یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

درحالی‌که وزارت بهداشت می‌گوید تا زمانی که در وزارت بهداشت در مورد سلامت خمیر مرغ مطمئن نشویم، استفاده از آن در محصولات غذایی مجاز نخواهد بود، رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی گفته که استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی مشکلی ندارد.

خمیر مرغ


مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي خوراكي و آشاميدني سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت روز گذشته گفت: تا زماني كه در وزارت بهداشت در مورد سلامت خمير مرغ مطمئن نشويم، استفاده از آن در محصولات غذايي مجاز نخواهد بود. هدايت حسيني با بيان اينكه يكي از مخاطرات سلامت، استفاده از خميرمرغ غيراستاندارد در محصولاتي مثل سوسيس و كالباس و ساير فرآورده‌هاي غذايي است، افزود: اخيرا صحه‌گذاري در مورد سلامت خمير مرغ در برخي موارد، با ارزيابي‌هاي بهداشتي توسط مسئولان وزارت بهداشت، زير سؤال رفته، اگر در توليد اين كالا از گوشت‌هاي سالم استفاده شود، مي‌توان از آن به‌عنوان يك محصول حاوي پروتئين استفاده كرد. وي‌تأكيد كرد: ‌ سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت نيز از ابتداي سال گذشته به واحدهاي توليدي اين محصول تأكيد كرده كه در توليد

خمير مرغ موظف به تطابق با سياست‌هاي وزارت بهداشت هستند و اگر اين اتفاق نيفتد مجوز توليد آنها متوقف خواهد شد‌. در عين حال، رئيس اتحاديه فرآورده‌هاي گوشتي استفاده از خميرمرغ در توليد فرآورده‌هاي گوشتي را بلامانع دانست و گفت: مشكلات به‌وجود آمده در استفاده از اين ماده گوشتي ناشي از بي‌توجهي مسئولان نظارتي در فرايند توليدات فرآورده‌هاي گوشتي بوده است.

سيدمحمد موسوي با بيان اينكه دست‌اندركاران و مسئولان نظارت به جاي آنكه وظايف خود را در نظارت بر مواد اوليه واحدهاي توليدي اعمال كنند، آن را ناديده گرفته و درصدد حذف خمير مرغ از توليد شده‌اند، افزود: اسكلت مرغ حداقل بين 15تا 20درصد گوشت مانده دارد. اين مانده‌گوشت‌ها با دستگاه اتوماتيك به‌عنوان خمير تهيه مي‌شود و در فرآورده‌هاي گوشتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اين در حالي است كه مسئولان نظارتي و دستگاه‌هاي اداري سال‌هاست كه مي‌دانند اين خمير تهيه شده و در توليد به‌كار مي‌رود.

به جاي آنكه اين موضوع در كميته‌اي تخصصي باحضور صاحبان صنعت و تشكل‌هاي ذيربط مورد بررسي قرار گيرد، يكباره جنبه خبري پيدا كرده و آن را از چرخه توليد حذف مي‌كنند. در تمام دنيا از خمير مرغ با هدف افزايش ارزش افزوده استفاده مي‌شود. اكنون 70 نوع فرآورده گوشتي در واحدهاي توليدي در كشور توليد و توزيع مي‌شود كه براساس آمارها به‌طور مستقيم در توليد و توزيع 110هزار نفر و حدود 30هزار نفر در واحدهاي فروش مشغول به‌كار هستند. با برخوردهاي غيرمسئولانه نمي‌توان با معيشت آنها بازي كرد.

بايد ديد سرانجام اين اختلاف وزارت بهداشت و اتحاديه فرآورده‌هاي گوشتي چه خواهد شد. آنچه اين روزها باعث نگراني مردم شده، بلاتكليفي مصرف‌كنندگان است.

کد خبر 275182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha