دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

احمد شهید، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران که به انتشار گزارش‌های ضدایرانی شهره است، گزارش جدید خود را امروز به سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

طرح

 اين گزارش درحالي امروز رسما منتشر خواهد شد كه احمد شهيد پيش از اين بخش‌هايي از گزارش خود را كه حاوي تكرار اتهامات واهي گذشته است، در توييتر شخصي خود منتشر كرده است. فارغ از اين موضوع كه ايران اساسا تعيين گزارشگر ويژه حقوق بشر را به‌دليل عملكرد گزينشي و ايجاد تبعيض در ميان كشورهاي عضو قبول ندارد و آن را رد مي‌كند، ايراد‌هاي شكلي و ماهوي بسياري نيز به گزارش‌هاي آقاي گزارشگر وارد است.

محمد جواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به موضعگيري‌هاي آشكار احمد شهيد عليه ايران مي‌گويد: گزارشگر بايد بي‌طرف باشد و اين بي‌طرف يعني گزارشگر عليه يك كشور موضعگيري نكند. نداشتن متد غربالگري ايراد ديگري است كه لاريجاني به گزارش‌هاي احمد شهيد وارد مي‌داند. لاريجاني در اين خصوص مي‌گويد: از ويژگي‌هاي غربالگري اين است كه گزارشگر، اتهامات را به كشور مورد نظر ارائه كرده و ضمن گزارش، بايد پاسخ‌هاي ما را نيز ارائه كند اما احمد شهيد مدعي است همه مسائل در ايران فاجعه‌آميز است و اين اتهام‌زني است. از ديگر اشكالات آشكار گزارش احمد شهيد مي‌توان به ‌توصيف قصاص به‌عنوان نوعي شكنجه اشاره نمود كه در بخشي از گزارش قبلي احمد شهيد آمده بود. اين درحالي است كه قانون اساسي اعمال هرگونه شكنجه را منع كرده و قصاص نيز جزو حقوق خصوصي افراد آسيب‌ديده از جنايت و اولياي دم آنهاست و ربطي به دولت‌ها ندارد.

قضاوت ارزشي و توهين به اسلام نيز بخش جدايي‌ناپذير گزارش‌هاي احمد شهيد را تشكيل مي‌دهند. جواد لاريجاني اين موضوع را اينگونه توصيف مي‌كند: احمد شهيد مي‌گويد قصاص كار بدي است درصورتي كه او نمي‌تواند قضاوت ارزشي داشته باشد و مي‌تواند بگويد اين كار با بخشي از قوانين سازمان ملل منافات دارد اما نمي‌تواند در اين‌باره حكم و فتوا صادر كند و استنادات او غيرحرفه‌اي است چرا كه گزارشگر نبايد از خود نظر بدهد. افزايش اين دست ايرادات غيرحرفه‌اي در گزارش‌هاي گزارشگر پرحاشيه حقوق‌بشر كار را به جايي مي‌رساند كه جواد لاريجاني، رئيس ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاييه، احمد شهيد را «احمق شرير» مي‌خواند و در توضيح ايرادات فاحش اين گزارش مي‌گويد:

در گزارش شخص احمق شرير گفته شده كه 4نفر در ايران قرار است اعدام شوند و طي اين گزارش 4هزار نامه براي ما آمد كه اين 4نفر كه عضو پژاك بودند را اعدام نكنيد، اما اين 4نفر چه كساني بودند؟ يكي از آنها جلوي نانوايي مردم را به رگبار بست، يك نفر ديگر خانه‌اي را منفجر كرد، نفر سوم با اسلحه به كسي حمله كرده بود و نفر چهارم در خانه‌اي مملو از آرپي‌جي و بمب دستگير شده بود.در يك مورد ديگر آيت‌الله صادق آملي لاريجاني، رئيس قوه‌قضاييه با توجه به انتقاد صورت گرفته در گزارش‌هاي حقوق‌بشري از وجود مجازات اعدام براي قاچاقچيان مواد‌مخدر در قوانين جمهوري اسلامي مي‌گويد: مجازات اعدام در قوانين بسياري از كشورها ازجمله آمريكا نيز وجود دارد اما آنان با چنين فشارهايي از سوي مدعيان حقوق‌بشر مواجه نيستند.آملي لاريجاني هدف از اين فشارهاي سياسي در پوشش حقوق‌بشر را ايجاد تغيير در باورها و آموزه‌هاي ديني ايرانيان مي‌داند.

  • عربستان، زنان بدون حقوق اوليه

اين روزها مصادف است با جنبشي كه زنان عربستاني براي دفاع از حقي به راه انداختند كه زنان همه جهان از آن برخوردارند و فقط براي زنان عربستان ممنوع است؛ حق رانندگي. در جامعه عربستان كه تحت سلطه تفكرات وهابي سلفي است، زنان از بسياري از حقوق اوليه ازجمله مسافرت بدون همراهي محارم يا رانندگي محروم هستند.

  • تركيه، زندان روزنامه‌نگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در سال 2013 در گزارش خود، با اعلام شمار روزنامه‌نگاران زنداني در تركيه، اين كشور را بزرگ‌ترين زندان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نام گذاشت. گفته مي‌شود نزديك به 60روزنامه‌نگار و خبرنگار در تركيه در حبس هستند. شمار زيادي هم شغل خود را از دست داده‌اند و مجبور به ترك كشور شده‌اند. عمده‌ترين دلايل برخورد با اين خبرنگاران، انتقاد از سياست‌هاي دولت، پرداختن به موضوع كردهاي تركيه يا انتقاد از فساد حكومتي بوده‌است. در تركيه هرگونه انتقاد و توهين به مقامات حكومت در شبكه‌هاي اجتماعي با حبس‌هاي طولاني همراه مي‌شود.

  • بحرين، 4سال سر‌كوب اعتراض

نزديك به 4سال از روزي كه تانك‌هاي عربستاني وارد خاك بحرين شدند تا جنبش اعتراضي مردم اين كشور عليه حكومت بحرين را سركوب كنند مي‌گذرد. ميداني لولو در منامه- پايتخت بحرين- كه ماه‌ها صحنه تجمع معترضان عليه حكومت اين كشور بود، به‌طور كامل توسط تانك‌ها و بولدوزرها برچيده شد. ده‌ها نفر در اين اعتراض‌ها كشته، صدها نفر مجروح و صدها نفر ديگر هنوز در حبس هستند. دولت بحرين حتي چندي پيش يك ديپلمات آمريكايي را به‌خاطر ديدار يك ساعته با يكي از چهره‌هاي مخالف دولت، از كشور اخراج كرد.

  • قطر، تعقيب و گريز با گزارشگران حقوق بشر

ماه گذشته 2 گزارشگر انگليسي حقوق بشر كه براي تحقيق درباره وضعيت كارگران مهاجر به قطر رفته‌بودند، ناپديد شدند. دولت قطر ابتدا هرگونه مداخله در ربودن اين گزارشگران حقوق بشر را رد كرد اما بعد معلوم شد كه اين ماجرا بدون مداخله دولت نبوده‌است. ابهام درباره وضعيت حقوق بشر و نقض حقوق كارگران در قطر همچنان ادامه دارد. با اين حال دبيركل سازمان ملل و ديگر نهادهاي بين‌المللي با كمك‌هاي مالي دولت قطر سفر مي‌كنند و با حاكمان قطر عكس يادگاري مي‌گيرند.

  • 6 انتقاد ايران از گزارشگر ويژه حقوق بشر

با توجه به وضعيت حقوق بشر در منطقه، تعيين گزارشگر ويژه براي ايران توجيه مشخصي ندارد و تا‌كنون علت اين تبعيض مشخص نشده است.
براساس استاندارد‌هاي گزارشگري، گزارشگر نبايد موضعگيري داشته باشد اما شهيد تا‌كنون چندين نوبت عليه ايران موضع داشته است.
از مهم‌ترين معيارهاي بررسي صحت هر گزارشي، بررسي متد غربالگري در آن است اما مشخص نيست احمد شهيد چگونه غربال مي‌كند.
منابع مورد استناد در گزارش‌هاي احمد شهيد مشخص و شفاف نيستند. او بارها در گزارش‌هاي خود به اظهارات افراد معاند و ضد‌نظام استناد كرد است.
حمايت از افراد تروريست كه سابقه مبارزه مسلحانه با نظام دارند نكته منفي ديگري در گزارش‌هاي حقوق بشري احمد شهيد است.
احمد شهيد بارها در گزارش‌هاي خود اصول و ارزش‌هاي اسلامي و احكام اسلام را زير سؤال برده و آنها را مغاير با حقوق بشر معرفي كرده است.

مشق غلط احمد شهید

کد خبر 276149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha