقط از نظر بصري به نماي شهر آسيب نمي‌زنند و آنطور كه بسياري از كارشناسان حوزه سلامت نيز بارها اعلام كرده‌اند امواج دكل‌ها مي‌توانند براي سلامت شهروندان مضر باشند. اگرچه اين ادعا به‌طور رسمي از سوي صاحب‌نظران تأييد نشده است، چراكه شايد داده ‌آماري مربوط به بررسي سلامت ساكنان نزديك به دكل‌ها هنوز به ميزان كافي نرسيده است.

به هر حال دكل‌هاي مخابراتي و اينترنتي همچنان يكي از نگراني‌هاي اصلي مردم به‌حساب مي‌آيد و در اين ميان شوراي شهر تهران به‌ويژه از ابتداي سال‌جاري به‌دنبال اين است تا استانداردهاي تعيين شده در اين زمينه را به مرحله اجراي واقعي برساند. اينگونه كه رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري عنوان كرده اين استانداردها را شركت ارتباط شهر تهران به همراه تيم كارشناسي تعيين كرده است و آن‌را در قالب لايحه‌اي به شوراي شهر ارسال مي‌كند تا اعضا آن‌را پس از كميسيون‌هاي تخصصي، براي تصويب به صحن بياورند. پس از اين شوراي شهر مي‌تواند نسبت به نظارت اين استانداردها در شهر اقدام كند. حافظي نيز اعلام كرد كه پس از اين آنتن و دكل‌هاي غيراستاندارد با ارجاع به ماده ۱۰۰ شهرداري‌ها جمع‌آوري مي‌شوند.

  • جاي دكل‌ها كجاست؟

يكي از مواردي كه مطرح است، جايي است كه دكل‌ها نصب شده‌اند چراكه هم‌اكنون برخي از اپراتورها بدون درنظر گرفتن استانداردهاي لازم و صرفا با توجه به پوشش آنتن‌‌دهي منطقه اقدام به نصب دكل كرده‌اند. رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر در اين رابطه هم گفت كه براساس استانداردهاي تعيين شده جزئيات دكل‌ها و مشخصه‌هاي فني حتي از نظر مكان‌يابي نيز به‌درستي تعيين تكليف شده است.

به گفته وي هم‌اكنون تعدادي از دكل و آنتن‌ها بدون اخذ مجوز از شركت ارتباط شهر نصب شده‌اند و از اين‌رو اطلاعات ريزي نسبت به آنها وجود ندارد. مهم‌ترين مسئله‌اي كه در اين ميان بايد توجه شود اين است كه دكل‌‌ها نبايد نزديك محل استقرار افراد آسيب‌پذير مثل بيمارستان‌ها، خانه سالمندان، مهدكودك‌ها و حتي مدارس باشد. البته وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين‌باره اعلام كرده كه جانمايي دكل‌ها ارتباطي به اين وزارتخانه ندارد و خود اپراتورها مكان‌يابي را براي نصب دكل انجام مي‌دهند.

  • چه تعداد دكل داريم؟

بسياري از شهروندان به‌راحتي اين موضوع را تأييد مي‌كنند كه در راه بازگشت به خانه هنگام شب چراغ چشمك‌زن دكلي بر پشت‌بام ساختماني در نزديكي خانه وي توجه‌اش را جلب كرده است؛ دكلي كه انگار كه صبح به سر كار مي‌رفته نبوده است. اين ادعاي شهروندان را آمار هم تأييد مي‌كند چراكه طي دوسال گذشته بيش از 3هزار دكل در پايتخت نصب شده است.

به گفته سيدعليرضا سيداردوبادي، مديرعامل شركت ارتباط مشترك شهر در مهر‌ماه سال 91، در تهران حدود 8هزار دكل مخابراتي نصب بوده؛ حالا اما آمار نشان مي‌دهد اين تعداد به بيش از 11هزار رسيده كه از اين ميان بيش از 4200تايشان متعلق به اپراتورهاي تلفن‌همراه است. نكته ديگر اما اينجاست كه حافظي، رئيس كميسيون سلامت نيز عنوان كرده 85درصد كل دكل‌هاي سطح شهر بدون مجوز هستند و شوراي شهر مكان نصب آنها و وضعيتي كه دارند را تأييد نمي‌كند.

بنابراين به‌نظر مي‌رسد كه علاوه بر همه پيگيري‌ها بايد به‌دنبال راهكارهايي براي مشترك‌سازي دكل‌ها بين اپراتورهاي مختلف نيز بود. اين نكته مورد تأكيد شوراي شهر است اما فضاي رقابتي بين اپراتورها مانع از اجراي آن مي‌شود. از سوي ديگر بهره بردن از بستر فيبر نوري هم مي‌تواند از افزايش تعداد دكل‌ها جلوگيري كند.

  • پرتودهي دكل‌هاي مخابراتي و اينترنتي پايتخت كنترل شود

يكي از دغدغه‌هاي مردم درخصوص دكل‌ها امواج مربوط به آنهاست. شوراي شهر اما اختيارات لازم را براي ورود به اين موضوع ندارد. رضا تقي‌پور عضو شوراي شهر تهران كه خود سابقه مقام عالي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را در دولت دهم دارد در اين رابطه گفت: «امواج الكترومغناطيس از اختيار ما خارج است. در اين‌باره وزارت ارتباطات وظيفه پايش امواج و قوه قضاييه نيز وظيفه برخورد با فركانس‌هاي مزاحم را دارد كه طبق مقررات جهاني مخابرات هركشوري در محدوده حاكميتي خود مي‌تواند تصميم بگيرد كه با اين سيگنال‌ها چگونه برخورد كند.

البته اگر پرتوافكني، بيش از حد مجاز ملي (حد مجاز 440 ميكرووات بر سانتي‌متر مربع است) باشد وزارت بهداشت نيز مي‌تواند وارد عمل شود. اگرچه برخي شركت‌ها و سازمان‌ها گزارش‌هاي ادواري پرتوافكني را به‌طور مرتب به وزارت بهداشت ارائه نمي‌كنند و به‌نظر مي‌رسد قوانين مربوط به حفاظت در برابر اشعه نيز در اين حوزه بايد مورد بازنگري قرار بگيرند. در اين بين اعضاي انجمن حفاظت در برابر اشعه ايران معتقدند به جاي مشخص كردن حريم ثابت براي دكل‌ها بايد حد پرتوگيري براي آنها مشخص شود؛ البته مهم است كه دست‌كم فاصله 10متري و موارد مربوط به زاويه تابش آنتن حفظ شود.

کد خبر 276269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha