همشهری آنلاین: دکتر یونس شکرخواه در ارائه سخنرانی با موضوع «چشم‌انداز رسانه‌ای در حال تغییر؛ نکات اثبات شده برای تعامل با روزنامه‌نگاران و اثرگذاران کلیدی»، به خطوط عمل مندرج در اسناد بین‌المللی که تکلیف مسیر حرکت رسانه و روابط عمومی در کلیه کشورها تا سال ۲۰۱۵ را مشخص می‌کنند، اشاره کرد.

شکرخواه

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر یونس شکرخواه روز یکشنبه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، با یادآوری حضور در اجلاس‌های سران برای جامعه اطلاعاتی، گفت: موضوع جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۰۳ که سران جهان در ژنو جمع شدند، جدی شد و از آن موقع به بعد متوجه کوه یخی می‌شویم که وجود دارد.

وی با یادآوری تصویب دو سند بینش جهانی در حوزه جامعه اطلاعاتی و طرح اقدام (مبنی بر اینکه جهان چگونه باید در حوزه جامعه اطلاعاتی اقدام کند) در اجلاس سال ۲۰۰۳ سران برای جامعه اطلاعاتی (WSIS)، افزود: ماجرا در سال ۲۰۰۳ به پایان نرسید بلکه سران جهان بار دیگر در سال ۲۰۰۵ در تونس جمع شدند و دو سند جدید، یکی طرح اقدام برای جامعه اطلاعاتی و دیگری سند بینش جامعه اطلاعاتی را تصویب کردند. به عبارتی، جامعه اطلاعاتی اولین موضوعی بود که سران جهان برای یک موضوع دو بار تشکیل جلسه دادند.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: بیانیه اصول در سال ۲۰۰۳ با ۶۷ ماده و طرح اقدام با ۲۹ ماده و ۱۱ خط عمل به تصویب رسید و در سال ۲۰۰۵ نیز در تونس، سند بینش با ۴۰ ماده و سند دستور جلسه برای جامعه اطلاعاتی با ۱۲۲ ماده به تصویب رسید. ماده ۲۲ تا ۸۹ آن مربوط به حاکمیت اینترنت است که حاکی از کلیدی بودن این موضوع برای دنیا است.

وی از تصویب سند دیگری در حوزه جامعه اطلاعاتی با حضور سران جهان در سال ۲۰۱۵ خبر داد و گفت: قبل از اجلاس ۲۰۱۵، رویداد سطح بالای WSIS+۱۰ که سطح مذاکرات در آن جدی ‌شده و ادامه اجلاس سران برای جامعه اطلاعاتی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ است، در ژنو تشکیل شد که اولین نشست آن به صورت مشورتی وبی (مشورت‌های باز و از راه دور) و پنج نشست فیزیکی نیز در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به صورت نشست‌های فیزیکی در ITU برگزار شدند که به اجرای نتایج WSIS اختصاص داشتند.

دکتر شکرخواه با بیان اینکه این اطلاعات را با تکیه بر نظرات و تجارب شخصی مبتنی بر حضور فیزیکی در اجلاس‌های مربوطه و متکی به شش سند جهانی مربوط به سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ مطرح می‌کند، افزود: در کلیه این شش سند، حتی یک بار هم واژه «روابط عمومی» را نداریم اما فراوانی اشاره به «رسانه» در چهار سند سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵، ۳۲ بار و در دو سند ۲۰۱۴ نیز ۱۴ بار است ولی در این اسناد درباره روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی نقشی قائل نشده‌اند.

وی در برشمردن ۱۱ خط عمل به تصویب رسیده در این سندهای جهانی به «نقش مقام‌های راهبری و تمام دست‌اندرکاران (دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی) در پیشبرد تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات برای توسعه»، «زیرساخت اطلاعات و ارتباطات»، «دسترسی به اطلاعات و معرفت‌ها»، «توانمندسازی»، «ایجاد اطمینان و امنیت در کاربرد تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات»، «آماده‌سازی محیط»، «کاربردهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، یادگیری الکترونیک، بهداشت الکترونیک، اشتغال الکترونیک، اشتغال الکترونیک، محیط زیست الکترونیک، کشاورزی الکترونیک و علم الکترونیک)»، «تنوع فرهنگی هویت، تنوع زبانی و محتوای محلی»، «رسانه‌ها»، «ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی» و «همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای» اشاره کرد.

دکتر شکرخواه در ادامه خطاب به دست‌اندکاران روابط عمومی یادآور شد که از میان ۱۱ خط عمل مطرح شده، به طور طبیعی، کاربردهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات جزو دستور کار روابط عمومی‌ها قرار دارد و برای روابط عمومی‌ها کلیدی‌تر از بقیه خطوط عمل است؛ چه اینکه سایر خطوط عمل را نیز در جای خود برای روابط عمومی‌ها حائز اهمیت دانست.

وی با اشاره به خط عمل «رسانه‌ها»، خاطرنشان کرد: در این خط عمل، شرکت‌کنندگان در اجلاس WSIS در ۲۰۱۴ تأکید داشتند که حقوق آنلاین با حقوق آنلاین باید برابر باشد و این موضوع، کاملاً بحث روز است. همچنین بر فرصت‌های برابر برای زنان و مردان در رسانه‌ها تاکید دارند در حالی که قبلاً حضور برابر زنان و مردان مطرح بود اما بعدها تاکید خود را بر روی پایه برابر برای دسترسی زنان و مردان قرار دادند.

دکتر شکرخواه در ادامه در تببین نقاط نزدیک به روابط عمومی‌ها در سندهای اجلاس سران برای جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۰۳، گفت: در تعریفی که در سال ۲۰۰۳ از جامعه اطلاعاتی شد، «مردم‌دار بودن»، «همه‌شمول بودن» و «توسعه‌مداری» وجود دارد که اینها به روابط عمومی‌ها خیلی مربوط می‌شود. آنجا که « e application»ها مطرح می‌شود نقش روابط عمومی بوجود می‌آید و بحث آزادی بیان و حقوق آفلاین و آنلاین نیز به حوزه روابط عمومی مربوط می‌شود.

وی با اشاره به تعریف قلمروهای دارای اولویت برای رسانه و روابط عمومی در اسناد بین‌المللی جامعه اطلاعاتی، گفت: حقوق بشر، تضمین اجرای حقوق انسانی آنلاین و آفلاین، تقویت روش‌های چند ذی‌نفعی، تسهیل مدل‌ها و مکانیزم‌های حکمرانی فراگیر و انسان‌محور، توسعه دسترسی و کاربرد تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای همگان از جمله خدمات پهن باند و موبایل به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده شده، تقویت و توسعه و در دسترس قرار دادن و بی‌طرفی شبکه‌ای از محورهایی است که در حوزه جامعه اطلاعاتی در اولویت‌های جهان آمده است.

دکتر شکرخواه در خاتمه، چند پرسش نهایی خطاب به دست‌اندرکاران روابط عمومی کشور و روزنامه‌نگاران مطرح کرد و از آنها خواست پاسخ این پرسش‌ها را بیابند؛ پرسش‌هایی نظیر «مدل و تئوری‌مان برای روابط عمومی چیست؟»، «نقش بخصوص خانم‌ها و آقایان در روابط عمومی چیست؟ آیا روابط عمومی در ایران آینه نقش زنان در جامعه ماست یا زنان نقش تشریفاتی دارند؟»، «روزنامه‌نگاران چطور می‌خواهند این سندهای جهانی را به مأموریت‌های ملی تبدیل کنند؟»، «با توجه به اینکه ۴۷ بار در سندهای جهانی، بایدها و نبایدهای رسانه مورد اشاره قرار گرفته است، آیا وضعیت رسانه‌ها در کشورمان کاملاً مشخص شده است؟»

کد خبر 275286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha