۳ روز بعد از قصاص ریحانه جباری بسیاری در انتظار این هستند تا واکنش خانواده مقتول را بدانند.

حوادث اعدام

اينكه آنها حالا بعد از اجراي حكم چه احساسي دارند و ناگفته‌هاي آنها كه اغلب مهر سكوت به لب‌هايشان زده بودند چيست.
جلال، فرزند ارشد مقتول در گفت‌وگوي اختصاصي با همشهري درباره اينكه چرا به‌رغم پذيرش اشتباه از سوي ريحانه او را نبخشيد مي‌گويد:« بخاطر رسانه‌هاي خارجي و كمپين‌هاي اينترنتي نبخشيدم. عامل اصلي آنها بودند. خانواده ريحانه تقريبا به جايي رسيده بودند كه من دوست داشتم ببخشم اما كمپين‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي خارجي به‌خصوص با مانورهايي كه دادند و با هدف‌گيري‌هايي كه كردند و حرف‌هاي هدفمندي كه مي‌زدند باعث شدند من اين كار را نكنم.»

اما آيا تاوان رفتار رسانه‌هاي بيگانه را بايد ريحانه پس مي‌داد؟ او در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: «ريحانه قاتل پدرم بود و بالاخره اين خوراكي بود كه خانواده ريحانه به اين رسانه‌ها داده بودند و همين مسائل باعث جنجال شده بود.»يكي از مسائلي كه جلال از آن دلخور است و در اجرا شدن حكم بي‌تأثير نمي‌داند نوع پردازش رسانه‌ها به پرونده قتل پدرش است. او مي‌گويد:« به‌نظر من بعضي از رسانه‌ها فقط آزار‌دهنده بودند و باعث به‌وجود آمدن اين جريان شدند.

البته نه همه رسانه‌ها، چون بعضي رسانه‌هاي داخلي بد نمي‌نوشتند و واقع‌گرا بودند و سعي مي‌كردند واقعيت‌ها را انعكاس دهند اما با اين همه شواهد و قرائني كه در پرونده بود و اين همه بازبيني كه انجام شد يك درصد جاي ابهام و شبهه‌اي باقي نمي‌گذاشت كه ادعاي تجاوز دروغ بوده و ريحانه در دفاع از خودش پدرم را به قتل نرسانده‌ است. اما متأسفانه رسانه‌هاي آن طرفي و سايت‌هاي اينترنتي در فضايي كه خودشان دوست داشتند و با گفتن مسائلي مثل اطلاعاتي و متجاوز بودن و... و چيزهايي كه برايشان جذب مخاطب مي‌كرد مانور دادند. به هر ترتيب اين مسائل خانواده‌ام را بيش از پيش عصباني كرد.»

مصاحبه‌هاي خانواده ريحانه نيز يكي از مسائلي است كه جلال آن را در به‌وجود آمدن اين جو مؤثر مي‌داند اما معتقد است سو دهي اين جريان از خارج از كشور بود:«اين اواخر احساس مي‌كردم خانواده ريحانه اعتدال بيشتري در كلام‌شان داشتند. آنها بارها درباره رفتار رسانه‌ها گفته بودند آنچه اتفاق افتاده چيزي نيست كه ما مي‌خواهيم و هدايت اين فضاي مجازي را هيچ وقت بر عهده نگرفتند و من هم همين احساس را داشتم كه اين جنجال‌ها از كنترل و برنامه‌ريزي اين خانواده خارج است و به‌نظر مي‌رسيد افرادي كه دوست دارند ايران و حقوق بشر و احكام اسلامي را بكوبند و خودشان مشهور شوند بيشتر به اين رسانه‌هاي خارجي بها مي‌دادند. »‌

اما شايد كليدي‌ترين سؤال گفت‌وگوي ما با جلال سربندي به احساس او در حال حاضر برمي‌گردد. او در پاسخ به اين سؤال كمي مكث مي‌كند و فقط مي‌گويد:« احساس خوبي ندارم.»جلال يك تحليل شخصي درباره دليل ارتكاب جنايت از سوي ريحانه دارد: «به‌نظر من علت اصلي اين ماجرا اين بود كه ريحانه بيش از حد بچه بود و دست به اين اشتباه زد» اما آيا نمي‌شد در حق دختري كه از روي بچگي قتل كرده اغماض كرد؟ او مي‌گويد:« دوست داشتم اغماض كنم اما بحثي كه در رسانه‌ها مطرح شده بود مانع شد. »

جلال درباره واكنش ريحانه در پاي چوبه دار مي‌گويد: «او اشتباهش را پذيرفته بود اما به‌خاطر اين جريانات رسانه‌اي و اينترنتي قدرت بخشش را از ما گرفته بود. دقايق آخر حرف خاصي نزد. مي‌گفت اشتباه كردم و من را ببخشيد اما به‌دليل جريان‌هايي كه ايجاد كرده بود و تهمت‌هايي كه در اين ميان زده شده بود، نمي‌توانستيم ببخشيم.»

  • بايد حريم خصوصي رعايت شود

حالا ديگر هيچ‌كس ترديد ندارد فضاي مسمومي كه در رسيدگي به پرونده ريحانه ايجاد شد او را بالاي چوبه دار فرستاد. محمدحسين شاملو، بازپرسي كه به اين پرونده رسيدگي كرد نيز معتقد است رسانه‌ها مي‌توانستند در اين پرونده بهتر عمل كنند اما رفتار برخي از آنها به‌خصوص رسانه‌هاي بيگانه و معاند سبب شد پرونده وارد جنجال شود. او مي‌گويد: «به‌نظرم بايد رسانه‌ها طوري اين پرونده را سمت و سو مي‌دادند كه اولياي دم را براي بخشش و گذشت و مصالحه تشويق كند. اما اين اتفاق نيفتاد. درحالي‌كه اين پرونده ابهامي نداشت و متهم از ابتدا به قتل اعتراف كرده بود.

هيچ لزومي نداشت مسائل خصوصي در اين ماجرا منتشر شود. چنين كارهايي خلاف شرع است و به‌نظرم اين يكي از اشتباهات بزرگ خانواده متهم و وكلاي سابقش بود كه به اين ماجرا دامن مي‌زدند. هدف افرادي كه چنين اعمالي را مرتكب مي‌شوند بيشتر كوبيدن و ضايع كردن افراد است نه اطلاع‌رساني. »

کد خبر 276133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha