دکتر جعفر بای: نمایش ثروت در بین اقشار مردم نشان از تغییرات هنجارهای اجتماعی در جامعه دارد. زمانی که ارزش‌های اجتماعی دستخوش دگرگونی و تغییر و تحول می‌شوند، این ارزش‌های تغییر شکل یافته به هنجارها انتقال پیدا کرده و در نتیجه الگوی رفتاری افراد دچار تغییر و تحول می‌شود.

نمایش ثروت و درد‌هایی که به جان جامعه می‌افتد

 افرادي كه درصدد نشان دادن ثروت و اشرافيت‌زدگي و نمايش آن در جامعه هستند تصور مي‌كنند با اين اقدام منزلت اجتماعي آنها در مرتبه بالاتري قرار مي‌گيرد و احترام بيشتري كسب مي‌كنند.

اقتصادبيمار شرايطي را فراهم كرد كه يك عده يك‌شبه جهش طبقاتي كردند و با دستيابي به ثروت باد آورده از طبقات فرودست جامعه به طبقات ثروتمند وارد شدند. فرصت جهش‌هاي طبقاتي گاهي براي عده‌اي چنان فراهم مي‌شود كه انگار دچار نوعي نظام سرمايه‌داري نادرستي هستيم. اين افراد هوشمندي خاصي در استفاده از شرايط بد اقتصادي كشور دارند و با مشاهده كوچك‌ترين خللي در شرايط اقتصادي بلافاصله وارد آن شده و صاحب ثروت نجومي بادآورده مي‌شوند.

واقعيت اين است كه در جامعه ما شاخص‌هاي منزلت اجتماعي براساس ماديات رقم زده مي‌شود درحالي‌كه نظام اعتقادي ما بر اين باور است كه تقوا تنها ملاك برتري انسان‌هاست. نبايد از ياد ببريم نمايش دارايي‌هايي كه مشخص نيست از چه راهي به‌دست آمده‌اند براي افرادي كه نمي‌توانند از پس هزينه‌هاي روزمره‌شان بربيايند مشكلاتي را به همراه مي‌آورد؛ چرا كه اين افراد با ديدن اين تجمل‌گرايي كه محصول اقتصاد بيمار در جامعه است، ‌دچار آسيب‌هاي روحي و رواني مي‌شوند و احساس حقارت مي‌كنند. جالب اينكه آنهايي كه صاحب ثروت‌هاي بادآورده شده‌اند طرز رفتار و منش‌شان با طبقه اجتماعي كه وارد آن شده‌اند اصلا همخواني ندارد و برخلاف ديگران افراد اين طبقه كه آرامش، متانت، بذل و بخشش، كمك به محرومان و... را دارند تنها به فكر خودنمايي در جامعه و به رخ كشيدن ثروت خود هستند.

چنين وضعيتي علاوه بر مشكلات اقتصادي، منجر به آسيب‌هاي اجتماعي جدي‌اي خواهد شد كه گاهي از مشكلات اقتصادي مهم‌تر و وخيم‌تر هستند. شكاف عظيم طبقاتي در كشور كه مدتي است كمتر هم درباره آن حرف مي‌زنيم بايد بيشتر از گذشته مورد توجه قرار بگيرد. اينكه يكي نداند چطور پول‌هايي كه دارد را هزينه كند و يكي هم در حسرت تهيه مايحتاج اصلي زندگي‌اش باشد، دردي است كه بايد برايش درماني پيدا كرد. اين درمان هم چيزي نمي‌تواند باشد جز جراحي عميق اقتصادي. مسائل اقتصادي و اجتماعي با هم همپوشاني دارند و اگر اقتصاد بيمار مداوا شود مسائل اجتماعي نيز درمان مي‌شوند و دست پيدا كردن به اين راه‌حل نيز كار چندان مشكلي نيست. برسيستم اقتصادي كشور بايد به‌طور دقيق نظارت شود و جهش مالي زير ذره‌بين قرار بگيرد. مسدودكردن گذرگاه‌هايي كه باعث ثروتمند شدن يك‌شبه افراد مي‌شود آنقدر كه اتفاق مهمي است، نبايد كار دشواري باشد.

 

کد خبر 276169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha