دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

سپهر سیاست ایران با تمرکز گروه‌ها و احزاب سیاسی بر دهمین آوردگاه انتخاباتی مجلس به‌تدریج دارد رونق می‌گیرد.

وزارت کشور در ابتدای دولت یازدهم نمایندگان احزاب سیاسی را دور هم جمع کرد.

گروه‌هايي از اصولگرايان و اصلاح‌طلبان طي هفته اخير بحث‌هاي انتخابات مجلس كه حدود يكسالي به برگزاري آن باقي است را در همايش‌ها و نشست‌هاي خود مطرح ساخته‌اند. البته گروه‌ها و احزاب سياسي در حالي مباحث انتخابات بهارستان دهم را آغاز كرده‌اند كه موضوع عدم‌ورود زودهنگام به فعاليت‌هاي انتخاباتي را مدنظر داشته و با حساسيت دوچندان فعلا در حال ارزيابي فضاي سياسي و همچنين آسيب شناسي فعاليت‌هاي انتخاباتي گذشته‌شان هستند تا در نهايت در ماه‌هاي منتهي به انتخابات كه احتمالا 6ماهه دوم سال آينده خواهد بود به مباحث جدي‌تر ورود كنند.

  • اصولگرايان پيشقدم

در بين جناح‌ها و جريان‌هاي فعال سياسي در داخل كشور، جناح اصولگرا با داشتن سابقه درخشان‌تر در عرصه‌هاي مختلف اجرايي و تقنيني، همچون دوره‌هاي گذشته اين بار نيز پيشقدم آغاز بحث‌هاي انتخابات شده‌اند. البته با توجه به تجربه تلخ انتخابات رياست‌جمهوري گذشته اين رفتار از اصولگرايان طبيعي است؛ چراكه اصولگرايان به‌رغم تمام تلاش بزرگان و ريش سفيدان نتوانستند به گزينه واحد برسند و اين موضوع باعث تقسيم سبد آراي‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري شده كه درنهايت گزينه‌اي غيراز گزينه اصولگرايان بر كرسي رياست‌جمهوري تكيه زد.

اين در حالي است كه اصولگرايان بعد از چند تجربه موفق وحدت براي انتخابات دور نهم مجلس تجربه چندان موفقي در اين زمينه نداشته و در اين انتخابات با چند ليست (ولو با اعضاي مشترك) شركت كردند. تمام اين تجارب و همچنين تجربه تاريخي تأثير نتايج انتخابات رياست‌جمهوري بر آراي مردم در انتخابات مجلس بعدي، اصولگرايان را به اين فكر انداخت كه در غياب بزرگان به فكر وحدت و ائتلاف باشند.

آيت‌الله محمدرضا مهدوي كني در دوره‌هاي گذشته پيشقدم وحدت ميان اصولگرايان بود، اما اين بار در غياب او، نزديكان وي به‌خصوص حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي مسئوليت را بر عهده گرفت و سعي كرد اجازه ندهد نبود آيت‌الله بر روند وحدت اصولگرايان تأثير منفي بگذارد. بدين ترتيب آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي آغازگر همايش اصولگرايان براي وحدت شد او با سخنراني درباره وحدت گفتماني، «همايش وحدت اصولگرايان» كه عصر نوزدهم مهرماه در سالن اجتماعات لانه جاسوسي برگزار شد را افتتاح كرد. هر چند اين همايش غايبيني داشت اما حضور پررنگ وزرا و چهره‌هاي نزديك به دولت گذشته كه سال‌ها اصولگرا بودن خود را نفي مي‌كرد و همچنين طيفي كه سياست خود در انتخابات‌ها را انتخاب اصلح اعلام كرده بود در كنار ساير اصولگرايان از نكات جالب توجه بود. گفته مي‌شود كه قرار است در آينده نزديك آيات عظام مصباح يزدي رئيس مؤسسه امام خميني(ره)، محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و موحدي كرماني سرپرست جامعه روحانيت مبارز با يكديگر ديدار داشته باشند و درباره موضوع وحدت سخن بگويند.

  • اصلاح‌طلبان معتدل شده

همزمان و شايد پيش از اصولگرايان، احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب آغاز تحرك براي فعاليت‌هاي انتخاباتي را كليد زدند.
حزب كارگزاران سازندگي كه اين روزها بيش از گذشته از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته و به دولت نزديك شده است هفدهم مهرماه در دومين جلسه شوراي مركزي‌اش در دور جديد و پس از نوزايي اخير، كه حتي موجب استعفاي محمد هاشمي، برادر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اعتراض به روند جديد فعاليت‌هاي كارگزاران شد. ‌رسما مباحث انتخابات مجلس دهم را مطرح كرد.

در اين جلسه كه با حضور معاون اول دولت يازدهم، استاندار تهران، 2نفر از فرزندان و برادر زن آيت‌الله هاشمي و ديگران برگزار شد، بر «تشكيل مجلس معتدل» تأكيد كردند. اسحاق جهانگيري معاون اول دولت كه در دور جديد فعاليت اين حزب رياست شوراي مركزي را بر عهده گرفته، از «لزوم تداوم حركت مردم در انتخابات 92» سخن گفت. براساس گزارشي كه ماهنامه«صدا» منتشر كرد، جهانگيري با مرور تجربه‌هاي گذشته در جهت تبديل شدن گفتمان حاكم بر دولت به گفتمان حاكم بر مجلس، به كارگزاران توصيه كرد مشي «جريان معتدل معتقد به نظام» را ادامه دهند. وي معتقد است در اين صورت برنامه و گفتمان حزب مورد تأييد نظام شناخته مي‌شود. فعال شدن كارگزاران در حالي است كه اخيرا محمد هاشمي كه پيش از اين معاونت سياسي اين حزب را برعهده داشت با سر و صدا از سمت‌هاي خود كناره‌گيري كرد.

البته كارگزاران تنها حزب اصلاح‌طلب نبود كه به‌صورت رسمي به فضاي سياست بازگشته؛‌ چراكه حزب اعتماد ملي بيست و يكم مهر ماه، همايشي برگزار كرد كه بسيار مورد توجه قرار گرفت. هر چند مسئولان اين حزب مي‌گويند برگزاري همايش با مجوز وزارت كشور بوده، اما طرح برخي مسائل حاشيه‌اي درباره سران فتنه از سوي سخنرانان و شعارهاي ساختارشكنانه شركت كنندگان، ‌باعث انتقاداتي به اين جلسه حزبي شده است.

  • فشار روي وزارت كشور

فعاليت احزاب اصلاح‌طلب در حالي رونق گرفته كه طي سال‌هاي اخير به‌خصوص بعد از فتنه88 خبري از آنها نبود و اكثر اين احزاب در حالت تعطيل و نيمه تعطيل قرار گرفته بودند. بعد از روي كار آمدن دولت يازدهم و انتخاب عبدالرضا رحماني فضلي به‌عنوان وزير كشور، بار ديگر فعاليت احزاب از سر گرفته شد كه در آستانه يكسالگي دولت يازدهم اين فعاليت‌ها پررنگ‌تر دنبال شد. هر چند سياست وزارت كشور در رويكرد جديد گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلبي كه طي سال‌هاي گذشته خبري از آنها نبود بسيار مؤثر است اما اين وزارتخانه اين روزها تحت شديد‌ترين انتقادات از سوي رسانه‌هاي اين جناح قرار دارد.

پس از آنكه مطبوعات اصلاح‌طلب شايعه خداحافظي رحماني فضلي از وزارت كشور را مطرح كردند، ‌اين روزها تمركز رسانه‌هاي اين جريان بر كرسي معاونت سياسي وزارت كشور است كه بعد از رفتن كاظم ميرولد خالي مانده است. اين فشار قطعا در روزهاي نزديك به انتخابات مجلس به وزير كشوري كه از جنس اصولگرايان است بيشتر خواهد شد. ماهنامه صدا به سردبيري محمدقوچاني عضو جديد كارگزاران در شماره گذشته خود به‌صورت مفصل به اين موضوع كه پيش‌تر از سوي سعيد حجاريان تئوريسين اصلاح‌طلب مطرح شده بود، ‌پرداخت و انتقاد كرد. اين ماهنامه نخستين مطبوعه‌اي بود كه رسما به شايعه خداحافظي رحماني فضلي از وزارت كشور دامن زده بود.

کد خبر 276150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha