گروه شهری: شماری از کارشناسان نسبت به موفقیت طرح تخصیص سهمیه اضافی بنزین برای سفرهای تابستانی ابراز تردید کردند.

به گزارش خبرنگار ما به باور این کارشناسان اجرای این طرح ضمن سست کردن موضوع حذف یارانه غیرمنطقی بنزین و ایجاد توقع برای نهادهای دیگر در جهت دریافت سهمیه اضافی بنزین، بعید است که تأثیر چندانی در رونق تأسیسات گردشگری در مقاصد سفر داشته باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آمادگی دولت برای اختصاص سهمیه مخصوص سفرهای مردم خبر داد.
به گزارش فارس اسفندیار رحیم‌مشایی در حاشیه جلسه هیأت دولت درخصوص اثرات سهمیه‌بندی بنزین بر مسافرت‌ها به خبرنگاران گفت: مردم نگران این هستند که برای سفرهای خود بنزین کم بیاورند، اما دولت این آمادگی را دارد که سهمیه خاصی را برای سفرهای مردم اختصاص دهد.
وی ادامه داد: اینکه چگونه این سهمیه اختصاص داده شود و مردم آن را برای سفر اختصاص دهند، یک پیچیدگی خاصی دارد، چرا که این امکان وجود دارد که این سهمیه برای سفرها اختصاص داده نشود و صنعت گردشگری کشور بهره خود را نبرد و این افزایش سهمیه در سیاست کاهش مصرف بنزین نیز اثرات سوء خود را بگذارد.
دکتر پرویز ارشادی، کارشناس گردشگری و استاد دانشگاه، با اشاره به افزایش آمار سفرهای نوروزی در آغاز سال‌جاری گفت: این امر ناشی از استفاده مردم از توان سفر به‌وسیله امکانات شخصی بود. نه سازوکارهای نهادهای اجرایی.
این استاد دانشگاه، طرح اخیر سازمان مبنی بر تعیین سهمیه بنزین با عنوان سهمیه سفر را غیرکارشناسی دانست و گفت: بی‌تردید، سهمیه سفر، توسط مردم، موجب افزایش سفر در میان مردم نمی‌شود، بلکه دوباره منجر به اوج‌گیری سفرهای زائد توسط آنان خواهد شد. وی از نبود سازوکار در این طرح یاد کرد و افزود: این طرح ضامن اجرایی نداشته و حتی اگر دولت با این طرح موافقت کند، احتمال موفقیت آن بسیار پایین است.از سویی، دکتر المیرا الیاتی، کارشناس توسعه پایدار و گردشگری اشاره می‌کند: فرایند سفر در ایران موضوعی پیچیده است. هرگز نمی‌توان گفت: فی‌المثل، دو برابر شدن سهمیه بنزین در فصل تابستان به دو برابر شدن ظرفیت اشغال هتل‌ها در این فصل منجر خواهد شد. محتمل‌تر این است که اتفاقا آن بخش از این سهمیه اضافی که صرف مسافرت می‌شود، در غیرمفیدترین بخش آن یعنی مسافرت‌های خانوادگی به قصد اقامت در ویلاهای خصوصی استفاده شود.وی افزود: اگرچه همچنان این تردید جدی وجود دارد که مردم سهمیه اضافی را صرفا برای رفت و آمد روزمره خود مصرف‌کنند و فقط تعداد محدودی با این سهمیه به مسافرت بروند.او در ادامه گفت: به‌جای اجرای چنین طرح پیچیده و دشواری شاید مناسب‌تر باشد دولت درصد متناسبی از سود سهمیه‌بندی بنزین را صرف توسعه زیرساخت‌های گردشگری کند.
کد خبر 27514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز